مدیران خودروعصر اعتبار

از سال آینده وام سوبسیددار به قطعات بالای ۳۰۰ متر داده نمی‌شود

عصر ساختمان:مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: از سال آینده به قطعات بالای ۳۰۰ متر وام سوبسیددار داده نخواهد شد.

از سال آینده وام سوبسیددار به قطعات بالای ۳۰۰ متر داده نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباداله فتح الهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، با اشاره به بحث نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران، اظهار داشت: از سال آینده به قطعات بالای 300 متر وام سوبسیددار داده نخواهد شد.

    وی با بیان اینکه طبق استاندارد جامع طرح تفصیلی برای صدور پروانه ساخت و ساز کف زمین باید 200 متر باشد، افزود: به دلیل مشکلات برخی از شهروندان با توافق شهرداری و شورای شهر کف زمین 150 متر در نظر گرفته شده است.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تمام شهروندان تهرانی که مالک قطعات زیر 150 متر هستند باید به دفاتر خدمات نوسازی محلات خود مراجعه کنند، تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر هر ساله هزینه هایی را برای این دفاتر انجام می دهند تا به شهروندان خدمات فنی رایگان ارائه دهند.

    فتح الهی با تأکید بر اینکه املاک ریزدانه باید خانه های خود را تجمیع و به 150 متر برسانند، گفت: این املاک در صورت تجمیع می توانند از تمام تسهیلات طرح تفصیلی قانون بهره مند شوند.

    وی به یارانه وامی که دولت به شهروندان می دهد اشاره کرد و افزود: در کنار این وام شهرداری هم یارانه وامی به عنوان وام قرض الحسنه برای شهروندان در نظر گرفته تا آنها از این منابع استفاده و خانه های خود را بسازند.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به وام 50 میلیونی خانه و همچنین وام 20 میلیون ودیعه مسکن، یادآور شد: بر اساس برآوردهای شهرداری تهران، شهروندان با این وام 70 میلیون تومان می توانند بخش عمده ای از هزینه های ساخت و ساز خود را انجام دهند.

    فتح الهی با تأکید بر اینکه شهروندان هیچ پلاکی را قرار نیست به شهرداری واگذار کنند، گفت: در بنگاه های مسکن در خصوص این امر خیلی حرف ها زده می شود، اما شهرداری مسئول تمام اتفاقات نیست.

    وی با بیان اینکه بر اساس ضوابط و قانون شهروندان نمی توانند ریزدانه بسازند، تأکید کرد: نوسازی یعنی استاندارد سازی به همین دلیل ما نمی خواهیم فرسوده مدرن ایجاد کنیم.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه ساخت ریزدانه همان فرسوده مدرن محسوب می شود، تصریح کرد: یکی از دلایل نبود کوچه مناسب و دیگری نداشتن استحکام مهندسی است چراکه در قطعات 50 تا 70 متر هیچ مهندسی نمی تواند استاندارد نظام مهندسی را رعایت کند.

    فتح الهی با بیان اینکه شهرداری به دنبال ایجاد کردن خانه های مدرن فرسوده نیست، افزود: شهرداری تهران در راستای استانداردهای نوسازی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، شورای شهر و همچنین کمیسیون ماده 5 قانون عمل می کند.

    وی با تأکید بر اینکه شهرداری همه امتیازات خود را به ریزدانه ها متوجه کرده است، گفت: از سال آینده به قطعات بالای 300 متر وام سوبسیددار داده نمی شود و این وام به شرط تجمیع قطعات ریزدانه داده خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه این مالکان به شرط تجمیع می توانند از وام قرض الحسنه و همچنین تخفیفات دولت و شهرداری و عوارض صد در صدی استفاده کنند، اضافه کرد: طبق مصوبه شهرسازی و معماری در سال 95 زمین زیر 200 متر نباید در شهر تهران وجود داشته باشد.

    فتح الهی به ساخت خانه های تکی ریز اشاره کرد و افزود: شهروندی در صورت صادر شدن پروانه می تواند ملک خود را بسازد اما از نظر شهرداری این ملک استاندارد نیست و نمی تواند از وام های سوبسیدار استفاده کند.

    وی با تأکید بر اینکه شهرداری ساخت ریزدانه را ممنوع نکرده است، گفت: بر اساس سیاستگذاری شهرداری خانه ها باید طبق استاندارد ساخته شوند چراکه در غیر این صورت اگر قرار باشد در شهر تهران ریزدانه ساخته شود دیگر نوسازی معنایی نخواهد داشت.

    این مقام مسئول با بیان اینکه عرض معبر برای ساخت باید حداقل 6 متر باشد تا مهندس نظام مهندسی بتواند درب و استحکام و سازه این ملک را تایید کند، تصریح کرد: در قطعات ریزدانه رعایت استاندارد برای هیچ مهندسی مقدور نیست.

    وی با بیان اینکه در برخی مواقع مشاهده شده که مهندسین این امر را امضا می کنند، ادامه داد: اما این امر مورد قبول شهرداری نیست، چراکه ما یک رسالت ملی داریم و بنده هر شکل ساخت و ساز را قبول ندارم.

    فتح الهی به ساخت فرسوده مدرن اشاره کرد و گفت: شاید به نظر رسد که این ملک دیروز ساخته شده اما از نظر نظام مهندسی این ملک سازه مناسب، نورگیری، پارکینگ، عرض مناسب، هیچ کدام را دارا نبوده و با فلسفه نوسازی مغایرت دارد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه در سال آینده بعد از 2 سال تلاش دولت و شهرداری روی دو موضوع تجمیع قطعات ریزدانه و بهره مندی آنها از امتیازات فرسودگی هماهنگ می شوند، یادآور شد: به شرط تجمیع این مالکان از ماکسیمم تهسیلات استفاده خواهند کرد.

    وی با بیان اینکه این وام با نرخ بانک مرکزی است، اضافه کرد: قبلا وام عمومی به صورت ریز و درشت داده می شد و هر کسی که در نقشه بافت فرسوده بود می توانست از این وام استفاده کند اما امروزه وام را به دلیل ارتقای کیفیت، هدفمند کرده ایم.

    فتح الهی با بیان اینکه ما به دنبال جهش آماری نیستیم، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که نسل آینده با فراهم بودن امکانات مهم مانند پارکینگ و غیره از زندگی خود رضایت داشته باشند.

    وی به نگرانی شهرداری و شورای شهر برای اقشار طبقات پایین بافت فرسوده که در قطعات ریز زندگی می‌کنند اشاره کرد و گفت: این دو ارگان به شهروندان کمک می کنند البته خود این افراد هم باید با همت خود بخشی از مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگیشان را ساماندهی کنند.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه برای برخی از این خانواده‌ها تجمیع سخت است، تصریح کرد: این افراد مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود را دارند و همچنین برخی محل معیشتشان ملکی بوده که در آن زندگی و یا در زیر زیمن خانه های خود کارهای غیر مجاز انجام می دهند. با توجه به اینکه خیلی از این افراد شغل نداشته و معشیتشان مشکل دارد اما ما پاسخ گوی نیازهای اینها در حوزه حکومت نیستیم.

    وی به هماهنگی دولت و شهرداری با یکدیگر اشاره کرد و یادآور شد: در سال 95 در صورتی که قطعات ریز در فرآیند تجمیع و نهضت نوسازی ما مشارکت جدی داشته باشند وام قرض الحسنه خواهد بود.

    فتح الهی با بیان اینکه در این خصوص 9 درصد دولت و 9 درصد هم شهرداری تهران از سهم خود وام می دهد، گفت: هیچ اختلاف نظری بین شورا و شهرداری وجود ندارد.

    وی با تأکید بر تجمیع نکردن ریزدانه ها تصریح کرد: امروزه نرخ وام پایین آمده و ریزدانه ها می توانند خانه های خود را بسازند و در مواردی از منابع داخلی شهداری تا سقف قرض الحسنه استفاده کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار