مدیران خودروعصر اعتبار

کدام یک برنده هستند؟

وب سایت های افقی یا عمودی

عصر ساختمان- در شماره قبل، به تفصیل درباره مارکتینگ در بازار آنلاین املاک و مستغلات صحبت شد. ورود املاک به فضای آنلاین، به دنبال خود بحثهای بسیاری را در فضای مارکتینگ به وجود آورد.

وب سایت های افقی یا عمودی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، از آنجا که مسکن یک کالای مصرفی نیست و ماهیت آن با بسیاری از کالاهای عرضهشده در فضای آنلاین متفاوت است، لذا شیوه عرضه و بازاریابی آن نیز مستلزم به کارگیری مهارتهای متفاوتی ازسوی فعالان صنف املاک و وبسایتهای فعال در این حوزه است.
    یکی از مهمترین مباحثی که در زمینه حضور فعالان املاک در فضای آنلاین مطرح میشود، تفاوت وبسایتهای فعال در این زمینه است. این تفاوت برای بسیاری از افراد جویای ملک و حتی مشاوران املاک نه تبیین شده و نه ملموس بوده است. از زمانی که پای تبلیغات ملک به فضای آنلاین باز شد، نام وبسایتهای متعددی بر زبان مردم نقش بست. برخی از مردم و مشاوران املاک، وبسایتهای همهچیز فروش را برای یافتن ملک یا آگهی کردن ملک خود انتخاب میکنند؛ هرچند برای بسیاری از آنها، رایگانبودن نسبی این وبسایتها و پربازدیدبودن آنها مزیت محسوب میشود، اما مطالعات علمی در بحث مارکتینگ نشان میدهد که این انتخاب، الزاما انتخاب درستی نیست. در ادامه قصد داریم به تفاوتهای اصلی و مزایای وبسایتهای عمودی (وبسایتهای تخصصی که تنها در یک حوزه فعالیت میکنند)، در برابر وبسایتهای افقی (وبسایتهای همهچیزفروش)، پرداخته و دلایل برتری تبلیغات و جستوجوی ملک در وبسایتهای تخصصی را بازگو کنیم.
    شاید برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که وقتی برای خرید کلی خانه به هایپرمارکتها سرمیزنیم، در کنار خرید برخی کالاهای اساسی، سری هم به قسمت میوه و صیفیجات زده و قیمت میوهها و سبزیجات را بررسی و با قیمت مغازههای بیرون مقایسه کنیم چرا که هنوز هم برای بسیاری از ما این فرهنگ جا نیفتاده تا میوه و سبزیجات خود را از هایپرمارکتها خریداری کنیم. در واقع، هنوز هم بسیاری از ما فقط میوه و ترهبار را در فروشگاههایی مثل هایپرمارکتها از سر کنجکاوی و مقایسه قیمت میکنیم و در نهایت آن جنس را از میوهفروشی یا بازار میوه و ترهبار خریداری میکنیم. این اتفاق دقیقا مشابه اتفاقی است که در وبسایتهای طبقهبندی شده یا همه چیز فروش هم میافتد. مراجعهکنندگان به این وبسایتها، معمولا با هدف خرید کالاهای خرد دیگر به این وبسایتها وارد میشوند و گاهی از روی کنجکاوی سری هم به آگهیهای مسکن در این وبسایتها میزنند. این اتفاق درست برعکس اتفاقی است که در وبسایتهای تخصصی مسکن میافتد چراکه تقریبا 100 درصد مراجعین به این وبسایتها افرادی هستند که دنبال خانه میگردند. بنابراین، تبلیغات در اینگونه وبسایتها هم برای مردم و هم برای فعالان این صنف، بسیار هدفمند است.
    وبسایتهای فروش طبقهبندی شده به آن دسته از وبسایتها اطلاق میشوند که در آنها هر نوع کالا یا خدماتی فروخته میشود. این وبسایتها خیلی زود بزرگ میشوند و در هر بازاری وارد میشوند، ولی فقط در دستهای که میدانند برنده بازار خواهند بود، ظرفیت بسیار بیشتری را ایجاد میکنند و در همین قسمتهاست که به دنبال سود هستند. اما در مقابل این دسته، وبسایتهای عمودی قرار دارند که در یک بخش عمل میکنند و گستره عظیمی از محصولات را به تبلیغکنندگان و واسطهها پیشنهاد میکنند که همین مسئله باعث ارتباط بیشتر آنها میشود.
    واضح است که رقابت در این بازار بر سر به دست آوردن سهم بیشتر است. برترین سایتهای طبقهبندیشده نظیر naspers.com،Schipsted.com،mercadolibre.com  پورتالهایی هستند که کارشان را به صورت تجارتهای ساده ولی گسترده و با برندی ساده شروع میکنند. آنها در بخشهایی مانند خودرو، کاریابی و یا املاک با پشتوانه قوی مالی، با تیمهای بزرگ جهانی و در بازارهای متعدد شروع به کار میکنند. در حالی که سایتهای املاک عمودی در یک بخش عمل میکنند و گستره عظیمی از محصولات را به تبلیغکنندگان و واسطهها پیشنهاد میکنند که همین مسئله باعث ارتباط بیشتر آنها میشود. آنها همچنین میتوانند به صورت جدیتری بر مصرفکنندگان تمرکز کنند و معمولا بخشی از یک شبکه جهانی هستند.
    بازیگران پیشرو در عرصه بازارهای عمودی، بسیار گسترده و سودآورند. بعضی از آنها در بازارهای محلی متمرکز میشوند، بازار را کاملا تصرف میکنند و رشدشان بسیار سریع است.
    سایتهای معمول همهچیز فروشی (طبقهبندی شده) در حال تبدیل شدن به پایگاهی برای سایتهای عمودی به هم پیوسته هستند...
    حالا کدامیک برنده میشوند؟
    در مرحله اول بهتر است بدانید که بازار به دنبال چیست و با آنها در ارتباط باشید، آنها نیز بهتر است بدانند که شما چه چیزی میفروشید و به عبارت دیگر باید لیستهای مورد نیاز را داشته باشید.
    از طرف دیگر، سایتهای عمودی برای برقراری ارتباط و توسعه بیشتر در همه جای دنیا، تیمهای اختصاصی خود را در زمین بازی قرار میدهند تا روابطی کاملا انسانی را با حوزههای مرتبط کاری، کارشناسان املاک و سازندگان ایجاد کنند واغلب از نرمافزارهای موبایل (اپلیکیشنها) برای نزدیکشدن به عاملان فروش املاک بهره میبرند و به بانک اطلاعات آنان دسترسی مییابند.
    آنها میتوانند به واسطهها نزدیکتر شده و به همین دلیل در موقعیت بهتری برای کسب درآمد قرار دارند. به ویژه در بخش املاک این اتفاق پررنگتر است، چراکه برای آژانسهای املاک، فروش ملک از راه دور تقریبا غیرممکن است.
    برای تهیه لیستی کیفی باید از اداره خارج شده و همه جا را گشته و تصاویر خوبی تهیه کنید. ممکن است راه خیلی دشواری باشد ولی مطمئنا از کیفیت بالایی برخوردار است.
    تمام اینها در حالی است که سایتهای افقی سنتی، تیمی اختصاصی برای فروش ندارند، که البته این نیز در حال تغییر است. به عبارت دیگر افقیها، مدل نیمه رایگان را در پیش گرفتهاند؛ یعنی فقط از برخی بخشها کسب درآمد میکنند.
    اگر شما لیستهایی با کیفیت و مطلوب نداشته باشید، مشتریهای شما هم نمیتوانند به خوبی هدایت شوند و تجربه جذابی با سایت شما نخواهند داشت و در نهایت شما نمیتوانید درآمدی از این طریق کسب کنید.
    در حالی که عمودیها همواره کیفیت را از طریق سازمان مرکزی کنترل میکنند، افقیها پیشنهادهای متفاوت و متغیری را به مشتری ارائه میدهند. البته باید بدانید، ازآنجا که لیستهای کیفی از منابع مختلفی تهیه میشوند، بنابراین، تایید آنها کار سختی است.
    در اینجا این سوال مطرح است در نهایت چگونه میتوان صحت و جعلینبودن یک لیست را از میان هزاران لیست خودرو، کاریابی و یا املاک تشخیص داد؟ این مسئله بزرگترین چالش پیش روی شماست که باید به مرور زمان اصلاح شود.

       عمودیها در جذب متقاضی موفقترند
    عمودیها در بخش جذب متقاضی و مشتری و همچنین کسب درآمد نیز موفقتر عمل میکنند. آنها با تحقیقات کافی بازار را برای مصرفکنندگان غربال میکنند.
    همه چیز به اطلاعات، فیلتر و توسعه اطلاعات بستگی دارد، چراکه عمودیها بانک اطلاعاتیشان را از دادههای املاکی پر کرده و آنها را بهراحتی در اختیار مشتری و بازدیدکنندگان سایت قرار میدهند.
    از سوی دیگر، سایتهای عمودی برای استفاده از اطلاعات، نقشه و تحقیقات محلی، کاملا در دسترس و قابل استفاده هستند، درحالیکه سایتهای طبقهبندی و افقی فقط فایلهایی با تطابق و امکانات پایین را به مشتری پیشنهاد میدهند و هیچگونه اطلاعات تکمیلی در اختیار مشتری قرار نمیگیرد.
    سایتهای طبقهبندیشده، فایلها را به صورت لیستهای کلی ارائه میکنند و برای فایلهای خود هیچ نمونه و راهنمایی ارائه نمیکنند، بنابراین سایتهای عمودی در مقایسه با افقیها، تعداد کمتری فایل ولی با کیفیت بالا ارائه میکنند.
    به عبارت دیگر، میتوان گفت که در بخش بازاریابی و تبلیغات، وبسایتهای عمودی و در بخش کمیت افقیها پیروز میدان هستند.
    عمودیها معمولا از نظر SEO و SEM یک ساختار بازاریابی کاملا حرفه ای دارند و بهراحتی میتوانند، برند خاص خود را بسازند، اما این کار برای آنها هزینه بالایی دارد.
    سایتهای طبقهبندیشده قصد دارند به عنوان رهبر و راهنمای این بازار شناخته شوند، نه اینکه با برندهایی همانند خود رقابت کنند. بنابراین نتیجه میگیریم که سایتهای طبقهبندیشده به این دلیل هنوز در این بازار آشفته حضور داشته و از بین نرفتهاند که با هزینهای بسیار کم حجم بالایی از ترافیک و بازدیدکننده را به سمت سایت خود میکشانند.
    سایتهای عمودی از ظرفیت بالایی برای ارتباط با مشتریان و واسطهها و تبلیغکنندگان برخوردارند، بنابراین راههای بیشتری را برای کسب درآمد از تبلیغات ویژه و از طریق ارائه دادهها و تقسیم کمیسیونها پیشرو دارند.
    سایتهای عمودی ترافیک باکیفیتتری تولید میکنند و محصولات بیشتر و متنوعتری را برای فروش به تبلیغکنندگان در اختیار دارند، درحالی که چنین راهکاری برای وبسایتهای طبقهبندیشده کمی دشوارتر است.
    سایتهای طبقهبندیشده معمولا یک مدل نیمهرایگان را اجرا میکنند، چراکه فایلها و نمونهها در این نوع سایتها برپایه حجم و تعداد است و واسطهها و شرکای تبلیغاتی باید از بین تعداد زیادی دستهبندی آنها را انتخاب کنند، همچنین کسب درآمد از بین لیستهای خصوصی کار سختی است و کل این موضوع به این بستگی دارد که آنها در کدام دسته قرار گیرند.
    اما از سوی دیگر این مسئله برای سایتهای عمودی به گونه دیگر رقم خورده؛ آنها دارای تیمی کمهزینه و راهکارهای متعدد تبلیغاتی هستند و این اساسا یک ساختار جدید کسب و کار است.
    عمودیها کاملا با مشتری و واسطههای تبلیغاتی در ارتباطند. بنابراین کلیه مسائل و ریزهکاریهای این بازار را میشناسند، پس میتوانند در مناسبترین زمان ممکن پیشنهادهای خود را ارائه دهند. با این حال آنچه سایتهای عمودی به آن احتیاج دارند، ارتباط با واسطهها از یک سو و ارتباط با مشتریان از سوی دیگر است.
    برندگان هر میدان در بازارهای مختلف متفاوتند. در بازارهای شکلگرفته انتخاب برترینها دشوار است! اما اگر بازیگران بازار به سمت مدلهای دادهبنیان روی بیاورند و یا واسطهای میان خریداران و فروشندگان را حذف کنند به طور قطع در طول زمان بهترینها شناخته خواهند شد. برندگان اصلی در هر بازار دو یا سه سایت عمودی اصلی در آن بازار هستند که معمولا شکار اصلی سایتهای افقی هستند.
    در همین رابطه، سایتهای طبقهبندیشده پیشرو در هر بازاری در حال ظهور هستند و مخاطبان خاص خود را دارند، آنها اگر بخواهند میتوانند سایتهای عمودی را در اختیار داشته باشند که این امر در حال وقوع است. به عبارت دیگر، آنها بهراحتی میتوانند بخشها و ویژگیهای لازم برای برندهشدن را در اختیار داشته باشند.

      ورود به بازارهای نوظهور
    پیشبینی آنکه بازارهای نوظهور در کدام مدل سایت بهتر عمل خواهند کرد، دشوار است. سایتهای عمومی همهچیز فروشی، امروزه بازارهای دنیا را بهمنزله خانهای از سایتهای عمودی میبینند و آنها را شکار میکنند. در حالیکه سایتهای عمودی سالهاست که در حوزه مشخص خود تا اعماق پیش رفتهاند و تجربهای کامل را فراهم کردهاند.
    ولی آنکه پیروز میدان است، فقط و فقط مشتری است، چرا که در وضعیت فعلی و با این تغییرات، تجارب آنها همواره در حال بهتر و بهروز شدن است. واسطهها نیز پیروزند چراکه  حق انتخاب آنها نیز در حال افزایش است.
    در نهایت سایتهایی پیروزند که اطلاعات و دیتاهای بیشتری داشته و با درک کامل وضعیت بازار از این اطلاعات به بهترین نحو ممکن استفاده میکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو