مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شورای سیاستگذاری دومین همایش دادمان، مطرح کرد؛

جایزه دادمان زمینه‌ساز ارج‌نهادن به پیشکسوتان و ایجاد انگیزه برای جوانان است

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت «رعایت اخلاق حرفه‌ای» و «تکریم پیشکسوتان» به عنوان دو عامل اساسی در ماندگاری حرفه‌ای، می‌گوید: برگزاری همایش جایزه دادمان فرصتی است تا ضمن ارج نهادن به خدمات شایسته پیشکسوتان، در جوانان نیز انگیزه و تمایل برای رسیدن به جایگاه چهره‌های ماندگار ایجاد شود و بدانند که در صورت ارایه خدمات صادقانه به حرفه و کشور، همواره در فکر و ذهن مردم، ماندنی هستند.

جایزه دادمان زمینه‌ساز ارج‌نهادن به پیشکسوتان و ایجاد انگیزه برای جوانان است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با معرفی «رعایت اخلاق حرفه‌ای» و «تکریم پیشکسوتان» به عنوان دو عامل اساسی در ماندگاری حرفه‌ای، گفت: همایش جایزه دادمان علاوه بر همسویی با اخلاق حرفه‌ای، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا در وهله نخست کسانی که سال ها زحمت کشیده و افتخار آفریده‌اند بدانند که زحمتشان ارج‌گذاری می‌شود و مردم و حرفه‌مندان قدردان تلاش‌های آنان هستند و مساعی آنان را در خدمت به میهن اسلامی فراموش نمی‌کنند، از سوی دیگر جوانان نیز انگیزه و تمایل ویژه‌ای برای رسیدن به جایگاه این چهره‌های ماندگار در آینده در خود بیابند و بدانند که خدمت صادقانه به حرفه و کشور همواره در فکر و ذهن مردم ماندنی است.

    عضو شورای سیاست‌گذاری همایش در خصوص انگیزه‌ی شرکت‌کنندگان در این جایزه اظهار کرد: هر اندازه یک جایزه اعتبار بیشتری داشته باشد، تلاش برای ارائه شایستگی، افتخار به کسب آن و بهره‌مندی از مزایای آن را بیشتر متصور می‌کند و فعالین حوزه‌ی مربوط، مساعی خود را بیش از پیش افزون خواهند کرد. به عنوان مثال، افتخاری که از جایزه نوبل نصیب می‌شود، می‌تواند موجب گسترش علم و دانش باشد زیرا مشوقی قوی برای اندیشمندان رشته‌های مختلف در کشورهای گوناگون است. از این رو، جایزه دادمان در صورتی می‌تواند مشوق خوبی باشد که دست‌اندرکاران آن تلاش کنند اعتبار آن را چنان بالا ببرند که در آینده حتی در سطح بین‌المللی به عنوان یکی از معتبرترین جایزه‌ها در حوزه راه و شهرسازی مطرح باشد.

    مظاهریان نحوه انتخاب، معیارها و شاخص‌های مناسب ارزیابی را در راستای دستیابی به اعتبار ملی و بین‌المللی برای جایزه مهم دانست و افزود: رعایت ضوابط و مقررات الزامی، خلاقیت و ایده‌پردازی، استفاده از فناوری‌های نوین، نوآوری در تخصص مربوط، کمک به رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه ذیربط، دارا بودن ارزش خدمت به جامعه، کمک به به کاهش مصرف انرژی، کمک به ارتقای حقوق شهروندی در حوزه مربوط، قابلیت ارائه در سطح ملی و جهانی، استفاده مناسب از دانش و تجربه در خصوص ارائه‌کنندگان خدمات، رعایت و بسط اخلاق حرفه‌ای توسط شخص ذی‌دخل، شفافیت در عملکرد حرفه‌ای، توجه به خدمت به جامعه قبل از توجه به کسب درآمد و امکانات مالی را می‌توان به عنوان برخی از این معیارها و شاخص ها نام برد.

    وی ادامه داد: این همایش نخستین همایش جایزه محور با مشخصات خاص خود در حوزه راه و شهرسازی است. اولا دامنه وسیعی را از حوزه راه و ترابری تا ساختمان و مسکن و شهرسازی شامل می‌شود که در بطن خود مفاهیم متعالی حرکت و سکونت را دارا است، نمودی فلسفی نیز دارد؛ انسان همواره در حال حرکت به سوی خالق یکتاست و در این مسیر پیوسته در راستای بازنمود تفکر و اندیشه است که می‌توان نتیجه آن را به سکونت ذهنی تعبیر کرد؛ آنجا که انسان با خلق و گرامی داشته شدن به آرامش درونی می‌رسد. بدین طریق همایش، نگرشی از فلسفه زندگی را در نهادهای برتر و چهره‌های ماندگار، تثبیت می‌کند و از این راه بر اهمیت آن تاکید دارد، که می‌توان از آن به عنوان مهم ترین خصوصیت همایش نام برد. ویژگی دوم، استمرار آن است. در گذشته برخی همایش‌ها و جایزه‌ها را شاهد بودیم که یا در دفعات اول خاتمه یافتند و دیگر اثری از ادامه آنها دیده نشد مثل «جایزه استاد حامی»؛ یا با روال و ترتیبات یا شکوه و جلال اولیه ادامه نیافت مانند «جایزه معمار».

    استاد معماری دانشگاه تهران با مرتبط دانستن تمامی حوزه‌های راه و شهرسازی، گفت: شهرها با حرکت و وجود انسان‌ها ساخته می‌شوند. نمی‌توان ساختمان‌های خالی و بی‌انتها را تصور کرد که کنار هم چیده شده‌اند و آن را شهر نامید. البته اگر نام شهر به خود گیرد، حتما شهر بی‌روح خواهد بود. راه‌ها، ارتباط این شهرها و انسان‌ها هستند. امروزه شهرهای ریل‌پایه به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه این ارتباط نمود یافته است. در واقع مسکن را نمی‌توان جدا از شهر دید و شهر را نیز نمی‌توان جدا از راه دید. بنابراین، این ارتباط و پیوستگی همواره وجود دارد. نقش جایزه دادمان از آن جهت مهم است که می‌تواند این امر را بیش از پیش به مردم و متخصصان بشناساند.

    مظاهریان در پایان با لزوم ارج نهادن به نام شهید دادمان که جان خود را در راه خدمت به این حوزه ایثار نموده است، برگزاری این همایش توسط سازمان مردم نهاد مرکز متخصصین راه و شهرسازی را بسیار مطلوب دانست و گفت: بسیاری از جوایز دولتی در جهان هست که دارای اعتبار بالایی هستند، اما برگزاری همایش توسط یک سازمان مردم نهاد نیز ویژگی‌های مطلوب و مفید خود را دارا است که این ویژگی‌ها در برخی موارد می‌تواند متفاوت با جشنواره‌ها و جوایز دولتی باشد.

    گفتنی است، دومین همایش جایزه دادمان، 16 اسفند ماه 96 در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو