مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران:

رقم بدهی دولت به شهرداری تهران مشخص نیست

عصر ساختمان- رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت:‌ میزان بدهی دولت به شهرداری تهران مشخص نیست، ولی از یک هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها عنوان می‌شود.

رقم بدهی دولت به شهرداری تهران مشخص نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مجید فراهانی در نشست خبری روز گذشته خود در خصوص بودجه سال 97 شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: بودجه‌ای که اخیراً به تصویب شورا رسیده است، اولین بودجه مصوب شورای پنجم بوده که البته از نظر ما این بودجه به خاطر مشکلات مالی و میراث ساختار معیوبی که مدیریت شهری در گذشته داشت، ایده‌آل نبود، ولی تلاش کردیم بودجه‌ای با عدالت تدوین شود.

    وی افزود: در بودجه سال 97 تلاش شده است که انضباط مالی در شهرداری تهران داشته باشیم و عملکرد شهرداری با بودجه مصوب‌شده مورد انطباق قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته، بودجه به صورت شفاف تصویب شد و لایحه بودجه در اختیار تمامی شهروندان قرار گرفت تا نظرات خود را اعلام کنند.

    وی با اشاره به اینکه بررسی بودجه در سال‌های گذشته در جلسات غیرعلنی صورت می‌گرفت گفت: بسیاری از مطالبات و پیشنهاداتی که در بودجه سال 97 مورد بررسی قرار گرفت، به خاطر نظرات شهروندان بوده و ما تلاش کردیم این نظرات را مورد بررسی قرار بدهیم.

    وی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال 97 تهران در برخی از موارد با مشارکت تمامی اعضا تغییر و اصلاح شد و برخلاف سنوات گذشته که محور، بودجه اولیه بود، همه کمیسیون‌ها مأموریت داشتند مشارکت خاص خود را در ارائه بودجه داشته باشند و شاهد آن بودیم که تأیید و تصویب بودجه در نوع خودش سابقه نداشته است.

    وی خاطرنشان کرد: کمیته بودجه نظارت شورای شهر تهران در 15 روز متوالی و در 15 جلسه شش ساعته و 50 ساعت جلسه کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً پس از بررسی‌های صورت گرفته، در کمیسیون تلفیق و همینطور صحن علنی شوری شهر تهران، بودجه حدود 17 هزار و 400 میلیارد تومانی شهرداری تهران به تصویب رسید.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: در آخرین تبصره، شهرداری تهران مکلف شد گزارش بودجه را هر سه ماه یکبار منتشر کند. در بعضی از مواقع شاهد آن بوده‌ایم که بودجه اختصاص پیدا می‌کرد ولی در بخشی دیگر هزینه می‌شد.

    فراهانی بیان داشت: از این پس کارمان را به صورت علمی و نظارت به حسن انجام بودجه انجام می‌دهیم و با نظارت قوی، ضریب تحقق بودجه شورا را بالا می‌بریم.

    وی گفت:‌ به استناد حسابرسی‌های صورت‌گرفته، شورا تکالیفی را برعهده شهرداری تهران می‌گذارد که این تکالیف در راستای این است که بودجه انحراف نداشته باشد.

    وی افزود: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، تصویب خزانه واحد برای شهرداری بود که همه مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید درآمدهایشان را از یک کانال مشخص انجام دهند.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران اظهار داشت: بودجه سال 97 شهرداری تهران به واسطه کاهش درآمدهای شهرسازی، کاهش یافته است و بیش از 50 درصد بودجه شهرداری به فروش تراکم وابسته بود و برای اولین بار بودجه شهرداری با انقباض شدید بسته شد، در صورتی که بودجه سال 97 شهرداری تهران باید 20 هزار میلیارد تومان با توجه به افزایش نرخ تورم تصویب می‌شد، با کاهش 20 درصدی مواجه شد.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد:‌ علی‌رغم بودجه شدید انقباضی شهرداری تهران در سال 97، شورا تعهد خود را به چند حوزه نشان داد. مهمترین درخواست شهروندان تهرانی از شورای شهر این است که رسالت خود را در حد تفویض اختیارات انجام دهند و در راستای بار ترافیک و آلودگی هوا بکوشند.

    وی افزود: بنابراین بودجه حمل و نقل عمومی را نه تنها کاهش ندادیم،  بلکه 180 میلیارد تومان نیز افزایش یافت و 4 هزار میلیارد تومان نیز اوراق مشارکت برای خرید واگن اختصاص داده‌ایم که سرفاصله قطارها برای ورود به ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری شده به دو دقیقه برسد.

    فراهانی خاطرنشان کرد: تلاش شده که هر بخشی اضافه درآمد داشته باشیم، آن درآمد را در حوزه حمل و نقل و ترافیک هزینه کنیم.

    وی گفت: هوشمند کردن شهر یکی از مسائلی است که می‌تواند موجب تسهیل در رفت و آمد شود و ترافیک را نیز کاهش دهد، بنابراین 34 میلیارد تومان نیز ردیف‌های مربوط به توسعه الکترونیک و هوشمندسازی شهر را افزایش دادیم.

    فراهانی درباره پرداخت دیون شهرداری تهران نیز اظهار داشت: شهرداری 50 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، پیمانکاران،‌ اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار است و سالانه 6 هزار میلیارد تومان به این رقم افزوده می‌شود.

    وی بیان داشت:‌ علی‌رغم اینکه بودجه سال آینده انقباضی بسته شد، ولی دست‌اندازی به پرداخت دیون شهرداری نکردیم و براساس مستندات بودجه، باید این دیون پرداخته شود.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: در بودجه سال آینده، مصارف و منابع غیرمرتبط را حذف کرده‌ایم که این کاهش به دلیل حذف مأموریت‌های غیرذاتی در شهرداری تهران است.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تضارب آرا در شورای شهر زیاد است،‌‌گفت:‌ اعضای شورا از یک فهرست واحد آمدند ولی هیچ‌کدام در عرصه نظارت کارشناسی، خود را سانسور نمی‌کنند و آنچه را که فکر می‌کنند به صلاح مردم است،‌ در هر عرصه‌ای بیان می‌کنند.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بدهی دولت به شهرداری تهران چه میزان است، گفت:‌ دیدگاه‌های متنوعی در این خصوص مطرح شده است ولی هیچ رقم مشخصی را برای بدهی دولت به شهرداری تهران به توافق نرسیدند و از یک‌هزار تا بیش از 20 هزار میلیارد تومان درباره بدهی دولت به شهرداری گفته می‌شود.

    * رقم بدهی دولت به شهرداری مشخص نیست

    فراهانی گفت: نیمی از بودجه توسعه مترو، یک سوم هزینه بلیط حمل و نقل عمومی و دیگر مواردی که در قانون آمده است را باید دولت بپردازد.

    وی افزود: تعهدی که دولت در بازسازی بافت فرسوده در شهر تهران دارد، یکی از دیگر اقدامات خوب دولت در شهر تهران است.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بخشی از بودجه شهرداری در جلسات محرمانه به تصویب رسیده است، گفت:‌ هیچ یک از بخش بودجه شهرداری تهران در جلسات محرمانه تصویب نشده است و جلسات متعددی در این زمینه داشته‌ایم.

    وی افزود: تمامی بودجه در صحن علنی شورا و کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، بنابراین هیچ یک از ارقام بودجه 96 در جلسات علنی مصوب نشده و آن چیزی که مصوب شده در جلسات علنی بوده است.

    فراهانی درباره دیون شهرداری تهران افزود: در ابتدا تصور این بود که شهرداری 20 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و 10 هزار میلیارد تومان نیز به پیمانکاران و اشخاص حقیقی بدهکار است ولی روز به روز به عدد این بدهی‌ها اضافه می‌شد و ما شاهد این بودیم که براساس کشفیات صورت‌گرفته، بدهی شهرداری تهران به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    وی افزود:‌ بعضی از پیمانکاران از سال 88 و 89 بدهی خود را از شهرداری دریافت نکرده‌اند.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد:‌ اقدامی که صورت گرفته است علی‌رغم انقباضی بودن بودجه و با توجه به اینکه درآمدهای شهرداری تهران کاهش پیدا کرده است،  ولی 1300 میلیارد تومان بودجه نقدی برای پرداخت دیون گذاشته‌ایم و امیدواریم از سایر بخش‌ها نیز این بودجه افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار