مدیران خودروعصر اعتبار

خلاء ۱.۵ میلیون مسکن طی ۲۰ سال پر نشد

عصر ساختمان- آمارها نشان می‌دهد کمبود حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی که از سال ۱۳۷۵ تا کنون وجود داشته با وجود نوسانات جزئی طی این سال‌ها هنوز رفع نشده است.

خلاء ۱.۵ میلیون مسکن طی ۲۰ سال پر نشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در سال 1375 تعداد 12 میلیون و 398 هزار خانوار و 10 میلیون و 770 هزار واحد مسکونی داشته‌ایم. سال 1385 این رقم به 17 میلیون و 501 هزار خانوار در مقابل 15 میلیون و 859 هزار واحد مسکونی رسیده است. در سال 1390 تعداد خانوارها به 21 میلیون و 185 هزار رسیده و واحدهای مسکونی 19 میلیون و 950 هزار واحد بوده است. در سال 1395 نسبت خانوار به مسکن به ترتیب 24 میلیون و 196 هزار در مقابل 22 میلیون و 825 واحد مسکونی بوده است.

    همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد در سال 1375 با کمبود یک میلیون و 628 هزار واحد مسکونی مواجه بوده‌ایم که این رقم در سال 1395 به رقم یک میلیون و 371 هزار کسری مسکن نسبت به خانوار رسیده که حاکی از آن است عرضه هنوز کمتر از تقاضا است.

    البته گفته می‌شود که حدود 27 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد اما موضوع این است که 2.6 میلیون از این تعداد خالی است و در اختیار متقاضیان واقعی مسکن قرار ندارد. هم‌چنین 2.1 میلیون مسکن به عنوان خانه دوم، شش ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    گر چه بسیاری از اقتصاددانان وجود خانه‌های خالی به میزان نرخ طبیعی را ضرورتی برای ایجاد تعادل در بازار مسکن تلقی می‌کنند ولی به هر حال فاصله قابل توجه نرخ واقعی خانه‌های خالی (نسبت تعداد خانه‌های خالی به تعداد کل واحدهای مسکونی) نسبت به نرخ طبیعی، نشان دهنده نبود تعادل در بازار است و «تقاضای سوداگرانه خانه‌های خالی» آن را رقم زده است.

    طبق قانون باید تا کنون سامانه املاک و اسکان برای رسیدگی به وضعیت خانه‌های خالی و اعمال سیاست‌هایی همچون مالیات برای ورود این خانه‌ها به بازار مسکن ایجاد می‌شد اما هنوز شکل گرفته است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، 26 بهمن ماه امسال درخصوص آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان به ایسنا گفت: کارهای ایجاد سامانه در حال انجام است. وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های اخیر طی حکمی مسوولیت ایجاد سامانه املاک و اسکان را به سازمان ملی زمین و مسکن محول کرده اند. بخشهای مختلف وزارتخانه نیز با آن دوستان همراهی و هماهنگی می کنند. ولی این یک اقدام ملی است و اطلاعاتش منحصر به یک وزارتخانه و دستگاه نیست. تمام دستگاه‌های دولتی و حتی نهادهای غیردولتی مثل سازمان ثبت درگیر این مساله هستند که در حال پیش بردن کارها هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار