مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز:

ساخت‌وساز به افراد اهل‌فن واگذار شود

عصر ساختمان:معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز گفت: در دورانی که کمیت مطرح بوده، ساخت‌وساز در اختیار افراد فاقد دانش قرار گرفته که برای احیای معماری ایرانی-اسلامی باید افراد اهل‌فن کار را به دست بگیرند.

ساخت‌وساز به افراد اهل‌فن واگذار شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، محمود صفایی، اظهار داشت: مباحث علمی و نظری نسبت به مباحث عملی مانند مقاوم‌سازی سخت‌تر به عرصه اجرا وارد می‌شود و از این نظر برای آن‌که یک موضوع را به اجرا بگذاریم به وضع قوانینی نیاز داریم که بتوان آن‌ها را به شکل عملی و الزام‌آور مطرح کرد.

    وی با ذکر مثالی در این زمینه ابراز داشت: برای موضوع سیمای شهری، مبانی نظری بسیار مناسب و خوبی وجود دارد اما از نظر علمی کار بسیار کمی در سطح شهرها انجام‌ شده و بنابراین برای اجرای یک اندیشه لازم است الگوهای مناسب به‌صورت قوانین و ضوابط ابلاغ شود.

    وی خاطرنشان کرد: دو دستگاه اصلی تحقق معماری ایرانی اسلامی، نظام‌مهندسی و شهرداری هستند که اولی از مهندسان تشکیل‌ شده که بدنه کارشناسی ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهند و مجری قوانین و آئین‌نامه‌ها محسوب می‌شوند و شهرداری نیز به‌عنوان دستگاهی اجرایی مسئول صدور پروانه، نظارت، اجرا و پایان کار است و توانایی الزام‌آور برای موظف کردن سازندگان به رعایت قوانین و ضوابط را دارد.

    صفایی بیان کرد: در صورت همکاری این دو مجموعه باهم، توان فنی یکدیگر را پوشش می‌دهند و هم‌افزایی مفیدی برای سیمای شهر ایرانی اسلامی رخ خواهد داد.

    وی یادآور شد: در هرحال حاضر بدنه شهرداری‌ها کمیت‌گرا شده و تمایل بیشتر بر این است که بیشتر و سریع‌تر به مطالبات مردم پاسخ داده شود و ازاین‌رو توجه بر جزئیات کمتر صورت می‌پذیرد و معماری به کارفرمایان و مهندسان واگذار شده است.

    به گفته وی، این امر محصول زمانی است که بنا بر رونق ساخت‌وساز و مشاغل وابسته بوده و برخی سازندگان و سرمایه‌گذاران معمولاً افراد اهل‌فن نبودند و تنها به سود بیشتر در ساخت‌وساز فکر می‌کرده‌اند.

    معاون شهردار شیراز عنوان کرد: در این زمینه باید کار ساخت‌وساز به‌تدریج به افراد و شرکت‌های حرفه‌ای دارای دانش علمی واگذار و ضوابط لازم نیز در این حوزه‌ها ابلاغ‌ شده و در اختیار همگان قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار