مدیران خودروعصر اعتبار

تنها ۴۱ درصد از درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است

عصر ساختمان- مدیر گروه کانون ولیعصر شناسی گفت: گرچه در حال حاضر پهنه خیابان ولیعصر، تنها دو و نیم درصد مساحت تهران را تشکیل داده است اما این خیابان بار فرهنگی و توریستی تهران را به دوش می‌کشد.

تنها ۴۱ درصد از درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سامان سیار مدیر گروه کانون ولیعصر شناسی (کاوش) در نشست تخصصی خیابان ولیعصر در سازمان حفاظت محیط زیست در حال برگزاری است، گفت: کانون ولیعصر شناسی (کاوش) با هدف تهیه طرح جامع خیابان ولیعصر بر اساس پژوهش ها و مطالعات شکل گرفته است و امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

    مدیر گروه کاوش در تشریح خیابان ولیعصر اظهار کرد: خیابان ولیعصر نه تنها اقشار مختلف مردم را به هم وصل می کند، بلکه اقلیم نیمه بیابانی جنوب تهران را نیز به نقاط کوهپایه ای شمال تهران متصل می‌کند.

    سیار ادامه داد: به بیانی دیگر، خیابان ولیعصر تمامی ملک های اقتصادی تهران را نیز به هم متصل می کند.

    وی با بیان اینکه طرح جامعی که در سال‌های 1346 و 1347 برای تهران تهیه و اجرا شد، به نوعی منجر به آن شد که قطعات مختلف تهران به وسیله اتوبان ها از هم جدا شوند، اظهار کرد: اما همچنان به واسطه خیابان ولیعصر می توان طول شمال و جنوب تهران را به صورت لاینفک طی کرد. 

    خیابانی برای اتصال دو کاخ مرمر و گلستان

    مدیرگروه کاوش با یادآوری این موضوع که خیابان ولیعصر در ابتدا، تنها جاده ای برای اتصال دو کاخ مرمر و گلستان به هم بود، خاطرنشان کرد: در ادامه، این خیابان به ایستگاه راه آهن سراسری متصل شد و از آن پس، به خیابانی برای عبور یا به نوعی به یکی از جاده های تفریحی مردم تبدیل شد.

    سیار ادامه داد: پس از سال 1320 به علت برخورداری خیابان ولیعصر از قنات های متعدد، نقاط تفریحی همچون ونک و باغ های شمیران نیز در این منطقه شکل گرفت و این تغییر در حالی بود که این مسیر در ابتدا، تنها یک جاده اختصاصی بود و هیچ تصمیم گیری برای تبدیل آن به یک خیابان اصلی در تهران صورت نگرفته بود.

    مدیرگروه کاوش با بیان اینکه در سال 1300، تهران شهری با وسعت 4 کیلومتر با حدود 250 هزار نفر جمعیت بود، افزود: این ارقام در سال 1345 به 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت با 180 کیلومتر مربع مساحت و تراکم 15 هزار نفر در هر یک کیلومتر رسید.

    وی افزود: اما در همان سال 1345 نیز خانه های تهران به طور متوسط دو طبقه بود در حالیکه امروز خانه های تهران به طور متوسط پنج طبقه است و این موضوع بیانگر رشد دو و نیم برابری طبقات منازل مسکونی و رشد چهار برابری در سطح تهران بود.

    سیار با اعلام اینکه هم اکنون جمعیت تهران حدود 8 میلیون و 700 هزار نفر است و گاهی با افزایش جمعیت شناور، به 14 میلیون نفر نیز می رسد، اظهار کرد: بنابراین می توان نتیجه گرفت که سرانه اختصاصی واحدهای مسکونی در تهران کم شده است.

    سطح تجاری تهران دو و نیم برابر میانگین جهانی است

    مدیرگروه کاوش با اشاره به این موضوع که در تهران بین 500 هزار تا یک میلیون خانه مسکونی خالی وجود دارد، افزود: بر اساس آنچه در طرح جامع تهران اعلام شده است، بیش از 15درصد واحدهای مسکونی تهران خالی است.

    سیار ادامه داد: اگرچه امروز میزان سطح تجاری تهران دو و نیم برابر میانگین جهانی است اما در حوزه خدمات فرهنگی، تهران با میانگین جهانی فاصله بسیاری دارد و در سطحی بسیار پایین تر از میانگین جهانی قرار دارد.

    وی ضمن تاکید بر موقعیت ارزشمند خیابان ولیعصر که به لحاظ محوری لاینقطع است، تصریح کرد: این موقعیت می تواند برای توسعه فرهنگی تهران مورد بهره برداری قرار گیرد. زیرا در حالی که در تهران، ظرفیت های زیادی برای فضاهای مسکونی و تجاری ایجاد کردیم، با خلاء های فرهنگی بسیاری در این شهر مواجه هستیم.

    مدیر گروه کاوش اشاره ای هم به طرح پژوهشی انجام شده توسط این گروه بر درختان چنار خیابان ولیعصر داشت و گفت: در این پژوهش مشخص شد اگرچه تعداد کنونی درختان این خیابان، 6 هزار و 780 درخت چنار است، اما به صورت حدسی، تعداد اولیه درختان چنار این خیابان 16 هزار و 216 بوده است.

    تنها 41 درصد درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است

    سیار افزود: به طور تخمینی در حال حاضر تنها 41 درصد درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است که آن هم دارای توزیعی یکسان نیست و به طور نمونه، گرچه در محدوده پارک وی تا تجریش حدود 80 درصد درختان چنار ولیعصر باقی مانده اما در برخی نقاط و محدوده های این خیابان تنها حدود 20 درصد از درختان چنار باقی مانده است.

    وی با یادآوری این موضوع که یکی از عناصر و شاخص های فرهنگی تهران، پاتوق های قدیمی خیابان ولیعصر است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، گرچه در حال حاضر پهنه خیابان ولیعصر، تنها دو و نیم درصد مساحت تهران را تشکیل داده است اما 14 درصد سینماها، 7 درصد موزه ها و 14 درصد کافه ها در این خیابان قرار دارد.

    خیابان ولیعصر بار فرهنگی و توریستی تهران را به دوش می کشد

    مدیر گروه کاوش افزود: همچنین قرار گرفتن 18 درصد هتل های کشور و 25 درصد هتل های تهران در خیابان ولیعصر بیانگر آن است که این خیابان، بار فرهنگی و توریستی تهران را به دوش می کشد.

    وی با اشاره به اینکه حدود 10 تا 13 درصد جداره خیابان ولیعصر، متروکه است، گفت: در تلاشیم با تقویت "پیاده" به معنای پیاده روی و استفاده از دوچرخه برای تردد و جابه جایی در شهر، زندگی جدید شهری در تهران را رقم بزنیم.

    خیابان ولیعصر می تواند شروع پیاده محوری در تهران باشد

    سیار با یادآوری جایگاه 195 تهران از میان 205 شهر مورد بررسی در جهان به لحاظ اتلاف زمان افراد در ترافیک، خاطرنشان کرد: خیابان ولیعصر می تواند شروع پیاده محوری در تهران باشد. زیرا خیابان ولیعصر تنها خیابانی است که در سراسر آن، شیب هم برای پیاده روی و هم برای عبور معلولان مناسب است.

    وی گفت: شیب معمول خیابان برای پیاده روی 7 درصد، برای دوچرخه 5 درصد و برای اتوبوس 9.8 درصد است و بر طبق برآوردهایی که سال های اخیر در خصوص قیمت یک دستگاه اتوبوس بی آر تی و یک سدتگاه دوچرخه معمولی که قادر باشند در این شیب ها حرکت کنند، صورت گرفت، مشخص شد قیمت هر 400 دوچرخه برابر یک دستگاه اتوبوس بی آر تی است.

    مدیر گروه کاوش افزود: سوئد با حداکثر فاصله زمانی 21 دقیقه ای میان محل کار و خانه در جایگاه نخست شهرهای دنیا به لحاظ کمترین میزان اتلاف زمان افراد در ترافیک قرار دارد و البته این زمان در شهر لندن، حدود 47 دقیقه و در تهران حدود 54 دقیقه است.

    وی خاطرنشان کرد: گرچه سرعت ترافیک در تهران بسیار پایین است اما سایر آیتم های ترافیک همچون امنیت در وضعیت و جایگاه خوبی قرار ندارند.

    مدیر گروه کاوش یادآوری کرد: ترافیک تهران در اثر تراکم زیاد نیست بلکه به علت حرکت زیاد است. فاصله خانه تا محل کار در تهران در سال 45 حداکثر 6 کیلومتر بود اما امروز به 40 کیلومتر رسیده است. در نتیجه مجبور شدیم بزرگراه ایجاد کنیم و آن را دو طبقه بسازیم. در حال حاضر 10 درصد خیابان ولیعصر رها شده است؛ یعنی زمینی قبلا ساخته شده است اما امروز از آن استفاده نمی‌شود.

    سیار با اشاره به 10 ماموریت تعریف شده برای گروه کاوش به منظور ایجاد الگویی از یک زندگی شهری جدید در خیابان ولی‌عصر، گفت: تقویت و ایجاد فضای فرهنگی و تفریحی، ‌احیای فضاهای رها شده، تقویت و ایجاد فضاهای توریستی، احیای درختان، تقویت و تجهیز پیاده‌راه‌های موجود، احداث مجموعه‌های پارکینگ، احداث خط عبور دوچرخه، ایجاد خط مترو یا تراموا در خیابان ولی‌عصر، ایجاد تدریجی یک شبکه پیاده و دوچرخه در پهنه مرکز شهر با محوریت این خیابان می‌تواند در تعریف زندگی شهری در خیابان ولی‌عصر موثر باشد و البته در بررسی ها و پژوهش های صورت گرفته برای اجرای این ماموریت ها به این نتیجه رسیدیم که عمق خطوط مترو به نحوی است که نمی تواند تاثیری خاص بر درختان چنار این خیابان داشته باشد.

    10 درصد از خیابان ولیعصر رها شده است

    وی با ارائه آماری از حدود 10 درصد خیابان ولیعصر که رها شده است، گفت: این میزان مربوط به فضاهایی است که پیش از این به شکل اداری، تجاری یا مسکونی مورد استفاده بوده اما در حال حاضر، استفاده ای از آن صورت نمی گیرد.

    سیار اشاره ای هم به روند معکوس اروپا از اواخر دهه 90 میلادی برای بازگشت مردم به مراکز و نقاط کانونی شهر داشت و گفت: در حالی که طی دهه های 70 و 80 میلادی تلاش بسیاری برای سوق دادن مردم به سکونت در دهکده های اطراف شهرها صورت گرفته بود با استدلال هایی همچون غیر قابل سکونت شدن شهرها به دلیل آلودگی های مختلف، از اواخر دهه 90 میلادی این روند معکوس و شاهد بازگشت مردم به شهرها بودیم. اما متاسفانه در تهران همچنان شاهد سکونت مردم در محیط های پیرامونی یا دور از مرکز شهر هستیم که امیدواریم بتوانیم در این روند تغییری مثبت ایجاد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو