مدیران خودروعصر اعتبار

رکود بی سابقه مسکن در کرمان

عصر ساختمان- کرمان – بنگاه های معامله املاک کرمان این روزها بی رونق تر از همیشه شده اند در حالیکه خبرها از رونق بخش مسکن در برخی از استان ها خبر می دهد اما در کرمان بخش مسکن راکد است.

رکود بی سابقه مسکن در کرمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر،  اکثر مردم پولشان را در بانک ها سپرده کرده‌اند و سودش را می‌گیرند اگر سود سپرده ها کاهش یابد این پول ها به بخش های دیگر از جمله مسکن سرازیر می شود».

    این صحبتهای است که قبل از کاهش نرخ سود بانکی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمان عنوان کرده بود. اما حالا چند ماه بعد از کاهش نرخ سود بانکی نه تنها صنعت استان کرمان از رکود خارج نشده است بلکه سرمایه های مردم به بخش مسکن نیز راه نیافته است، این روزها رکود بیش از هر زمان دیگری بازار مسکن کرمان را آزار می دهد.

    سرمایه ها بعد از کاهش نرخ سود بانکی به سمت بازار ارز و سکه سوق پیدا کرده است و بعد از کنترل بازار ارز نیز سرمایه مردم به سمت بازار خودرو رفته است

    سرمایه ها بعد از کاهش نرخ سود بانکی به سمت بازار ارز و سکه سوق پیدا کرده است و بعد از کنترل بازار ارز نیز سرمایه مردم به سمت بازار خودرو رفته است اما به دلیل کمبود نقدیندگی و رکود تورمی که در جامعه وجود دارد به نظر نمی آید در کوتاه مدت و بدون دخالت دولت رکود مسکن برطرف شود.

    ادامه روند کنونی بر روند فعالیت بنگاه های املاک کرمان نیز سایه افکنده است، هر چند در برخی از استان های کشور شاهد رونق بازار و افزایش قیمت ها هستیم اما در کرمان برخی از بنگاه ها در طول ماه حتی یک معامله خرید و فروش ملک ندارند.

    هم اکنون مردم ترجیح می دهند سرمایه های خود را وارد بازار مسکن نکنند و از سوی دیگر مستاجران نیز نقدینگی لازم برای خرید مسکن ندارند.

    این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان این استان را یکی از ارزانترین استانهای کشور در بحث مسکن عنوان کرده است.

    هم اکنون 817 هزار و 118 واحد مسکونی در استان کرمان وجود دارد که بخشی از این خانه ها خالی است که تعداد قابل توجهی از آن ها جزو مسکن مهر محسوب می شود.

    این در حالی است که در استان کرمان 932 هزار  721 خانوار وجود دارد و این آمار نشان می دهد بخشی از خانواده ها به صورت مشترک در یک خانه زندگی می کنند که بیشتر شامل خانوارهای روستایی می شوند.

    کمبود 12 درصدی مسکن در استان کرمان

    در واقع در استان کرمان در صورتیکه هر خانوار به یک خانه نیاز داشته باشید با کمبود 12 درصدی مسکن مواجه هستیم.

    در کرمان طبق آمار 75 هزار و 737 خانه خالی از سکنه هستند که این خانه ها در بخش شهری قرار دارند و این آمار نیز نشانگر آن است که بخشی از مردم اقدام به خرید خانه به عنوان کالای سرمایه ای کرده اند و در این میان بخشی از خانوارها نیز توان خرید مسکن ندارند.

    کرمان رتبه سی ام کشور در زمینه فروش مسکن را به خود اختصاص داده است و بعد از کرمان شهرکرد قرار دارد، این آمار وضعیت نابسمانان بازار مسکن کرمان در کشور را نشان می دهد

    اما نکته قابل تامل در زمینه خرید و فروش مسکن این است که کرمان رتبه سی ام کشور در زمینه فروش مسکن را به خود اختصاص داده است و بعد از کرمان شهرکرد قرار دارد، این آمار وضعیت نابسمانان بازار مسکن کرمان در کشور را نشان می دهد.

    محمد یکی از بنگاه داران کرمانی است که در گفتگو با مهر می گوید: بسیاری از بنگاه های کرمان طی چند سال اخیر به دلیل رکود بسیار شدید مسکن ورشکست شده اند و بنگاهها به میوه فروشی و سایر اصناف تغییر کاربری داده اند.

    وی افزود: طی دو ماه گذشته هیچ موردی از خرید و فروش را ثبت نکرده ایم اما روند اجاره و رهن خانه ها مطلوب است.

    وی بیان کرد: در حقیقت خرید و فروش متوقف شده است و در مقابل نرخ اجاره و رهن خانه ها افزایش قابل توجه داشته است بطوریکه برخی از اجاره نشین ها مجبور شده اند به جای یک خانه یک اتاق و یا بخشی از یک خانه را اجاره کنند.

    اجاره نشینان روستانشین شدند

    این بنگاه دار افزود: اجاره نشینان توان اجاره خانه های با متراژ بالا را ندارند و گاه به روستانشینی و یا حاشیه نشینی روی آورده اند.

    وی بیان کرد: از سوی دیگر کسی تمایلی به اجاره مسکن مهر ندارد از یک سو به دلیل لرزه خیزی کرمان مردم به دنبال اجاره و یا خرید خانه های مقاوم هستند و از سوی دیگر مسکن مهر از مرکز شهر بسیار دور هستند و از امکانات اولیه نیز گاها محروم می باشند.

    علی یکی دیگر از بنگاه داران است که به خبرنگار مهر می گوید: خرید و فروش مسکن به ندرت روی می دهد و ادامه این روند بازار مسکن در کرمان را به مرز ورشکستگی نزدیک کرده است، مردم برای خرید مسکن به سمت پیش خرید مسکن رفته اند و سعی می کنند با کمترین میزان آورده و به مرور زمان صاحب خانه شوند.

    وی بیان کرد: مردم پول لازم برای خرید مسکن را در دسترس ندارند، خریداران به امید پایین آمدن نرخ مسکن صبر می کنند و فروشندگان هم حاضر نیستند قیمت را کاهش دهند و انتظار دارند قیمت نهایی ملک متناسب با تورم رشد کند.

    علی می گوید: وضعیت موجود اصلا خوشایند نیست و رکود بازار را فرا گرفته است.

    وی بیان کرد: رکود مسکن از ابتدای سال 92 آغاز و تشدید شده است و مسئولان باید برای خروج کرمان از این بن بست چاره اندیشی کنند.

    در صورت ادامه روند کنونی بیشترین فشار بر اجاره نشینان خواهد آمد و این امر برای قشر ضعیف جامعه تبعات سنگین دارد

    وی گفت: مسکن در کرمان برای رونق گرفتن نیاز به حمایت مسئولان و سیاستهای تشویقی دارد و با این وضعیت کسی رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارد.

    یکی دیگر از بنگاه داران کرمان می گوید: تولید مسکن در کرمان کاهش یافته است تنها بخشی که فعال است بخش بساز و بفروشهایی هستند که خانه های قدیمی را می خرند و اقدام به انبوه سازی می کنند اما اگر سراغ اتحادیه انبوه سازان هم بروید تعداد انبوه سازان در کرمان به شدت کاهش یافته است.

    وی می گوید: در صورت ادامه روند کنونی بیشترین فشار بر اجاره نشینان خواهد آمد و این امر برای قشر ضعیف جامعه تبعات سنگین دارد.

    وی به عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن اشاره کرد و بیان کرد: این وضعیت بازار مسکن را با چالش جدی مواجه کرده است، تقاضا ی روانی در جامعه وجود دارد اما عدم نقدینگی در بازار این تقاضا را سرکوب کرده است.

    وی بیان داشت: رکود مسکن تبعات جبران ناپذیری به این بخش وارد کرده است و به همین دلیل 72 هزار خانه خالی در کرمان به وجود آماده است، مردم نه توان خرید این خانه ها را دارند و نه می توانند آن ها را اجاره کنند.

    وی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: این مطرح در کرمان شکست خورده است بسیاری از این خانه ها بدون صاحب و یا نیمه کاره رها شده اند و کسی رغبتی برای زندگی در این خانه ها ندارد چون از مرکز شهرها دور هستند و امکانات لازم نیز در این محله ها وجود ندارد.

    در حالی بخش مسکن نتوانسته است سپرده های بانکی مردم را جذب کند که بخش اندک سرمایه های جذب شده نیز به جای اینکه وارد بخش مصرفی مسکن شود به دلیل عدم وجود راهبرد مناسب به سمت سوداگری در بخش مسکن رفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار