مدیران خودروعصر اعتبار

مدل جذاب خرید مسکن

عصر ساختمان- سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: در دهه فجر دو طرح را در شهرهای یزد و بوشهر بر اساس مدل محله سیروس تهران کلنگ می‌زنیم و پیش بینی می کنیم با تصویب طرح ما در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۳۹۷ از شهریورماه شاهد آغاز برنامه ملی بازآفرینی تحت عنوان "طرح پیشگام" باشیم.

مدل جذاب خرید مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، هوشنگ عشایری در نشستی اظهار کرد: تک تک محلاتی که قرار است در بافتهای ناکارآمد بازسازی شوند مشخص شده، ابزارها و منابع مورد نیاز هم در لایحه قانون بودجه 1397 پیش بینی و تقدیم مجلس شده است و منتظر تصویب هستیم. پیش بینی ما این است که شهریورماه این طرح شروع شود. بنابراین از الان تا شهریور مدلی در نظر گرفته ایم که به عنوان پشتوانه طرح پیشگام است. بدین صورت که اراضی دولتی در اختیار خود را که از قبل خریداری کرده ایم در اختیار توسعه گران قرار دهیم و آنها شروع به ساخت و ساز می کنند.

    عشایری در پاسخ به این سوال که چه نوع مدل اقتصادی برای توسعه گران در نظر گرفته اید، گفت: مدل اقتصادی این است که برای زمین هیچ گونه ارزش گذاری اولیه تعیین نمی کنیم. زمین را در یک فضای رقابتی در اختیار توسعه گران قرار می دهیم. آنها در این فضا قیمت پیشنهادی ساخت را به ما می دهند. کسی که کمترین قیمت پیشنهادی را بدهد برنده فعالیت در آن محله خواهد شد. پس از اینکه پروژه به اتمام رسید مطالبه توسعه گر از ما، میزان هزینه ای که بر اساس قیمتها داده به اضافه 18 درصد سود خواهد بود. قیمت کارشناسی خانه ای که ساخته شده را تعیین می کنیم و بر اساس هزینه ای که کرده به اضافه 18 درصد به او پرداخت می کنیم، مابقی اگر چیزی باقی ماند برای دولت است اگر هم چیزی نماند ما به هدف خود که ارتقای کیفیت محله است رسیده ایم. اگر هم توسعه گران اضافه بر ارزش ریالی پروژه هزینه کرده باشند ما به صورت نقد یا غیرنقدی از اراضی دیگر خود به آنها پرداخت خواهیم کرد.

    وی تاکید کرد: با این روش، ما عملا به توسعه گران تضمین سود می دهیم. یعنی بجز سود پیمانکاری اش، 18 درصد را تضمین می کنیم. هیچگونه ریسک سرمایه گذاری به آنها تحمیل نمی شود و فقط ریسک فروش باقی می ماند. خوشبختانه با تسهیلات 8 درصدی که برای مدل تقاضا پیش بینی کرده ایم و حدود 300 هزار نفر که در صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کرده اند نشان می دهد تقاضا وجود دارد و این ریسک هم به نوعی از بین رفته است.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری خبر داد: در دهه فجر همانند مدلی که مدتی پیش در محله سیروس آغاز کردیم چند پروژه را در شهرهای یزد و بوشهر آغاز می کنیم.

    عشایری با اشاره به صحبتهای رییس جمهور درخصوص بافت فرسوده گفت: همانطور که دکتر روحانی در صحبتهای خود برای مردم اعلام کردند، با توجه به مطالبه گری عمومی که راجع به بافتهای ناکارآمد شهری در کل کشور به وجود آمده، دولت برنامه کاری خود را در این بافتها به صورت جدی دنبال می کند. برای موضوع چهار گام را برنامه ریزی کرده ایم که سه گام در حوزه کالبدی و یک گام در حوزه غیرکالبدی است.

    وی، برنامه های کالبدی را شامل نوسازی و بهسازی مسکن، ارتقای خدمات روبنایی و ارتقای خدمات زیربنایی دانست و گفت: جریان غیرکالبدی هم ارتقای توانمندیهای اجتماعی، اقتصادی و نهادی این محلات است. نگاه ما نیز هم اکنون محله محور است، نه اینکه صرفا به ساخت مسکن بپردازیم. در واقع وقتی می گوییم محله سیروس یعنی پروژه ای که هم باید مسکن ساخته شود، هم زیربنایی، روبنایی و هم جریان توانمندی اقتصادی اجتماعی اتفاق بیفتد.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری درخصوص تسهیلات ارایه شده به متقاضیان در بافتهای فرسوده گفت: خرید در مدل تقاضا صرفا صندوق پس انداز مسکن یکم است و دولت برنامه ی دیگری ندارد. اگر قرار باشد دولت نقش حمایتی داشته باشد در جبران کسری این صندوق حمایت می کند. یعنی اگر در وسط کار تقاضا به بالاتر از حد برآورد ما برسد دولت آنجا جبران می کند که بانک بتواند گردش مالی اش را راه بیاندازد.

    عشایری تاکید کرد: بجز صندوق یکم برای جریان خرید هیچگونه برنامه دیگری نداریم ولی برای جریان تولید و کمک به توسعه گران برای ساخت پیشنهادی که ما در صندوق و قانون بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه 97 به مجلس دادیم پیش بینی کردیم که وام دو ساله با سود 9 درصد به سازندگان بدهیم. پیش بینی کردیم 100 هزار واحد در سال باید تولید شود و وام 50 میلیون تومانی می دهیم که می شود 5 هزار میلیارد تومان. از این رقم 2 هزار و 500 میلیارد تومان سهم دولت باشد با سود صفر درصد و 2 هزار و 500 میلیارد تومان آورده بانک ها باشد با سود 18 درصد. میانگین آن می شود 9 درصد و 5 هزار میلیارد تومان تقسیم بر 100 هزار تا که می شود 50 میلیون تومان وام. بنابراین برای هر یک واحد ساخته شده توسط توسعه گر در صورت تصویب این پیشنهاد ما در مجلس، قرار است وام 50 میلیون تومانی به سازندگان بدهیم.

    وی، تسهیلات 8 درصد را ایده آل ترین مدل برای خرید مسکن دانست و گفت: در بافت فرسوده محدودیتهایی که در صندوق پس انداز مسکن یکم مثل خانه اولی بودن یا زوجین بودن وجود ندارد و این شروط را برداشته ایم. هر کسی می تواند از این وام استفاده کند و 1.5 درصد کمتر از بقیه نقاط تسهیلات بگیرد که در واقع ایده آل ترین نوع، مدل ما در جریان تقاضا است.

    عشایری در پاسخ به این سوال که آیا در جریان بهسازی و نوسازی به بافتهای تاریخی آسیب وارد نمی شود گفت: ما حداقل در 4 تا 5 سال اخیر ثابت کرده ایم که اگر حساسیت ما نسبت به بافتهای ارزشمند تاریخی، بیشتر از میراث فرهنگی نباشد، کمتر از آن ها نسبت به ساختار حفاظتی میراث فرهنگی در محلات تاریخی تعصب نداریم. این را ثابت کردیم و از ارشد ترین فرد وزارت خانه که آقای وزیر باشد تا کوچکترین آن ها که بنده باشم ثابت کرده ایم که حافظ میراث تاریخی و ارزشمند خودمان در بافت های تاریخی هستیم.

    وی ادامه داد: اگر در طرح نوسازی به یک خانه یا یک مکان ارزشمند برخوردید کردیم صد در صد باید حفاظت کنیم. در بافت تاریخی کاملا با هماهنگی میراث فرهنگی جلو می رویم جلو و اگر طرحی بیاید در کمیته های فنی میراث فرهنگی بحث می شود. در آن جا رویکردی متفاوت از بافت فرسوده دنبال می کنیم و برای همین الزام کردیم طرح ها باید حتما تایید و تصویب شود.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در پاسخ به این سوال که آیا مسکن اجتماعی در برنامه های شما وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: خیر، جامعه هدف ما در بافت های ناکارآمد شهری جامعه ای متوسط، تداعی و تلقی می شود و مسکن در استطاعت را دنبال می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار