مدیران خودروعصر اعتبار

در پایان طرح بازآفرینی محلات محقق می شود:

مسکن استیجاری با نرخ دولتی برای ساکنان محله

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی از ایجاد مسکن استیجاری در پایان طرح بازآفرینی بافت های فرسوده در محلات خبر داد و گفت: دولت تسهیلاتی به توسعه گران خواهد داد که تعدادی از واحدها را به صورت استیجاری عمومی در انتهای کار قراردهند و نرخ اجاره آن توسط دولت تعیین می شود تا ساکنان قبلی( مستاجر) این محله ازآنجا جابجا نشوند که به علت بنیه پایین مالی اشکال دیگری از بد مسکن های شکل بگیرد.

مسکن استیجاری با نرخ دولتی برای ساکنان محله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عصر اقتصاد، هوشنگ عشایری ، معاون وزیر راه و شهرسازی  و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به این که طرح بازآفرینی ، محله محور است ، گفت: عموما توسعه گران و مردم هستند که نقش مراوده فی مابین را بازی می کنند و دولت قرار نیست  منابع بودجه نقدی  را به مردم بدهد؛ دولت فقط تسهیلاتی را برای استفاده مردم قرار داده است  بنابراین این تسهیلات نیز محل مشخصی برای استفاده دارد و انقدرنیز سهم درشتی از منابع کلی را در بر نمی گیرد و چیزی کمتر از 10 درصد این منابع است و اگر حتی  به صورت صدرصدی این درصد کم نیز تامین نشود مانع جدی برای اجرای طرح نیست زیرا سهم عمده اجرای این طرح را توسعه گران و مردم بازی می کنند .

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران  ادامه داد: دارایی مردم در محله خیلی بالاتر از دارایی دولت است و منظور ما از دارایی پول نیست بلکه املاک مردم است .

    وی افزود: مردم محله ها با اجرای این طرح هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اجتماعی و فرهنگی  تقویت می شوند زیرا در این مناطق کیفیت زندگی بالا می رود و هویت و منزلت مکانی محله نیز بهبود  می یابد .

    معاون راه و شهرسازی بیان داشت  که دستگاههای دولتی و شهرداری ها  در حال حاضر برنامه هایی به صورت مستمر و عادی ؛  برای خدمت رسانی به مردم  همین محلات ، هر سال انجام می دهد؛ ما می خواهیم این برنامه ها را به صورت هم افزا و هم سو انجام دهیم .

    وی در ادامه این نکته افزود:هر کدام از سازمان ها برنامه ای اختصاصی را انجام می دهد و همان هزینه ها را می کند ما اکنون اولویت بندی کرده ایم  و می خواهیم سرویس و خدمات را به این مناطق در یک برنامه  جامع اقدام مشترک  به نام باز آفرینی شهری انجام دهیم .

    عشایری با بیان این که دولت و شهرداری ها بایستی کمک کنند تا توسعه گران و مردم به هم برساند ، گفت:   دولت می خواهد کسی که تکنیک استفاده از دارایی را بلد است را به دارایی ها مردم  وصل کند.

    وی اضافه کرد:  در واقع دولت به عنوان یک هلدینگ با شتاب دادن به برنامه  ، تسهیلات ، ابزارهای قانونی و حقوقی و مالی  را ایجاد می کند و این سبب همکاری توسعه‌گران و مردم می شود.

    این مقام مسئول یاداور شد دارایی مردم در تمام شهر پراکنده است و توسعه گر  و مردم در حالت عادی به سراغ مناطق بالا تر می رود اما دولت ابزاری را ایجاد می کند که صاحب دارایی و توسعه گر تشویق شوند تا در همه محلات فعالیت کنند و همین قرار دادن تسهیلاتی چون وام  6 درصد که حتی پایین تر از وام مسکن مهر که 7 درصد در کلانشهر ها بود یعنی بهترین تسهیلات دهی برنامه مسکن در تاریخ ایران است به شمار می رود.

    وی تاکید کرد: وعده دولت به توسعه گران و مردم  این است که نگران  ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این بخش نباشند چون دولت ابزار های تشویقی فراوانی ایجاد خواهد کرد تا فعالیت آنها راحت تر باشد.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران  در خصوص تاثیر گذاری این بخش مسکن بر سایر قیمت ها بیان کرد: این جریان دو اتفاق خواسته یا ناخواسته را در پی دارد یکی این که رونق اقتصادی  و اشتغال ایجاد خواهد کرد ؛وقتی که یک جریان تولید ایجاد می شود اشتغال و رونق اقتصادی را در بخش های مختلف به دنبال دارد، برنامه مسکن یک برنامه تولیدی است وقتی حدود 260 صنعت متصل به صنعت ساختمان است پس به طور اتوماتیک رونق اقتصادی و تولید  در حوزه مسکن را به دنبال خواهد داشت  و به دنبال آن نیز اشتغال پایدار  می شود واز سوی دیگر نیز وقتی در جریان تولید مسکن رونقی انجام می شود و کیفیت پیدا می کند طبیعتا ارزش افزوده پیدا می کند .

    وی ادامه داد: با بالا رفتن ارزش افزوده مسکن ها، بعضی از افراد توانایی مالی مالکیت املاک را ندارند که دولت در این مورد مسکن استیجاری عمومی را مطرح کرده است بدین گونه که وقتی اقشاری از جامعه هستند که استطاعت مالی برای مالک شدن را حتی با کمترین قیمت ندارند یا باید رایگان مطلق به آنها داده شود که نمیشود و  یا باید دولت برنامه استیجاری عمومی را جزو برنامه کاری خود قرار دهد؛ به این معنی که دولت برای افراد دارای توانایی مالی پایین که توانایی مالکیت را ندارند و بالاجبار در شهر ها ساکن هستند فرایندی را طی کند که اگر این برنامه بازافرینی شهری باعث ارتقا ارزش ملکی این بناها شد و توانایی مردم در همان حد باقی ماند ، بخشی از برنامه ساخت و ساز در این محلات را در انتهای برنامه به مسکن استیجاری عمومی  اختصاص دهد هر چند شاید در بعضی از محلات این برنامه در ابتدای طرح صورت بگیرد به این گونه که زمین های دولتی که خریداری نشوند به صورت مسکن استیجاری ساخته شوند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان  اظهار کرد : دولت درانتهای برنامه  ، تسهیلاتی به توسعه گران خواهد داد که تعدادی  از واحدها  را  به صورت استیجاری عمومی در انتهای کار قراردهند که نرخ اجاره  آن توسط دولت تعیین  می شود تا ساکنان قبلی(  مستاجر)   این محله ازآنجا  جابجا نشوند که به علت بنیه پایین  مالی  اشکال دیگری از بد مسکن های شکل بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار