مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد

تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن گفت: افزایش نرخ ارز تقاضای بخش مسکن را کاهش می‌دهد؛ یعنی افرادی که متقاضی غیرمصرفی مسکن هستند، ممکن است سرمایه خود را به بازار ارز منتقل کنند و بنابراین افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت تب بازار مسکن را سرد می‌کند.

تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، محسن سر حدی کارشناس بازار مسکن در خصوص آخرین وضعیت بازار مسکن گفت: در کوتاه‌مدت، آثار هزینه‌ای ارز در قیمت مسکن بسیار ناچیز است. اگر قیمت بخشی از مصالح ساختمانی که ارزبری دارند، تغییر کند، به این ترتیب اثری در قیمت تمام‌شده مسکن می‌گذارد.

    وی در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز تقاضای بخش مسکن را کاهش می‌دهد؛ یعنی افرادی که متقاضی غیرمصرفی مسکن هستند، ممکن است سرمایه خود را به بازار ارز منتقل کنند و بنابراین افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت تب بازار مسکن را سرد می‌کند.

    این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، بخشی از سرمایه‌ را به سمت خود جذب کرده و بعد از یک دوره نوسانات و تغییرات، افرادی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و سود برده‌اند در گام بعد اغلب وارد بازار مسکن می‌شوند و تقاضای نسبتاً زیادی را برای بخش مسکن ایجاد می‌کنند. این تقاضای ایجاد‌شده افزایش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت.

    سرحدی با اشاره به تاثیرات تورمی بر بازار مسکن اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز از طرفی در کل اقتصاد، تورم و انتظارات تورمی ایجاد می‌شود که این مسئله به دلیل مقایسه قیمت نسبی مسکن از سوی سازندگان و مالکان مسکن با قیمت سایر کالاها و خدمات منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.

    وی با بیان اینکه نرخ ارز بر قیمت مصالح  دستمزدها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: همچنین با افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش تورم عمومی، تا حدی قیمت مصالح ساختمانی مرتبط با ارز، دستمزد و به طور کلی هزینه ساخت مسکن، افزایش می‌یابد که از این ناحیه نیز قیمت مسکن می‌تواند افزایش پیدا کند. تجارب و وقایع پیشین نیز نشان می‌دهد که با افزایش نرخ ارز، همواره قیمت مسکن با افزایش مواجه شده و اثرات مثبت نرخ ارز بر قیمت مسکن، فزونی داشته است.

    این کارشناس بازار مسکن در انتها خاطر نشان کرد: در مجموع، افزایش نرخ ارز تا حدودی می‌تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود ولی این افزایش‌ها قادر به ایجاد شوک یا افزایش شدید در قیمت مسکن نیستند و حتی تشدید رکورد این بخش را نیز به همراه خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار