مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ اقدام مؤثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید- ۷ و ۸:

طرح توسعه کاربرد حفاظ‌ها و تجهیزات نوین ایمنی راه‌ها

عصر ساختمان- دو اقدام دیگر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید به منظور ارتقا ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات و تصادفات ناشی از حواث رانندگی طرح شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری و طرح توسعه کاربرد حفاظ‌ها و تجهیزات نوین ایمنی راه‌ها محسوب می‌شود و برای اجرای این طرح‌ها علاوه بر بهره‌گیری از توان داخلی از دانش روز جهان نیز نهایت استفاده را برده است.

طرح توسعه کاربرد حفاظ‌ها و تجهیزات نوین ایمنی راه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در راستای معرفی 10 اقدام موثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید،‌ اقدامات گسترده‌ای در زیرمجموعه بخش راهداری و به طور ویژه در حوزه ایمنی راه‌ها صورت گرفته است که شاخص ترین طرح‌های این بخش طرح شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری و طرح توسعه کاربرد حفاظ‌ها و تجهیزات نوین ایمنی راه‌ها است. بر همین اساس در این گزارش به تشریح و معرفی این دو اقدام ارزشمند که کاهش تلفات و حوادث رانندگی و نجات جان هموطنان را در برمی‌گیرد، می‌‌پردازیم.

    طرح شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری

    هدف از این طرح، اجرای فرآیند سیستماتیک امور شناسایی، اولویت‌بندی، مطالعه میدانی و تعیین اقدامات اصلاحی جهت ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف و دارای تصادف راه‌های برون‌شهری است که بر اساس آخرین متدولوژی و روش‌های موجود در جهان و مورد تائید مجامع تخصصی همچون مجمع جهانی راه- پیارک (PIARC) و بر اساس دستورالعمل ابلاغی گروه ایمنی راه‌های کشور، مراحل مطالعاتی و اجرایی آن از سال 1394 آغازشده و در سال 1395 منجر به تعیین 1585 نقطه به‌عنوان نقاط پر تصادف شد. در همین راستا با انعقاد قرارداد با بیش از پانزده مهندسین مشاور ذیصلاح مطالعه تشخیصی و تهیه طرح‌های اصلاحی و ارتقای ایمنی کلیه نقاط پر تصادف آغاز شده و به تدریج طرح‌های ایمن‌سازی آن‌ها تهیه و به مرحله اجرا درمی‌آیند. برنامه‌های عملیاتی در این طرح عبارت‌اند از شناسایی و اولویت‌بندی نقاط دارای تصادف، تأمین الزامات ایمنی نقاط پر تصادف، مطالعه و تهیه طرح اجرایی نقاط پر تصادف در سطح کشور، تأمین اعتبار و اجرای طرح‌های ایمن‌سازی تهیه‌شده. بررسی‌های اولیه بیانگر آن است که پس از انجام فاز اول این پروژه، کاهش قابل‌توجهی در میزان تصادفات در این‌گونه نقاط رخ‌داده است و انجام مراحل بعدی پروژه مذکور، در دست پیگیری است.

    طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار و مسافر در قالب 6 پروژه بزرگ

    انتقال دانش و تکنولوژی نوین با استفاده از توان علمی سازمان‌های بین‌المللی PIARK و IRF

    انتقال دانش فنی روز و فناوری‌های نوین در زمینه حمل و نقل جاده ای و نگهداری راه از طریق بهره برداری فعال از سازمان‌های علمی بین‌المللی همچون مجمع جهانی راه (PIARC) و فدراسیون جهانی(IRF) راه از جمله اقدامات موثر در ارتقای توان فنی و تخصصی عوامل فعال در ستاد و ادارات کل استانی(صف) میباشد. در این راستا به صورت ذیل از اینگونه سازمانهای تخصصی بهره گیری شده است: 1- اخذ مشاوره فنی از کارشناسان بین المللی عضو این دو سازمان تخصصی در موضوعات مختلف حمل ونقل جاده ای و راهداری 2- گردآوری، انتشار و بهره‌برداری از 300 گزارش فنی، راهنما و دستورالعمل های تخصصی در زمینه موضوعات مرتبط با ایمنی راه، سیستم های حمل و نقل هوشمند و شبکه راه‌ها، سیستم‌های ایمنی تونل در زمان بهره‌برداری، نگهداری پل‌ها و تونل‌ها، رویه‌های راه و روسازی، حمل و نقل چند وجهی، نگهداری زمستانی راه، مدیریت ریسک، ملاحظات محیط زیست و مدیریت بحران 3- برگزاری حداقل 21 کارگاه تخصصی با موضوعات مرتبط با حضور کارشناسان و متخصصان بین المللی حرفه‌ای از مجمع جهانی راه و IRF با حضور مدیران و کارشناسان ستاد و استان‌ها در موضوعات ذیربط با حمل و نقل و راهداری.

    اجرای طرح هوشمند سازی جاده‌ها در قالب 5 پروژه بزرگ

    طرح توسعه کاربرد حفاظ‌ها و تجهیزات نوین ایمنی راه‌ها

    حفاظ‌های ایمنی برای ایمن‌سازی حاشیه راه‌ها در قالب اتخاذ سیاست افزایش بخشندگی راه‌ها در محل‌های پرتگاهی کلیه انواع راه‌ها و میانه راهه‌ای آزادراهی و بزرگراهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این‌گونه حفاظ‌ها بر اساس آئین‌نامه ایمنی راه‌ها نشریه 267 باید دارای مشخصات لازم و استانداردهای بین‌المللی را دارا باشند. لذا در این راستا، نسبت به تهیه مشخصات و جزئیات فنی انواع حفاظ‌های فلزی و بتنی بلوک مفصلی اقدام شده و از طریق شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل ابلاغ گردید. همچنین با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به کنترل و نظارت بر تولیدکنندگان حفاظ‌های بتنی بلوک مفصلی در جهت اطمینان از کیفیت و دوام این حفاظ‌ها اقدام شده است. اقدامات انجام‌شده سرمنشأ کاربرد حفاظ‌های ایمن‌تر و مقاوم‌تر در سطح راهه‌ای کشور بوده به‌نحوی‌که صرفاً طی دو سال گذشته بالغ‌بر پانصد کیلومتر از حفاظ‌های با فنّاوری جدید بتنی بلوک مفصلی در راهه‌ای کشور اجرا شده است. ازجمله آزادراه‌های تهران- قزوین و تهران– قم و... به‌سرعت مراحل تکمیلی نصب این‌گونه حفاظ‌ها را طی می‌نمایند.

    طرح مدیریت سیستماتیک نگهداری رویه راه‌ها (PMS)

    همچنین فنّاوری‌های تولید حفاظ‌های فلزی مقاوم سه موج و سوپر ریل نیز در کشور بومی‌سازی شده و کاربرد آن‌ها در نواحی موردنیاز ازجمله نواحی پرتگاهی متناسب با منابع اعتباری موجود، صورت پذیرفته است. همچنین ساخت و توسعه کاربرد انواع قطعات و رابط‌های ایمن‌سازی نواحی انتقالی پل‌ها نیز در داخل کشور بومی‌سازی شده و کاربرد آن‌ها در پروژه‌های جدید راه‌سازی و بهسازی راه‌ها الزامی و رایج گردیده است.

    مدیریت سیستماتیک نگهداری پل‌ها

    استفاده از فناوری جدید آسفالت‌های حفاظتی راه‌های کشور

    شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار