مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی رونق بازار مسکن در کنار ثبات قیمت‌ها

عصر ساختمان- کارشناس اقتصادی گفت: با جذب سپرده‌ها و فروش اسناد خزانه، از ۱۲ اسفند باید شاهد ایجاد آرامش و ثبات در بازار مسکن باشیم.

پیش‌بینی رونق بازار مسکن در کنار ثبات قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین محمودی‌اصل کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ورود به بخش مسکن توسط چهار گروه انجام می‌گیرد؛ مصرف کننده، سرمایه‌گذاران (به صورت میان مدت و بلندمدت)، سازندگان، انبوه‌سازان و همچنین دلالانی که به صورت کوتاه مدت به این حوزه ورود می‌کنند.

    وی افزود: جهت‌گیری قیمتی در بازار مسکن را نوع ترکیب ورود مشخص کرده و رشد و رونق پایدار را ورود سرمایه‌گذران با حجم زیاد منابع تعیین می‌کنند.

    محمودی‌اصل با اشاره به گران‌ بودن 2میلیون و 600 واحد خالی از تقاضای مصرف کنندگان، تصریح کرد: تعداد معاملات واحدهای نوساز نشان می‌دهد که بخش کوچکی از این واحدها فروش رفته‌اند و فقط فایل فروش از بنگاه‌های املاک حذف شده‌اند تا به قیمت بالاتر در زمان تصمیم‌گیری در خصوص برجام با افزایش قیمت ارز و تعیین شرایط دیگر بازار به فروش بروند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد، گفت: متأسفانه بعضی سوداگران در بخش‌های مختلف منتظرند تا با برهم خوردن برجام، جشن گرفته و پول‌های کلان به جیب بزنند.

    وی ادامه داد: اکنون از کل بازارها به دلیل نرخ اوراق 20 درصد تب و تاب‌ها گرفته شده است، اما نزدیک به اردیبهشت ماه سال آینده ممکن است اندکی معادلات شتاب بیشتری به خود گیرد.

    محمودی‌اصل در خصوص خرید مسکن در برهه کنونی، تصریح کرد: از آنجایی‌که اکنون قیمت کارشناسی در بازار وجود ندارد، یافتن یک واحد آپارتمان به قیمت مناسب سخت شده است.

    وی، تأکید کرد: در صورتی که واحدی با قیمت مناسب و به قیمت کارشناسی یافتید، خرید مشکلی ندارد. البته با جذب سپرده‌ها با نرخ 20درصد و فروش اسناد خزانه با نرخ 20.5 درصد، از 12 اسفند اصولا باید شاهد ایجاد آرامش و ثبات باشیم.

    کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: احتمال این موضوع می‌رود که در آینده نزدیک، تقاضای سرمایه‌گذاری در مسکن کاهش یافته و مصرف کننده واقعی در بازار باقی بماند، چرا که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن 10درصد هزینه ورود و خروج دارد و سود بالای 30درصد توجیه دارد، ضمن اینکه برای سرمایه گذار ورود یک انتخاب است و فروش و خروج به یک احتمال تبدیل خواهد شد.

    محمودی‌اصل، بیان کرد: بررسی روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد با نوسانات شکل گرفته در بازار مسکن در میانگین پنج ساله، سپرده گذاران بیش از دو برابر سرمایه‌گذاران بخش مسکن سود کرده‌اند، ضمن اینکه اختیار نقدینگی خود را در دست داشته‌اند با این توضیحات بخش مسکن در میان مدت و بلند مدت از سپرده‌گذاری در بانک‌ها مناسب‌تر نخواهد بود.

    وی در پایان یادآور شد: مردمی که قصد خرید خانه برای مصرف خود را دارند، با بررسی شرایط در زمان و قیمت مناسب می‌توانند به این بازار ورود کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار