مدیران خودروعصر اعتبار

۲۵هزار اشتراک فرسوده برق داریم

۲۰فعالیت بحران ساز در بازار تهران

عصر ساختمان- رئیس کمیسون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: از ۶۰ نوع فعالیتی که در محدوده بازار وجود دارد ۲۰ نوع آن ها بحران ساز و تهدیدآمیز هستند.

۲۰فعالیت بحران ساز در بازار تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، جلسه مشترک کمیسیون های شهرسازی و معماری، عمران و حمل و نقل و سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران به منظور بحث و بررسی در خصوص اصلاح زیرساخت های خدماتی و ارتقاء ایمنی بازار بزرگ تهران برگزار شد.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تشریح جزییات و تصمیمات این جلسه گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با همراهی کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک وکمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با توجه به وضعیت بسیار نابهنجار ایمنی بازار بزرگ تهران  جلسه ای را با حضور تمامی مسئولین سازمان، نهادها و ادارات مرتبط با بازار تهران و همچنین هیات امناء بازار و مسئولین شورای اصناف کشور در محل شورای شهر تهران تشکیل داد.

    وی با اشاره به اینکه موضوع ناایمنی یکی از مهم ترین چالش های کلانشهر تهران است و این موضوع بصورت عمومی یکی از دغدغه های کمیسیون شهرسازی است بیان کرد: بر اساس بررسی هایی که توسط مراکز علمی و پژوهشی، مدیریت شهری و مرکز مطالعات شهرداری تهران و همچنین کمیسیون شهرسازی و معماری انجام شده متاسفانه بازار بزرگ شهر تهران به عنوان بزرگترین قطب اقتصادی کشور دارای مشکلات بسیار بزرگی است، از جمله بزرگترین مشکلات آن فرسودگی کالبدی و قدمت بناها در محدوده بازار تهران و عدم امکان نوسازی آن ها بدلیل عجین شدن با بناهای تاریخی و میراثی و فضای خاص کالبدی است.

    سالاری ادامه داد: عرض کم معابر و همچنین وجود سد معبر جدی صنفی و دستفروشان در محدوده بازار، فرسودگی تمام عیار شبکه های تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و...، ناایمن بودن بازار در برابر حریق و حوادث اینچنینی، حجم قابل توجه تولید پسماند و زباله، وجود صنوف مزاحم و مشاغل نامتجانس در محدوده بازار و همچنین مشاغل خطرزا، فقدان فضای باز وسبز مجهز و مشکلات زیست محیطی در این محدوده و عدم تصویب طرح ساماندهی تجهیزات ویژه بازار تهران از جمله مشکلات بازار تهران است.

    وی با بیان اینکه 72 درصد فضای کالبدی بازار تهران بالای 40 سال عمر دارد اظهار داشت: مخاطرات بازار تهران به دو دسته کالبدی و نوع فعالیت تقسیم می شود، مخاطرات کالبدی شامل اینکه این بازار پیچیده ترین کانون فعالیت شهر تهران محسوب می شود و 52 درصد عمده فروشی ها، 5 درصد خرده فروشی ها، 7 درصد کارگاه های تولیدی شهر تهران در این محدوده قرار داردند و کانون جذب جمعیت روزانه حدود 400 هزار نفر در روزهای معمولی و جذب جمعیت چند میلیونی در ماه ها و روزهای پایانی سال است و بیشترین جمعیت شاغل در این محدوده حضور دارند.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین مخاطرات مربوط به نوع فعالیت را اینگونه تشریح کرد: تبدیل و تغییر کاربری واحدهای فعالیت در محدوده بازار از دیگر مخاطرات این محدوده است چراکه قسمت عمده بناهای آنجا مسکونی بوده اند که تبدیل به کارگاه ها و انبارهای تجاری و کسب و کار شده و بدون وجود زیرساخت ها و ایمنی لازم در حال فعالیت هستند.

    وی ادامه داد: از طرفی بازار تهران محل تجمیع بیشترین سرقفلی ها است و با توجه به قانون سرقفلی ها مالکان بدلیل نگرانی از سلب امتیاز سرقفلی ها اقدام به تخلیه مغازه ها برای ساماندهی و تعمیرات و نصب تجهیزات ایمنی نمی کنند و لذا عدم مشارکت کسبه در عمران و ایمن سازی بازار یکی از مهم ترین چالش های مخاطرات نوع فعالیت است.

    سالاری افزود: همچنین بی اعتنایی بازاریان و کسبه به آموزش های لازم بویژه آموزش های ایمنی یکی از چالش های اساسی در این خصوص است. جالب است بدانید  از 60 نوع فعالیتی که در محدوده بازار وجود دارد 20نوع آن ها بحران ساز و تهدیدآمیز هستند.

    این عضو شورای شهرتهران در ادامه گفت: با توجه به مجموعه مشکلات و چالش هایی که مطرح شد، نهادها و سازمانهای مختلف از جمله نهاد های مرتبط با امنیت و ایمنی در شهر تهران و کشور نسبت به تهدیدات ناشی از اتفاقاتی مثل حریق در بازار تهران ابراز نگرانی جدی کرده اند. لذا با دستور ریاست شورای شهر تهران، کمیسیون شهرسازی و معماری تصمیم گرفت که جلسه ای را باحضور  تمامی ذینفعان و نمایندگان اصناف و امناء بازار و مسئولین مرتبط برگزار کند.

    سالاری بااشاره به گزارشاتی که از سوی شهرداری منطقه و اداره برق و سازمان مدیریت بحران، آتش نشانی و شورای اصناف که در این جلسه ارائه شد اظهار داشت: نهایتا با پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصمیم بر این شد که با توجه به اینکه برخی از کلانشهرهای کشور مانند تبریز و اصفهان که در حوزه ساماندهی بازارهای خود اقدامات بسیار خوب و بنیادی انجام داده اند و تجربه های موفقی را در این خصوص دارند، ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران و کمیسیون های مرتبط، طی سه ماه آینده جلساتی را به صورت مستمر با حضور شرکت ها، مهندسین و مسئولینی که در ساماندهی این بازار ها نقش اساسی داشته اند، برگزار کنیم و با استفاده از تجربیات آن ها بتوانیم یک شورای ساماندهی را در این خصوص ایجاد کنیم.

    وی در خصوص علت موفقیت ساماندهی بازارها در برخی کلانشهر ها گفت: آن ها با سه رویکرد توانستند به موفقیت دست یابند، یکی رویکرد تشویقی است یعنی با ارائه بسته های تشویقی که موجب می شود همه ذینفعان و کسبه در این فرایند مشارکت کنند،   دیگری موضوع فرهنگسازی و آموزش است که بسیاری از مشکلات و چالش های ایمنی، ناشی از عدم آگاهی صاحبان کسب و کار است که البته در تهران بعد از پلاسکو تا حدودی  این دغدغه ایجاد شد و رویکرد سوم ایمن سازی است که منجر به هوشمند سازی سیستم اعلام حریق شده که به ستاد فرماندهی واحد متصل است و همچنین تجهیز بازار به سیستم های اتوماتیک آبپاش ذره ای.

    وی بیان کرد: در برخی از شهر تصمیم گرفته شده شهرداری این شهرها در همکاری با تمامی اتحادیه های صنفی نسبت به کنترل ایمنی و معاینه فنی مغازه ها اقدام کنند به نحوی که تمامی واحدهای کسب وکار باید شناسنامه ایمنی دریافت کنند و اتحادیه های صنفی مکلف می شوند که برای هر کدام از واحد ها که شناسنامه ایمنی دریافت نکرد پروانه کسب و کار صادر نکند. 

    وی ادامه داد: همچنین مقرر شد که ما با مشارکت سایر سازمان ها و نهادها و ذینفعان مدیریت یکپارچه شهری را در محدوده بازار تهران بصورت پایلوت اجرایی کنیم. شهرداری تهران نیز مسئول شد در این خصوص بررسی ها و تعاملات لازم را انجام دهد، در ادامه مسئولیت هایی نیز به سایر ادارات و سازمان ها و نهادها واگذار شد تا طی جلسات آتی که مبتنی بر استفاده از تجربیات سایر شهرهای موفق است بتوانیم ایمن سازی زیرساخت های بازار تهران را آغاز کنیم.

    بر اساس اعلام اداره برق منطقه 12 تهران در محدوه بازار 52 هزار اشتراک برق وجود دارد که 25 هزار اشتراک آن کاملا فرسوده هستند و هر لحظه امکان وقوع حریق برای آن ها وجود دارد همچنین بررسی ها نشان داده بیشترین آتش سوزی ها در محدوده بازار ناشی از فرسودگی سیستم برق است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار