مدیران خودروعصر اعتبار

ضعف تاسیسات زیربنایی چالش بزرگ صنعت فولاد

عصر ساختمان- ناکافی بودن تاسیسات زیر بنایی صنعت فولاد که عمدتا برق، گاز و تامین آب می باشد همواره از چالش های بزرگ صنعت فولاد بوده است.

ضعف تاسیسات زیربنایی چالش بزرگ صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فولاد نیوز، فرزاد ارزانی، مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان جنوب  گفت: ناکافی بودن تاسیسات زیر بنایی صنعت فولاد در کنار نیاز به مواد اولیه نیاز به انرژی فراوانی نیز دارد که عمدتا برق و گاز می باشد و البته در کنار آن تامین آب نیز همواره از چالش های بزرگ صنعت فولاد بوده است.

    وی افزود: متاسفانه در کشور، هزینه تامین برق واحدهای فولادی بسیار زیاد بوده و حتی در قوانین جدید، شرکت هایی با نیاز به برق بالا ملزم به احداث نیروگاه اختصاصی یا خرید برق از نیروگاه های خصوصی شده اند که این امر باعث بالا رفتن سرمایه گذاری لازم برای ایجاد واحدهای فولادی می گردد و می تواند توجیه پذیری این طرح ها را با تردید جدی مواجه گرداند.

    ارزانی ادامه داد: بر اساس طرح جامع فولاد کشور برای دستیابی به تولید 55 میلیون تن در افق 1404 نیازمند حدود 9400 مگاوات برق، 300 میلیون متر مکعب آب و 17.7 میلیارد متر مکعب گاز در سال می باشد.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان از جمله راهکارهای تأمین حجم گاز مورد نیاز برای صنعت فولاد در چشم انداز 20 ساله کشور یعنی سال 1404 را بهره برداری از فازهای بعدی پروژه پارس جنوبی دانست و گفت: با توجه به حجم ذخایر گازی موجود در این منطقه و همچنین پروژه های متعدد پیش بینی شده برای آن، در صورت برنامه ریزی و انجام سرمایه گذاری لازم در این بخش می توان به تأمین این مقدار گاز برای بخش صنعت در چشم انداز 1404 کشور امیدوار بود.

    وی تصریح کرد: همچنین به توسعه خط هفتم انتقال گاز موسوم به خط صلح نیاز است به گونه ای که توان انتقال ظرفیت گاز مورد نیاز به این مناطق حائز اولویت استقرار واحد های فولادی را داشته باشد.

    ارزانی در زمینه مصرف و تولید آب نیز گفت: در این دو حوزه هم شرایط بهتر از گاز و برق نیست و می بایست تدابیر لازم جهت افزایش بهره وری در استفاده از آب اندیشیده شود و البته بهترین گزینه در این رابطه توسعه صنعت فولاد و ایجاد کارخانجات فولادی در حاشیه خلیج فارس می باشد تا از این طریق دغدغه تامین آب برطرف گردیده و از طرفی صادرات حداقل 20 میلیون تن محصولات فولادی در افق 1404 با صرفه اقتصادی مناسب و از طریق ایجاد اسکله های مورد نیاز در بنادر خلیج فارس صورت پذیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار