مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر نیرو:

برخلاف تصور، تجدیدپذیرها ارزان ترین انرژی در ایران هستند

عصر ساختمان- معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تصریح کرد: برخلاف تصورها، انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌ترین انرژی در ایران هستند.

برخلاف تصور، تجدیدپذیرها ارزان ترین انرژی در ایران هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سید محمد صادق زاده در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که در حال حاضر هزینه تمام شده یک کیلووات ساعت برق خورشیدی 4 سنت است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این عدد تا سال 2020 به 3 سنت و در سال‌های بعد به دو سنت و کمتر از آن کاهش می یابد، ادامه داد: با این حساب باید گفت تجدیدپذیرها ارزان‌ترین انرژی حتی در کشور ایران است.

    معاون وزیر نیرو گفت: در شرایط فعلی، تامین برق از خورشید نسبت به تولید برق حتی با پربازده‌ترین نیروگاه‌های فسیلی که نیروگاه سیکل ترکیبی است و از گاز طبیعی تغذیه می شود هزینه کمتری را به کشور تحمیل می‌کند و باید صراحتا اعلام کرد که علی‌رغم اینکه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بازده بالای 50 درصد دارند اما تولیدبرق توسط آن‌ها گران تر تمام می‌شود، چراکه حداقل 2+1 سنت هزینه تبدیل انرژی می‌شود و اگر ارزان ترین قیمت گاز طبیعی ممکن که حدود 12 تا 13 سنت در مترمکعب است را معیارقرار دهیم و با احتساب هزینه‌های آلودگی زیست محیطی ناشی از احتراق گاز طبیعی و توزیع ذرات معلق که حدود 2 تا 3  سنت نیز دولت متحمل هزینه‌های اجتماعی ناشی از آلودگی می‌شود، می‌توانیم صراحتا اعلام کنیم که تجدیدپذیرها نسبت به فسیلی‌ها ارجح‌ هستند.

    معاون وزیر نیرو با تاکید بر این‌که ایران استعداد بسیار خوبی در انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، ادامه داد: خورشیدی که در ایران می‌درخشد بیش از 300 روز را در بسیاری از نقاط کشورتحت تابش بسیار پیوسته و غنی قرار می‌دهد، علاوه‌بر این خورشید در ایران 2.5 تا سه برابر آلمان و دیگر کشورهای اروپایی می‌تابد که همین مساله پتانسیل‌های کشور را در این حوزه نشان می‌دهد. همچنین در خصوص پتانسیل تولید برق از انرژی باد نیز ایران ظرفیت بسیار خوبی دارد.

    وی افزود: در طول دو تا سه دهه گذشته فناوری تجدیدپذیرها بسیار توسعه پیدا کرد، به‌طوری که بازده این انرژی از زیر 10 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کرد، یعنی به ازای میزان سرمایه‌گذاری که کم شده انرژی بیشتری نیز تولید شده، همین مسائل موجب شد تا قیمت‌ها کاهش یابد و امروز دیگر تجدیدپذیرها با شرایط سه دهه پیش عرضه نشود. لذا لازم است که افراد مسوول دانش قدیمی خود را تغییر داده و با دانش جدید تصمیم گیری کنند.

    به گفته صادق زاده، در مجموعه تجدیدپذیرها انرژی‌های بادی و خورشیدی 90 درصد تولید انرژی را به خود اختصاص داده‌اند، 10 درصد مابقی نیز مربوط به نیروگاه‌های آبی کوچک و نیروگاه‌های زمین‌ گرمایی می‌شود که در این دو مورد نیز ایران پتانسیل‌های زیادی دارد. سالیان گذشته یعنی در حدود 40 سال پیش که تجدیدپذیرها در حال شکل‌گیری در دنیا بودند برخی از کشورهای توسعه  یافته که نگرانی هایی مبنی بر وابستگی به نفت و گاز خاورمیانه داشتند به توسعه تجدید پذیرها علیرغم گران بودن این صنعت اقدام کردند و با این کار امنیت انرژی کشور خود را افزایش دادند.  زمانی که آلمان توسعه انرژی‌های خورشیدی را در کشورش آغاز کرد برای هر کیلووات انرژی خورشیدی باید حدود 5000 دلار هزینه می‌شد که این رقم بسیار گران بود اما امروز شرایط بسیار متفاوت است، چراکه بعد از اینکه توسعه بازار توسط این کشورها انجام شد قیمت تجدید پذیرها نیز بسیار کاهش پیدا کرد.

    معاون وزیر نیرو ادامه داد: انرژی تجدیدپذیر، امنیت در مناطق خالی از سکنه را ایجاد می‌کند علاوه بر این با توسعه این انرژی امنیت تامین انرژی کشور در مقابل زلزله، بلایای طبیعی حتی حوادث نظامی ایجاد خواهد شد، اما مهم‌ترین ویژگی  ارزان‌تر بودن انرژی‌های تجدیدپذیر است. امروز هزینه تولید این انرژی در کشور نصف انرژی فسیلی تمام می‌شود. علاوه‌بر این از هدررفت نفت و گاز ارزشمند کشور جلوگیری می‌کند که با حفظ این دو منبع مهم می‌توان جنبه‌های صادرات کشور را ارتقا داد.

    وی با رد شایعه گران بودن باتری پنل‌های خورشدی، تصریح کرد: در پنل‌های خورشیدی که در ایران استفاده می‌شود از باتری استفاده نشده است. به عبارت بهتر نیروگاه‌های خورشیدی دو نوع هستند، نوع اول نیروگاه‌های متصل به شبکه و نوع دوم نیروگاه‌های مجزای از شبکه که نیروگاه‌هایی است که از باتری استفاده می‌کنند. نیروگاه‌های مجزا از شبکه برای کشورهایی که برق‌رسانی در آنها کامل انجام نشده و مناطقی که برق‌رسانی صورت نگرفته ضرورت دارد. در ایران که یکی از توسعه یافته‌ترین کشورها در زمینه‌ی توسعه شبکه و برق رسانی است و برق به تمام نقاط کشوررسیده، می‌توان گفت که از نیروگاه‌های مجزا از شبکه بجز در موارد استثنا استفاده نمی‌شود. بنابراین نیروگاه‌های خورشیدی که در حال حاضر در اصفهان، کرمان، همدان، یزد، هرمزگان، خراسان، قم و تهران و مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند هیچ کدام از باتری استفاده نمی‌کنند و مستقیما به شبکه وصل هستند.

    صادق زاده با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، گفت: حجم زیادی از استقبال سرمایه‌ گذاری خارجی در کشور عملیاتی شده و  تقریبا 70 درصد ظرفیت‌هایی که در کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر احداث می‌شود سرمایه‌های خارجی است که وارد کشور می‌شود. حجم زیادی از سرمایه‌ گذاری‌های خارجی موجب احداث نیروگاه، اشتغال و تامین برق کشور شده و به نظر من یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که موفق شد به معنای واقعی سرمایه‌ گذاری‌های خارجی را جذب کند بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

    وی گفت: درشرایط فعلی 450 مگاوات نیروگاه در کشور به بهره‌برداری رسیده و 700 مگاوات دیگر نیز در حال احداث است که عملیات احداث آنها شروع شده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برخی از آنها تا پایان امسال و بخش دیگر از آن در شش ماهه اول سال آینده و باقی‌مانده تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که این ظرفیت قابل توجهی است.

    معاون وزیر نیرو ادامه داد: طبق براوردهای صورت گرفته در انرژی های تجدیدپذیر به ظرفیت بالای 1100 مگاوات خواهیم رسید که تعهدمان را برای اولین سال قانون برنامه ششم عملیاتی خواهیم کرد، اما نگرانی‌هایی به وجود آمده که احتمالا تجدیدپذیرها در سال‌های آینده دچار رکود خواهند شد که آن برخورد اشتباه سازمان برنامه و بودجه با تجدیدپذیرها است.  در توضیح این مساله باید گفت علیرغم اینکه براساس ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق مبلغی به نام عوارض برق از مردم گرفته می‌شود و به موجب قانون باید 100 درصد آن صرفا برای برق روستایی و تجدیدپذیرها هزینه شود وهمین قانون نیز مجددا در بند 3 ماده 12 اساسنامه ساتبا تاکید شده و قانون‌گذار تاکید کرده که 100 درصد آن صرفا جهت توسعه تجدیدپذیرها و برق روستایی هزینه شود، اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه بخش مهمی از این پول را بابت هزینه‌های جاری هزینه می‌کند که علی‌رغم درگیری‌ها و پیگیری‌های زیاد و ناامیدی‌هایی که برای بخش خصوصی پیش آمد و متاسفانه  این حوزه سه ماه پول برق خود را دریافت نکرد و برخی از سرمایه گذاران نیز از ادامه مسیر منصرف شدند و اعلام خسارت کردند اما مسیر اصلاح نشد.

    صادق زاده گفت: به اعتقاد من این امر نشان‌دهنده این است که ناهماهنگی بسیار جدی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال وقوع است که این مساله روند توسعه تجدیدپذیرها را کند کرده، این اقدام بزرگترین ضربه را به تجدیدپذیرها زد، اگرچه هنوز تجدیدپذیرها نمرده‌اند اما با ادامه این روال که به نظر می‌رسد قرار است این شرایط ادامه داشته باشد، شاهد مرگ تجدیدپذیرها در سال آینده خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار