مدیران خودروعصر اعتبار

هزینه سالیانه نوسازی بافت فرسوده شهری ۲۵۰هزار میلیارد ریال است

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: برای نوسازی سالیانه بافت های فرسوده شهری در ۲۷۰ محله ۲۵۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی نیاز داریم.

هزینه سالیانه نوسازی بافت فرسوده شهری ۲۵۰هزار میلیارد ریال است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «هوشنگ عشایری» عصر دوشنبه در نشستی برای تشریح برنامه ملی بازآفرینی شهری افزود: در صورتی که دولت 80 هزار میلیارد ریال، شهرداری ها 70 هزار میلیارد ریال و بخش خصوصی و بانک ها 100 هزار میلیارد ریال از این منابع را تامین کنند، روند نوسازی بافت های فرسوده شهری در 12 سال به صورت مناسبی پیش می رود.
    عشایری اضافه کرد: اکنون 18 درصد مساحت شهری کشور در 543 شهر و 2700 محله در بافت های فرسوده قرار دارد و ما درصددیم با اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری زندگی ساکنان این بافت ها را ارتقا دهیم.
    وی که معاون وزیر راه و شهرسازی است، ادامه داد: در مرحله نخست از مجموع 141 هزار هکتار بافت فرسوده درون شهرها، سکونتگاه های حاشیه ای و بافت های تاریخی قرار است 55 هزار هکتار بازآفرینی شود که معادل هفت درصد مساحت کل مناطق شهری کشور است.
    «طبق برنامه نهایی دولت، 55 هزار هکتار بافت فرسوده درون شهرها باید در بازه زمانی پنج سال نوسازی و بهسازی شود که این شامل یک هزار و 334 محله فرسوده است».
    به گفته وی، باید سالیانه 270 محل از 2700 محله فرسوده نوسازی و در این بافت ها 100 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود.
    عشایری بیان کرد: وجه تمایز این الگو با سایر برنامه های نوسازی بافت های فرسوده شهری این است که در پنج سال آینده 40 میلیون مترمربع فضای خدماتی روبنایی و 82 میلیون مترمربع فضای عمومی شهری ساخته می شود.
    وی اعلام کرد: در این زمینه پیشنهادهای زیادی به دولت ارایه شده است؛ مانند تامین 41 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی از منابع تولید و اشتغال قانون بودجه سال 1397 و 25هزار میلیارد ریال در قالب وجوه اداره شده و بانک عامل به صورت 50 به 50 برای پرداخت وام 500 میلیون ریالی با سود 9 درصدی.

    ** آغاز عملیاتی نوسازی بافت های فرسوده از شهریورماه 1397
    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیش بینی کرد از شهریورماه 1397 فرایند نوسازی بافت های فرسوده شهری در 270 محل فرسوده عملیاتی شود که دولت باید 15 هزار میلیارد ریال به عنوان کمک در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و یک هزار و 500 میلیارد ریال برای ودیعه مسکن تامین کند.
    عشایری گفت: در طرح بازآفرینی شهری قرار است در هر یک از محلات مورد نظر 22 هزار مترمربع فضای سبز، یک هزار و 100 مترمربع مساحت تجاری، یک هزار و 400 مترمربع فضای آموزشی، هفت هزار و 600 مترمربع مکان های ورزشی، 190 هزار مترمربع معابر عمومی، هفت هزار و 700 مترمربع مراکز بهداشتی و درمانی و 2هزار و 800 مترمربع فضای فرهنگی ایجاد شود.
    وی افزود: متاسفانه 19 میلیون نفر از جمعیت کشور در 141 هزار هکتار بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند که کیفیت زندگی آنها در سطح بسیار پایینی قرار دارد.
    «فقر شهری، آسیب های اجتماعی، بحران ایمنی و تاب آوری کم، افت منزلت مکانی، ناکارآمدی نظام جابجایی و ارتباطات و بحران محیط زیست از مهمترین ویژگی های بافت های فرسوده شهری است».

    ** بازآفرینی شهری برای ارتقای کیفیت و حیات اقتصادی محله
    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: بدون شک در اجرای بازآفرینی شهری باید به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی شهرها توجه کنیم و بدون توجه به این مسائل اجرای برنامه بازآفرینی شهری در کشور کارآمدی لازم را نخواهد داشت.
    محمدسعید ایزدی افزود: طرح بازآفرینی شهری یک سیاست جامع و یکپارچه برای پاسخگویی به مشکلات شهروندان در این بافت هاست تا با اجرای آن سطح زندگی شهروندان در این محلات ارتقا یابد.
    «بدون شک بهسازی و ارتقای زیرساخت های شهری و محله ای نقش مهمی در ارتقای کیفیت و حیات اقتصادی محله دارد و این موضوع در کاهش جرایم و ارتقای امنیت اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کند».
    ایزدی اضافه کرد: تسهیل ارتباطات در بازآفرینی شهری مساله بسیار مهمی است. از سوی دیگر، نوسازی و مقاوم سازی پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خوبی برای ساکنان بافت های فرسوده شهری دارد و هدف آن ارتقای سطح زندگی گروه ها و دهک های پایین جامعه در شهرهای مختلف کشور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار