مدیران خودروعصر اعتبار

اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان در افزایش کیفیت ساخت و ساز

عصر ساختمان- کارشناس ساختمان و مسکن اجباری شدن حضور مهندس ناظر مقیم در تمام مراحل ساخت و ساز را خواستار شد.

اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان در افزایش کیفیت ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، عباس شوکتی در حاشیه کنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در جمع خبرنگاران رعایت ایمنی در ساخت و ساز را ضروری دانست و اظهار داشت: رعایت مبحث ملی مقررات ساختمانی و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز بسیار مؤثر است.

    وی ایران را یکی از پرحادثه‌ترین کشورهای جهان در راستای بلاهای طبیعی عنوان و تصریح کرد: این شرایط طبیعی ایجاب می‌کند که تولید مصالح ساختمانی با استانداردهای بین‌المللی و ملی را در الویت بخش ساختمان قرار دهیم. وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد و دیگر متولیان بخش ساخت و ساز کشور باید برای این مسئله مهم اهمیت زیادی قائل شوند و اجازه ندهند، مصالح غیراستاندارد و نامرغوب در کشور تولید شود.

    این فعال صنفی بخش ساختمان ادامه داد: در سال های اخیر تا حدودی شاهد افزایش نظارت ها در حوزه بازسازی بافت‌های فرسوده هستیم و نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی افزایش یافته است به نحوی که ناظران مقیم ساختمانی، آیین‌نامه کنترل ساختمان را بهتر اجرا می‌کنند، اما اگر این موضوع را در کل کشور در نظر بگیریم، تفاوت‌هایی میان ساختمان‌های تهران و شهرهای دیگر وجود دارد. به عنوان مثال قیمت ساختمان در تهران به نحوی است که سوددهی مناسبی برای سازندگان دارد و با توجه به این موضوع آنها می‌توانند از مصالح ساختمانی با کیفیت تری استفاده کنند اما ممکن است، چنین شرایطی در سایر شهرها وجود نداشته باشد. به گفته برخی کارشناسان ممکن است در ساخت و سازهای مرتبط با طرح مسکن مهر در تعدادی از شهرها به دلیل تلاش برای کاستن از هزینه نهایی ساخت و ساز، از مصالح ساختمانی با درجات کیفی پایین تر استفاده شده باشد این اتفاق می تواند در زلزله های احتمالی آینده مشکلاتی برای ساکنان این نوع واحدهای مسکونی به دنبال داشته باشد.

    وی از جمله روش های ارتقای کیفیت ساخت و ساز را ورود افراد با صلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح درجه یک، افزایش نظارت ها از سوی دستگاه های ناظر شامل شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی ساختمان، اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و اجرای ساختمان‌ها کشور و همچنین عملیاتی کردن پروژه های ساختمانی بر اساس مباحث ملی مقررات ساختمان عنوان کرد.

    شوکتی در خصوص سبُک سازی ساختمان ها بیان کرد: استفاده از مصالح ساختمانی سبک و استاندارد توسط مهندسان طراح و مجری باید به جد مرد توجه قرار بگیرد تا ساختمان‌های ما مقاومت بیشتری را در برابر  زلزله داشته باشند.

    وی درباره وجود ناظر مقیم در کارگاه های ساختمانی گفت: باید این مورد به شدت مورد پیگیری و مطالبه فعالان حوزه ساخت و ساز قرار گیرد تا کار نظارت به درستی انجام شود. حضور ناظر از آغاز پروژه ساخت تا نصب اسکلت، بتن ریزی و ... امری اجتناب نپذیر است و نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در این مورد سخت‌گیری کنند. اگر بتوانیم حضور ناظر مقیم در کارگاه ساختمانی را الزامی کرده و شهرداری ها بابت جزئیات روند اجرای پروژه از مهندسان ناظر گزارش بخواهند، قطعا می‌توانیم خروجی خوبی در بخش ساختمانی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار