مدیران خودروعصر اعتبار

ترمز دوباره مسکن در دست انداز ارز

عصر ساختمان- بازار مسکن که در حال تحولات عظیمی همچون نوسازی بافت فرسوده است توانست امید را به سرمایه گذاری در این بخش تقویت کند و سرمایه گذاران بخش خصوصی که حدود ۴ سال از ورود به این بازار ممانعت میکردند، تا حدودی به سرمایه گذاری در این بخش امیدوار شدند. درست است که بازار سرمایه در ماه های اخیر جذابیت بیشتری نسبت به سایر بخش های سرمایه گذاری داشته، منتها تجربه نشان داده بازار پول همچنان رقیب اصلی بازار مسکن به شمار می‌رود.

ترمز دوباره مسکن در دست انداز ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در هفته گذشته مهم‎ترین بازار رقیب مسکن، یعنی سپرده‎های بانکی با تنش های جدید روبرو شد. دربازارهای مورد توجه مخاطبین عام هنگامی که بازدهی یکی از این دو دارایی‌ کم می‌شود، تقاضا به سمت دارایی رقیب سوق پیدا می‌کند. با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شهریورماه سال‌جاری، بازار مسکن که 4 سال ثبات نسبی قیمت را پشت‌سرگذاشته و با انباشت انرژی مواجه بود تحریک شد.تا جایی که شاهد افزایش معاملات و صدور پروانه های در ماه های اخیر بودیم. زیرا با کاهش انگیزه سپرده‌‌‌گذاری در بانک، بخشی از سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن متمایل شد و باعث افزایش تقاضای مسکن (خصوصا تقاضای سرمایه‌ای و سوداگرانه) و در نتیجه افزایش قیمت مسکن شد. هر چند رونق بازار مسکن به دلایل متعددی در سال‌جاری، قابل انتظار بود اما نقش کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر تحریک بازار مسکن طی 5 ماه اخیر، پررنگ‌تر از سایر عوامل بوده است.
    در این بین بانک مرکزی برای تثبیت بازار ارز، اقدام به افزایش نرخ سود گواهی سپرده به 20 درصد کرده است. هرچند نرخ بازخرید 14 درصد قبل از موعد سررسید اوراق، از اثرگذاری آن خواهد کاست اما با این حال جای کتمان نیست که این سیاست (افزایش نرخ سود گواهی سپرده) می‌تواند بخشی از سرمایه‌گذاران بخش مسکن را به سمت خود متمایل کرده و آهنگ افزایشی بخش مسکن را کُند کند.
    البته عرضه حداکثر 15 روزه اوراق 20 درصدی در بانک‌ها، بعید است به خروج سرمایه‌گذاران وارد شده به بازار مسکن مخصوصا افرادی که در ماه‌های اخیر در این بازار خرید کردندمنجر شود. چراکه تبدیل دارایی ملکی معمولا پروسه‌ای حداقل 20 تا 30 روزه لازم دارد. این اوراق بیشتر، گروه تقاضای سرمایه‌ای که در حال جست‌وجو برای خرید ملک یا مصمم به خرید ملک هستند یا  افرادی که قصد خرید ملک دارند اما هنوز اقدام به انجام معامله نکرده‌اند را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

    نویسنده: مجید معصومی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار