مدیران خودروعصر اعتبار

بهبود آمار تولید فولاد در کشور

عصر ساختمان- آمارهای منتشره از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نشان می‌دهد این روند صعودی در ۱۰ ماهه سال ۹۶ نیز ادامه داشته و فولادسازان بزرگ کشور موفق شده‌اند با وجود همه مشکلات صنعت در این سال، روند صعودی تولید خود را حفظ کنند.

بهبود آمار تولید فولاد در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، زنجیره تولید فولاد در کشور در طی سال‌های پس از انقلاب، با اتکا بر عدم خام فروشی و تولید محصولات نهایی، رشدی غیرقابل باور را تجربه کرده است.

    آمارهای موجود نشان می‌دهد در طی چهار دهه اخیر، ظرفیت تولید فولاد در کشور به 32 میلیون تن رسیده و صادرات آن نیز از مرز 6 میلیون تن در سال جاری گذشته است و کشور در تمامی بخش‌های زنجیره تولید فولاد و سایر صنایع معدنی به خودکفایی علمی و عملی دست یافته است.

    این در حالی است که تا پیش از انقلاب، صنعت فولاد کشور به ظرفیت 500 هزار تنی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان محدود می‌شد اما در حال حاضر، صنعت فولاد بر پایه دانش داخلی و مزیت‌های سرشار اقتصادی، در پهنه کشور گسترش یافته است و هدف تولید 55 میلیون تن محصول در سال 1404 را در سر دارد.

    *بهبود آمار تولید فولاد در کشور

    در طی سال‌های اخیر نیز به رغم وجود برخی کاستی‌ها در برنامه‌ریزی تولید این محصول و بروز عدم تعادل در زنجیره تولید آن، روند کلی تولید مثبت بوده و در هر دو حوزه تولید و صادرات، رکوردهای جدیدی در صنعت فولاد کشور ثبت شده است.

    آمارهای منتشره از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نشان می‌دهد این روند صعودی در 10 ماهه سال 96 نیز ادامه داشته و فولادسازان بزرگ کشور موفق شده‌اند با وجود همه مشکلات صنعت در این سال، روند صعودی تولید خود را حفظ کنند.

    بر این اساس، در 10 ماهه امسال، 18 میلیون و 362 هزار تن فولاد میانی در کشور تولید شده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته برابر با 15 میلیون و 405 هزار تن بوده و 19 درصد را نشان می‌دهد.

    رشد محصولات میانی فولادی، نشان دهنده افزایش ارزش افزوده در صنعت فولاد است و قدمی به سوی حذف خام فروشی محسوب می‌شود.

    *رتبه اول ورق پوشش‌دار در رشد تولید

    در بین محصولات تولید شده، ورق‌های پوشش‌دار رتبه اول رشد تولید را به خود اختصاص داده و تولید این محصول، از 889 هزار تن در 10 ماهه سال 95، با 42 درصد رشد به یک میلیون و 258 هزار تن رسیده است.

    پس از آن، بیشترین رشد در ورق سرد با 26 درصد رشد ثبت شده و تولید این محصول در 19 ماهه سال جاری به یک میلیون و 950 هزار تن رسیده است.

    در این بین تنها تولید میلگرد با افت مواجه شده و کاهش 9 درصدی تولید آن باعث کاهش تولید این محصول به 5 میلیون و 167 هزار تن شده است.

    *برتری نسبی تولید ورق گرم

    گفتنی است؛ بر اساس آمار موجود، ورق گرم با تولید 6 میلیون و 415 هزار تن، در صدر تولید محصولات فولادی کشور قرار دارد و تولید آن در سال جاری 10 درصد رشد کرده است.

    مجموع تولید محصولات فولادی 16 میلیون و 398 هزار تن گزارش شده که از این میزان 6 میلیون و 415 هزار تن به ورق گرم، 5 میلیون و 167 هزار تن به میلگرد، یک میلیون و 950 هزار تن به ورق سرد، یک میلیون و 258 هزار تن به ورق پوشش‌دار و 905 هزار تن تیرآهن اختصاص داشت.

    *رشد 29 درصدی حجم صادرات فولاد

    در حوزه تجارت خارجی نیز آمار زنجیره فولاد در سال جاری، آماری صعودی بوده و بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 10 ماهه امسال، مجموعاً 7.2 میلیون تن محصولات فولادی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 29 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    همچنین بر این اساس، ارزش حجم مذکور، 2 میلیارد و 712 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به ارزش صادرات سال گذشته، 11 درصد افزایش یافته است.

    *مازاد تجاری یک میلیارد دلاری فولاد

    با وجود رشد صادرات محصولات فولادی، واردات زنجیره تولید فولاد در 10 ماهه امسال از نظر وزنی تغییری به خود ندیده و در حجم 3.1 میلیون تنی باقی مانده است. با این حال این میزان، از نظر ارزش دلاری 14 درصد رشد کرده که دلیل آن افزایش قیمت‌های جهانی بوده است.

    بر این اساس، مازاد تجاری فولاد کشور در حال حاضر به بیش از 4 میلیون تن رسیده که ارزش آن برابر با یک میلیارد دلار است و این عدد نشان دهنده مزیت بالای کشور در تولید فولاد و ارزآوری قابل توجه این محصول غیر نفتی است.

    *کاهش نیاز کشور به ورق‌های وارداتی

    مضاف بر این، افزایش تولید محصولات نهایی فولادی در کشور باعث شده تا روند واردات این محصولات نزولی شود و در همین رابطه، محمود اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کاهش نیاز به واردات به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، در دستور کار فولاد مبارکه بوده و در همین راستا نیز به دلیل افزایش تولید و عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار، میزان واردات ورق فولادی از 3.7 میلیون تن در سال 94 به 2.8 میلیون تن در سال 95 و 1.64 میلیون تن در سال جاری رسیده است.

    معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه معتقد است کاهش واردات موجب کاهش نیاز به ارز می‌شود و در سال جاری به طور متوسط واردات محصولات فولادی 27 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    وی با اشاره به اهمیت موضوع صادرات نیز بیان داشت: صادرات همیشه به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور مطرح بوده و فولاد مبارکه نیز معتقد است که حفظ بازارهای صادراتی و توسعه آن‌ها با صرف زمان حاصل می‌شود و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد.

    معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه متذکر شد: در همین راستا، حفظ بازارهای صادراتی نیز پس از تأمین نیاز داخل کشور، از سوی فولاد مبارکه دنبال شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار