مدیران خودروعصر اعتبار

رکود صنعت ساختمان در مازندران

عصر ساختمان- استاد دانشگاه در رشته مهندسی عمران گفت: به لحاظ کمی، ساخت و سازها در مازندران نسبت به گذشته بسیار افت کرده و دچار رکود شده است.

رکود صنعت ساختمان در مازندران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ولی‌قاسمی‌نژاد زواردهی، استاد دانشگاه در رشته مهندسی عمران گفت: اخیرا دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه‌های علمی کاربردی در سراسر نقاط کشور تکثیر و با ارائه مدرک دانشگاهی تعداد زیادی از مهندسین وارد بازار کار شدند.

    این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که عرضه و تقاضا دچار نوعی بهم ریختگی شده است گفت: تعداد مهندسین بیش از تعداد پروژه‌ها و ظرفیت‌های کشور است و این باعث عدم تناسب بین تعداد پروژه و تعداد مهندسین است و  اکنون واقعا نمی‌توان مهندسی را به عنوان یک شغل در نظر گرفت.

    وی بزرگترین مشکل جامعه مهندسین را تغییر حرفه خود دانست و افزود: اکنون مهندسین وارد فاز دیگری شده‌ و به شهرهای بزرگتر مهاجرت کرده‌اند تا کاری پیدا کنند و این بزرگترین مشکل جامعه مهندسان است.

    قاسمی نژاد از دیگر مشکلات مهندسین را دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های بالادستی برشمرد و افزود: کانون‌های مهندسین به‌ عنوان نهادهای حامی در بخش استیفای حقوق مهندسین و در بخش حق‌الزحمه آنها فعالیت داشتند اما اکنون ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های‌ راه‌ و شهرسازی آن ها را دچار چالش کرده است.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه برای یک پروژه ساختمانی مهندس ناظر تعیین می‌کنیم که مسئولیت زیادی دارد، افزود: در این رابطه مهندس ناظر، پیمانکار را تعیین نمی‌کند و پیمانکار ذی‌صلاح مهندس ناظر نیست و این موضوع خود یک ایراد است.

    این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه کارفرماها علاقه دارند خود پیمانکار و مجری را انتخاب کنند با این استدلال که ما تجربه لازم را جهت انتخاب مجری داریم اما  این پیمانکاران در رابطه با مسائل فنی دانش لازم را ندارند.

    قاسمی‌نژاد در رابطه با حجم ساخت و سازها در مازندران، گفت: به لحاظ کمی، ساخت و سازها نسبت به گذشته بسیار افت کرده است.

    وی در ادامه افزود: به دلیل اشباع شدن ساخت و سازها از سال 89تا91 که به یکباره ساخت و سازها با رونق بسیار روبرو بوده و تسهیلات چهار درصدی برای هر واحد در نظر گرفته بودند اکنون با رکود در صنعت ساختمان رو برو هستیم.

    این استاد رشته عمران با بیان این که در روستاها پروژه‌های 70 تا 100 واحدی هم دیده شده بود، افزود: بخشی از رکود در ساخت و سازها نیز  به علت انفعال در سرمایه‌گذاری و تسهیلات بوده که باعث شده صنعت ساختمان تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

    قاسمی نژاد با بیان این که صنعت ساختمان اگر در کشور فعال شود چرخ اقتصادی کشور با سرعت به چرخش در می‌آید، افزود: بسیاری از مشاغل ما مرتبط با ساختمان بوده و می‌توان با رونق صنعت ساختمان، چرخ اقتصادی کشور را به حرکت در آورد.

    وی با بیان اینکه خوشبختانه با وجود سازمان‌ها و کانون‌های نظام مهندسی در استان مازندران، ضوابط و مقررات ملی نسبت به سال‌های گذشته خیلی قوی‌تر شد، افزود: اگر در گذشته برای 5 الی 5.5 ریشتر آمادگی داشتیم، الان به 6 الی 7 ریشتر رسیدیم و آئین‌نامه‌ها نسبت به گذشته دقیق‌تر و قوی‌تر شده است.

    وی یادآور شد: اگر واقعا همین آئین‌نامه‌ها اجرایی شود به لحاظ سازه‌ای مشکلی نخواهیم داشت.

    وی در رابطه با بحث زلزله نیز گفت: مشکلات بناها در بحث زلزله بیشتر بر نظارت‌های معماری است در زلزله کرمانشاه شواهد حاکی از آن است که سازه پابرجا مانده اما نمای ساختمان خراب شده است.

    قاسمی نژاد افزود: فرهنگ‌سازی، دوره‌های آموزشی و سمینارها می تواند از بسیاری مشکلات صنعت ساختمان جلوگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار