مدیران خودروعصر اعتبار

۶دلیل توقف ساخت پروژه پلاسکو

عصر ساختمان- بنیاد مستضعفان دهه فجر آستین‌های خود را بالا زد تا ساخت ساختمان پلاسکو را آغاز کند. ساختمانی که یک ماه و ۱۵ روز پس از ریزش پلاسکو هنوز به سرانجامی نرسیده است.

۶دلیل توقف ساخت پروژه پلاسکو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، ایران نوشت: 30دی ماه سال گذشته این ساختمان 14 طبقه که 600 مغازه داشت در آتش سوخت و تنها ساختمان 5 طبقه کنار پلاسکو سالم ماند که اکنون تعدادی از مغازه داران آنجا رفت و آمد دارند ولی شهرداری اجازه فروش کالا به آنها نمی‌دهد، چرا که سازمان نظام مهندسی امنیت آن مکان را تأیید نکرده است. با اینکه بنیاد مستضعفان قول داده بود این ساختمان را دو ساله بسازد اما اکنون با توقف ساخت پروژه باز هم همه چیز در هاله‌ای از ابهام است.

    اکنون یک منبع آگاه  می‌گوید این پروژه به 6 دلیل متوقف شده است. اول اینکه سرقفلی بدون آنکه از مالک ساختمان(بنیاد مستضعفان) مجوز گرفته شود به افراد دیگر واگذار شده و چند دست چرخیده است لذا فرد جدید خود را مالک می‌داند اما بنیاد مستضعفان چنین امری را قبول ندارد.لذا این افراد که به صورت غیر قانونی سرقفلی‌های خود را واگذار کنند باید سراغ مالک اولیه بروند.

    دلیل دوم اینکه بین کسبه پلاسکو (کسانی که سرقفلی آن را دارند) اختلاف افتاده است.طبق قانون وقتی بنیاد مستضعفان بخواهد بنایی را بسازد واحدهای مالک(دارنده سرقفلی) باید هزینه ساخت آن را بدهند.حال برخی از کسبه چنین قانونی را قبول ندارند و می‌گویند حاضر نیستند به بنیاد مستضعفان پولی پرداخت کنند. بر این اساس بنیاد مستضعفان به دارندگان سرقفلی گفته است که به اندازه ارزش واحد، پول به حساب آنها واریز می‌کند و آنها از همان پول می‌توانند هزینه ساخت را پرداخت کنند.به‌طور مثال اگر ارزش یک مغازه 2 میلیارد تومان است، بنیاد پول آن را به‌ صورت کامل و به‌ قیمت روز پرداخت می‌کند و دارنده سرقفلی باید هزینه ساخت را که می‌شود یک میلیارد تومان یا حتی خیلی کمتر پرداخت کند.40 درصد دارندگان سرقفلی مخالف این اتفاق هستند و مابقی حاضرند.

    دلیل سوم که این پروژه را متوقف کرده است شهرداری است. بنیاد مستضعفان با شروع کار حفاری به یکباره با مخالفت شهرداری روبه‌ رو شد.آنها عنوان کردند که با شروع حفاری ساختمان‌های کناری و حتی پاساژ کویتی‌ها به لرزه افتاده است و این امر نشان می‌دهد که حفاری با مشکل مواجه است لذا جلوی آن بلوک(نیوجرسی)گذاشته‌اند تا عملیات متوقف شود. البته دلیل چهارم هم پیرامون همین موضوع است.به گونه‌ای که شهردار یادآور شده است به خاطر نزدیک شدن به ایام نوروز باید این حفاری متوقف شود و اجازه حفاری داده نمی‌شود.

    دلیل پنجم مغازه داران ساختمان 5 طبقه پلاسکو است.با آنکه به آنها مجوز فروش داده نشده است و شهرداری مانع از روشن شدن چراغ کسب آنها شده است، اما آنها وارد ساختمان می‌شوند و اجازه هیچ گونه کاری به بنیاد مستضعفان نمی‌دهند.از آنجا که شهرداری مجوز احداث ساختمان 14 طبقه را نمی‌دهد پلاسکو شماره 2 با زیرزمین که تأمین‌کننده هزار پارکینگ است در 9طبقه ساخته  می‌شود. حال طبق طرح و معماری ای که برای پلاسکو جدید در نظر گرفته شده 600 مغازه که در آتش سوختند دوباره ایجاد خواهند شد اما این به شرطی است که ساختمان 5 طبقه را هم بنیاد بتواند تخریب کند.

    دلیل ششم صادرنشدن پروانه توسط شهرداری است. شهرداری بنیاد مستضعفان را در بلاتکلیفی قرار داده است و معلوم نیست که چه زمان این بخش به‌ صورت شفاف موضع خود را اعلام می‌کند.مشخص نبودن موضع شهرداری باعث شده است که زمین پلاسکو بماند و هیچ اقدامی در مورد آن صورت نگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار