مدیران خودروعصر اعتبار

تولید انبوه "دیوارهای مقاوم در برابر زلزله" در ایران

عصر ساختمان- متخصصان داخل کشور با انتقال تکنولوژی توانسته‌اند دیوارهای مقاوم در برابر زلزله‌ای را تولید کنند که وزن آن ۴.۵ کیلوگرم است و به هیچ عنوان در شرایط وقوع زلزله ریزش نکرده و تخریب نمی‌شودند؛ وقت آن نرسیده فکری به حال ساختمانهای کرمانشاه کنیم؟!

تولید انبوه "دیوارهای مقاوم در برابر زلزله" در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، بارش باران در شهرستان سرپل‌ذهاب و گیلانغرب، زندگی مردم زلزله‌زده این منطقه و کسانیکه به شکل موقت در چادرها اسکان داده شده‌اند را مختل کرده است.

    آب‌گرفتگی معابر و نفوذ آب به برخی چادرهای اسکان موقت، زندگی را برای مردم این مناطق بسیار سخت کرده و این در حالی است که بارها توسط رسانه‌ها به موضوع ساخت منازل دائم با تکیه بر فناوریهای نوین که قادر هستند این کار را به سرعت در چند روز انجام دهند، پرداخته شد.

    باشگاه خبرنگاران تسنیم به‌صورت مشخص سوژه ساخت "خانه‌های مقاوم در برابر زلزله، فناورانه و ارزان" را در قالب اخبار و گزارشهایی ویژه پیگیری کرد و در تمامی آنها به توانمندی و قدرت متخصصان داخلی کشور در این حوزه اشاره کرد.

    با توجه به اینکه متخصصان و فناوران بومی از مشکلات پیش پایشان برای توسعه این قبیل خانه‌ها و از موانع موجود در این راه گفتند اما ظاهرا قرار بر بی‌توجهی از سوی مسئولان اجرایی کشور برای حمایت از این دستاوردهاست!

    با جود اینکه سود حاصل از صرفه و توجیه اقتصادی که اجرای این پروژه‌ها به دنبال دارد، اول به جیب دولت می‌رود اما در عمل توجهی به این موضوع وجود ندارد.

    اما با وجود همه این بی‌توجهی‌ها، این بار گفت‌وگویی را با یکی دیگر از تولیدکنندگان سازه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله انجام دادیم که صراحتا به توان مقاوم‌سازی سازه‌های موجود در کرمانشاه و سایر نقاط کشور تنها با تکنیکی ساده اشاره کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

    آرش براتی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ خبر از تولید دیوارهای جایگزین دیوارهای سنتی که جزو سبکترین دیوارها در ایران است، داد و اظهار کرد: دیواری که ما در کارخانه‌مان تولید می‌کنیم محصولی سوئیسی است که دستگاهش را خریداری کرده و خودمان تولید می‌کنیم.

    این فعال فناور خاطر‌نشان کرد: تکنولوژی ساخت این دیوارها باعث شده تا در 14 ، 15 کشور دنیا به کار گرفته شود و جایگزینی برای دیوارهای سنتی با بلوکهای لیکا و سفالی باشد.

    وی با تأکید بر مقاوم بودن این سازه در برابر زلزله و عدم ریزش در تکانه‌های نسبتا شدید گفت: این دیوارها به دلیل کاهش بار مرده‌ای که در ساختمانها به همراه دارند، فوق‌العاده سبک هستند و به همین خاطر وارد ری‌اکشنهای زلزله نمی‌شوند.

    مشخصات دیوارهای سبک تولید داخلی

    براتی با بیان اینکه وزن این دیوارها 4.5 کیلوگرم است که بسته به تعداد طبقات ساختمانها باز هم وزن آن به اندازه‌ای نمی‌شود که وارد ری‌اکشنهای هنگام بروز زلزله شود، عنوان کرد: سازه گالوانیزه‌ای برای دیوارها در نظر گرفته شده که یونولیت در آن تزریق می‌شود.

    وی افزود: تمرکز ما در زمینه تولید دیوارهای داخلی و جانبی ساختمانها با استفاده از فناوری و تکنولوژیهای روز دنیاست و تأکید تولیداتمان بر کاهش بار مرده سازه است.

    او خاطر ‌نشان کرد: با کاهش میزان بار مرده، سازه اقتصادی‌تر شده و نیروی زلزله نیز از آن رد می‌شود.

    این مدیر اجرایی وال‌اسپید درباره مدت زمان مورد نیاز برای تولید و استقرار این دیوارها در سازه‌ها عنوان کرد: تولید این دیوارها در کارخانه ما بروز است و ظرف یکی دو روز می‌توان آنها را به مرحله استقرار رسانید.

    براتی متذکر شد: با توجه به اینکه رشته تخصصی من سازه است، اگر بخواهند سازه‌های تخریب و صدمه‌دیده به فرض در کرمانشاه را ترمیم کنند، امکان جایگذاری دیوارهای سبک در پروژه‌های سنتی نیست.

    وی افزود: در دیوارهایی که از جنس گالوانیزه هستند هیچ میلگرد، آهن و بتنی وجود ندارد لذا نمی‌توانند ساختمانهای آسیب دیده‌ای که به شکل سنتی ساخته شده‌اند را با این مواد جایگزین کنند اما می‌توانند در عرض یک ماه اقدام به بازسازی کنند.

    او با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم سازه‌های بتنی را فولادی کنیم بسیار زمانبر است و شاید نیاز به سه چهار سال وقت داشته باشیم، درباره قیمت محصول تولیدی این کارخانه خاطر‌نشان کرد: این دیوارها برای سازنده بنا کاملا مجانی تمام می‌شود.

    براتی افزود: زمانیکه ما در محصولمان بار مصرفی را کاهش می‌دهیم، میزان مصرف میل‌گرد، بتن و فولاد به‌شدت کاهش می‌یابد و سودی که از کاهش این بار مرده حاصل می‌شود عملا دیوارهای تولیدی ما را برای سازنده مجانی تمام می‌‌شود ضمن اینکه آن را تبدیل به عایق صوتی و حرارتی نیز کرده است.

    این فعال فناور با اشاره به ویژگیهای نهفته در این تولید بومی گفت: دیواری که توسط ما تولید می‌شود در زمان وقوع زلزله، در مسیری که ما می‌گوییم حرکت می‌کند.

    وی درباره اینکه چرا سهم فناوری در ساخت سازه‌های مسکونی پایین است، گفت: شاید به این خاطر است که مردم آشنایی نسبت به این تولیدات ندارند؛ اما بعد از وقوع زلزله‌ها دیدگاه‌ها تغییر می‌کند و مثلا بعد از زلزله بم، کرمان نسبت به تولیدات امثال ما توجیه شد.

    براتی بیان کرد: امیدوارم سهم تولیدات فناورانه در ساخت سازه‌های مسکونی از 10 ، 15 درصد فعلی به مرور زمان بیشتر شود.

    وی به بیان یکی از چالشهای مهم در صنعت ساخت‌وساز پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه اگر روانشناسی پروژه‌ها را بدانیم، متوجه می‌شویم که اجرای پروژه‌ها از قبل بسته شده و بیشتر هم به وسیله رانت است.

    او با بیان اینکه متریال مورد نیاز ساخت سازه‌ها به وسیله رانت انتخاب می‌شود و چندان علمی نیست، اذعان کرد: قدرت ریسک بسیار پایین است و متولیان ساخت سازه‌ها دوست ندارند محصولی که تأییدیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دارد را در سازه‌های خود و برای مقاوم‌سازی به کار ببرند.

    با این حال توان و ظرفیت موجود در بخش تولیدات فناورانه کشور به وضوح مشخص است و گمان می‌رود دیگر وقت آن رسیده باشد که از پوسته شعار خارج شده و به جای حمایت لفظی از محصولات دانش‌بنیان، وارد مرحله حمایت عملی شویم.

    آیا قرار است باز هم مسئولان و متولیان امر نسبت به چنین توانمندیهای در کشورمان بی‌تفاوت باشند و زندگی در شرایط سخت مردم کرمانشاه را نظاره‌گر باشند؟!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار