مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس اداره نظارت بر حوادث غیرمترقبه سازمان اورژانس تاکید کرد

لزوم آگاه‌سازی مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به اقدامات ایمنی

عصر ساختمان- کارشناس اداره نظارت بر حوادث غیرمترقبه سازمان اورژانس کشور بر لزوم آگاه سازی رؤسا و کارشناسان ادارات خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به مسائل و اقدامات ایمنی، قبل، حین و پس از وقوع زلزله تاکید کرد و گفت: افزایش دانش مسئولان خوابگاهی در خصوص مسائل ایمنی امری ضروری است.

لزوم آگاه‌سازی مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به اقدامات ایمنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مرجانه مستشار نظامی، کارشناس اداره نظارت بر حوادث غیرمترقبه سازمان اورژانس کشور در نشست روسای ادارات خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر لزوم آگاه سازی رؤسا و کارشناسان ادارات خوابگاه‌های دانشجویی بامسائل و اقدامات ایمنی، قبل، حین و پس از وقوع زلزله تاکید کرد و گفت: افزایش دانش مسئولان خوابگاهی در خصوص مسائل ایمنی امری ضروری است و باید همه کارشناسان و روسای ادارات خوابگاه‌های دانشجویی در خصوص مسائل مربوط به ایمنی خوابگاه‌ها و اقدامات اولیه در برابر وقوع حوادث، اطلاعات کافی را داشته باشند.

    این کارشناس به تخلیه اضطراری در حوادث و بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریت خطر  بلایا شامل 4 مرحله کاهش آسیب، آمادگی، پاسخ و بازیابی است که باید نسبت به آگاهی از این موارد توجه کافی داشته باشیم.

    مستشار نظامی به کاهش آسیب به عنوان یکی از چرخه‌های مدیریت خطر بلایا اشاره کردو گفت: کاهش آسیب، عبارت است از اقدامات سازه‌ای و غیره‌سازه‌ای که برای محدود سازی آثار ناگوار مخاطره‌های طبیعی، تخریب زیست محیطی ومخاطره‌های فناورزاد اجرا می‌شود.

    وی، آمادگی را یکی دیگر از مولفه‌ها و چرخه‌های مدیریت خطر بلایا عنوان کرد و افزود: آمادگی عبارت است از فعالیت‌ها واقداماتی که پیشاپیش برای اطمینان از پاسخ موثر به آثار سو مخاطره‌ها انجام می‌گیرد.

    کارشناس اداره نظارت بر حوادث غیرمترقبه سازمان اورژانس کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بحث تخلیه اضطراری در مواقع بحرانی اشاره کرد و بیان کرد: باوجود اینکه شرایط اضطراری بحران برای هر کسی می‌تواند رخ دهد، کسی انتظار ندارد این شرایط برای خود او، خانواده‌اش یا محل کارش رخ دهد اما واقعیت این است که این اتفاق ممکن است رخ دهد و در این شرایط همه مجبور خواهند شد محل استقرار خود را ترک کنند.

    وی گفت: بهترین راه برای رویارویی با چنین شرایطی تهیه یک برنامه عملیات فوریت بر اساس ارزیابی خطر و ارزیابی تهدیدات است.

    مستشار نظامی با بیان این که حادثه ممکن است به گونه‌ای رخ دهد که به تخلیه تمام یا قسمتی از ساخمان منجر شود به انواع تخلیه ساختمان در مواقع بحرانی و در حین حوادث اشاره کردو اظهار کرد: تخلیه افقی، تخلیه عمودی وتخلیه کامل از جمله تخلیه‌های در مواقع بحران است. تخلیه افقی بدین معناست که هر کسی در هر واحدی که قرار دارد باید به سمت مقابل خطری که وجود دارد تغییر مکان دهد. تخلیه عمودی نیز به تخلیه‌ای اطلاق می‌شود که در مواقع بحرانی و حوادث به تخلیه کامل یک طبقه اشاره دارد. همچنین نوع دیگر تخلیه که "تخلیه کامل" نام دارد دربرگیرنده تخلیه کامل یک ساختمان است.

    وی گفت: تخلیه کامل تنها باید به عنوان آخرین راه حل انجام شود. افراد ومنابع باید به یک مکان یا فضای جایگزین منتقل شوند و  این تصمیم گیری نیازمند هماهنگی میان همه بخش‌های فعال در تخلیه است.مسئولیت تصمیم در خصوص تخلیه یا عدم تخلیه ساختمان به عهده فرمانده حادثه است.

    مستشار نظامی به مراحل قبل از حادثه اشاره کرد و گفت: تهیه فهرست سازمان‌ها یا ارگانهای پایش کننده مخاطره امری الزامی است.

    وی همچنین در خصوص مسیر وخروجی‌های تخلیه اظهار کرد: نقش هماهنگ‌کننده‌ها، مسئولان و دیگران در تخلیه معین شود. یک مکان امن برای نگهداری اسناد معلوم شده باشدو مکانی به عنوان محل تجمع افراد پس از عملیات تخلیه مشخص شده باشد. و همچنین شیوه‌هایی برای سرشماری افراد پس از عملیات تخلیه تعیین شود.

    این کارشناس همچنین در خصوص تجهیزات ویژه مورد نیاز  در شرایط اضطراری، آگاه‌سازی افراد از بروز شرایط اضطراری و سرشماری افراد پس از تخلیه سخنانی ارایه کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار