مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام حمایت گسترده انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و ده‌ها چهره‌ اقتصادی، از وزیر راه و شهرسازی

عصر ساختمان- با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در چند روز گذشته ده‌ها چهره‌اقتصادی، انجمن‌‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها با صدور بیانیه‌ای حمایت قطعی خود را از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید اعلام کرده و خواستار ابقاء وی در وزارت راه و شهرسازی شدند.

اعلام حمایت گسترده انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و ده‌ها چهره‌ اقتصادی، از وزیر راه و شهرسازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، روز سه‌شنبه 15 اسفندماه سال 1396 طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که پس از آن براساس ماده 225 آیین نامه داخلی مجلس، حداکثر به مدت 10 روز به وی برای حضور در صحن علنی مجلس و ارائه توضیحات زمان داده شد.

    به دنبال این اقدام وزیر راه و شهرسازی نیز در پی اعلام وصول درخواست استیضاح، با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی نوشت:  آمادگی خود را برای حضور در صحن علنی مجلس و پاسخگویی به موارد استیضاح از هم‌اکنون اعلام می‌نمایم. هر زمانی که شما مشخص کردید در جلسه حضور خواهم یافت و توضیح‌های خود را خدمت نمایندگان محترم مجلس اعلام خواهم داشت.

    اعلام مخالفت گروهی از نمایندگان مجلس با استیضاح آخوندی/ نوسازی تاریخی صنعت هوانوردی ایران در دولت تدبیر انجام شد

    در این راستا ده‌ها چهره اقتصادی، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و همچنین کارشناسان در حوزه راه و شهرسازی در رسانه حمایت‌های خود از وزیر راه و شهرسازی را اعلام کردند که بخشی از اظهارات آن‌ها در ادامه آمده است:

    حمایت کانون معماران معاصر از وزیر راه و شهرسازی

    اینک که در آستانه استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی قرار داریم، از شما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم با توجه به زحمات، خدمات و سیاست‌های راهبردی جناب‌آقای دکتر عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی با رای اعتماد مجدد خود به این برادر خدوم و دانشمند، زمینه تداوم خدمات شایسته ایشان و همکاران ارجمندشان را در وزارت راه و شهرسازی فراهم آورید.

    تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای حوزه معماری و شهرسازی کشور حمایت قاطع خود را از جناب اقای دکتر آخوندی اعلام می‌دارند و اعتقاد دارند در این وزارتخانه استراتپیک موجب وقفه در عملکرد شتابان و مثبت آن خواهد داشت.

    حمایت اعضای شورایعالی معماری و شهرسازی از عملکرد آخوندی

    اعضا بر نقش و تاثیر قطعی وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی در عملیاتی شدن سیاست‌های مذکور تاکید کرده و با تقدیر از عملکرد وی، بخش قابل توجه ازتوفیقات حاصله در بسیاری از حوزه‌های  شهرسازی ومعماری  را معطوف به پشتیبانی بی دریغ ایشان به عنوان رئیس شورایعالی شهرسازی و معماری دانستند.

    اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری ایران همچنین ضمن اعلام حمایت از وزیر راه و شهرسازی از نمایندگان محترم مجلس شورایعالی اسلامی درخواست کردند با رای قاطع خود به  ایشان زمینه تدوام حضور وی  و حصول نتیجه مطلوب از اعمال سیاست‌های مذکور را فراهم نمایند.

    حمایت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته از وزارت استراتژیک راه و شهرسازی

    تغییرات صورت پذیرفته در زمان تصدی جناب آقای دکتر آخوندی مبین وجود هدف و چشم انداز تعالی اقتصادی در حوزه ماموریتی وزارت راه و شهرسازی می باشد و بمنظور دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی و سند چشم انداز 1404، متکی بر راهبردهایی بوده است که در دور جدید وزارت ایشان از سرعت و رشد بیشتری برخوردار گردید.

    نیک می‌دانیم آنچه نظر ارائه دهندگان استیضاح جناب آقای آخوندی بوده است رفع نقائص و پاسخ گویی در برابر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بعنوان وظیفه ذاتی ایشان بوده است ولی اعتقاد راسخ دارد، این ره سرانجامی به عاقبت بخیری در چشم انداز حمل و نقل و لجستیک جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. امید است نمایندگان جلیل القدر مجلس شورای اسلامی کمر همت در حمایت از برنامه‌ای بر بندند که هدفی جز ارتقاء سطح و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه تخصصی حمل و نقل و لجستیک کشور در منطقه و جهان نداشته است و آن مسیری نیست جز برنامه های جناب آقای دکتر آخوندی و انشاء الله رای اعتماد دیگری به این خدمتگزار ملت شریف ایران داده و با حمایت بیش از پیش از وزارت استراتژیک راه و شهرسازی، موفقیت های روز افزون آنرا رقم زنیم.

    اقدامات وزارت راه و شهرسازی با توجه به تنگناهای مالی قابل دفاع است

    علی آزاد رئیس انجمن شرکت های راهسازی تاکید کرد: همان طور که انجمن راه‌سازی در نامه‌ای رسمی از نمایندگان مجلس خواسته باید انتظارات متناسب با امکانات باشد و از این‌رو این امید وجود دارد که استیضاح وزیر راه نمونه‌ای در برقراری عدل و عدالت تلقی شود، در شرایطی که کشور با تحریم‌های نابه‌جا از سوی دشمنان روبه‌رو است استیضاح وزیر راه و شهرسازی که با مجموعه خود تلاش کرده این حوزه بزرگ و گسترده را اداره کند قدری مشکل و به دور از انصاف است.

    وی با اشاره به تجربه و تحصیلات وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: تمامی نهادهای صنفی، مهندسی و حرفه‌ای کشور در بخش‌های ریلی، هوایی و دریایی در طول این سال‌ها رابطه مثبتی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشته‌اند و با وجود تمام مشکلات ساختار سازمانی بسیار متعادلی در این زمینه شکل گرفت که امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد از این‌رو انتظارمان از مجلس شورای اسلامی حمایت از تداوم حضور وزیر راه و شهرسازی در این حوزه و ثبات مدیریت در این بخش بسیار مهم است.

    حمایت شرکت تعاونی عمرانی احیاء و نوسازی غدیر از وزیر راه و شهرسازی

    بی‌شک موضوع بافت‌های فرسوده شهری و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، در این مقطع زمانی یکی از مهم‌ترین مسائل در مقیاس ملی، میهن عزیزمان می‌باشد. زندگی حدود بیست میلیون ایرانی در ده‌ها هکتار از بافت‌های ناکارآمد شهری و همچنین مشکلات و آسیب‌های موجود در این گونه بافت‌ها، اهمیت پرداختن به این محدوده‌ها را صدچندان می‌کند.

    حال که در این زمان، قطار بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از موثرترین سیاست و برنامه برای ارتقا کیفیت زندگی 20 میلیون ایرانی، با رویکرد مردم محور و احترام به حقوق و دغدغه‌های آنان به حرکت افتاده و شتاب گرفته و نویدبخش آینده‌ای بهتر برای ساکنان این گونه بافت‌هاست، نباید با تغییر مدیریت در وزارت راه و شهرسازی که مبدع و راهبر این امر مهم بوده، آن را با چالش و توقف مواجه نمود.

    حمایت فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران از وزیر راه و شهرسازی

    به نمایندگی از تمامی شقوق حمل و نقل و لجستیک کشور ضمن قدردانی از اهتمام جناب آقای دکتر عباس آخوندی، معاونین، مدیران و کارکنان معزز وزارت راه و شهرسازی در بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستکی و زنجیره تامین کشور، از حسن انتخاب جناب آقای آخونی توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر بعمل می‌آورد. امید است استیاح ایشان، مجال و فرصت دیگری در امکان معرفی فعالیت‌های اصولی، زیربنایی و خدمات شایسته وزیر محترم راه و شهرسازی به ملت شریف ایران باشد و تایید مجددی بر اعتماد نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی بر عملکرد ایشان گردد.

    وظیفه شرعی، ملی و حرفه‌ای ما ایجاب می نماید به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برسانیم، تشکل‌های تایید کننده این بیانیه به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و مجریان اصلی عرصه حمل و نقل و لجستیک کشور اذعان می‌نمایند با توجه به پویه های به جریان افتاده در دوران مدیریت جناب آقای دکتر آخوندی در جایگاه عالی‌ترین مقام و مرجع سیاستگذاری صنعت حمل و نقل و لجستیک کشور که منجر به بهبود کلیه سنجه‌های زنجیره تامین و ارتقای سطح عملکرد لجستیکی جمهوری اسلامی ایران در مقیاس جهانی و افزایش رتبه LPI گردیده است، استیضاح ایشان قطعا موجب هدر رفت منابع مالی، انسانی و اتلاف زمان و نیز بی‌انگیزگی بدنه وزارت خانه راهبردی راه و شهرسازی خواهد گشت و این اقدام به اعتقاد ما خطایی راهبردی و زیانبار برای اقتصاد کشور تلقی می‌گردد. اهم بخشی از خدمات حوزه حمل و نقل و لجستیک محقق شده در زمان مدیریت ایشان بشرح ذیل برشمرده می‌شود.

    حمایت کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل استان اصفهان از وزیر راه و شهرسازی

    احتراما ضمن سپاس از حساسیت نمایندگان محترم مجلس نسیت به حقوق مردم و پایبندی ایشان به اصل پرسشگری و پاسخگویی در رابطه با منافع عمومی که لازمه یک نظام مردم سالار و شفاف می‌باشد به استحضار می‌رساند خبر استیضاح جناب دکتر آخوندی که قطعا با نیت خیر و در جهت پاسخگویی مسئولان محترم در قبال وظایف محوله‌شان در برابر مردم صورت گرفته موجبات نگرانی بخش‌های مختلف زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و تشکل‌های صنفی وابسته را فراهم کرده است.

    علاوه بر آن می‌توان به بکارگیری مدیران متخصص و متعهد در مجموعه راه و شهرسازی وتاکید ایشان بر بحث نوسازی ناوگان جاده‌ای در جهت کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اشاره نمود. هرچند اگر بخواهیم محلی‌تر هم به قضیه نگاه کنیم اقدامات شایان توجهی در زمان 5 ساله ایشان در استان اصفهان اتفاق افتاده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان احداث شهرک حمل ونقل لجستیک اصفهان، کمربندی شرق، قطار سریع‌السیر اصفهان و سایر پروژه‌های خاموشی که به همت و تلاش ایشان مجددا فعال شدند را نام برد که موجبات رضایت مردم استان را فراهم نموده است.

    حمایت 22 فعال اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از عملکرد آخوندی

    همانگونه که مستحضرید در سال 1392 عباس آخوندی در شرایطی وزارتخانه راه و شهرسازی را تحویل گرفت که کشور در شرایط سخت اقتصادی مُنبعث از تحریم های ظالمانه غرب علیه ملت ایران بود. ایشان در همان ابتدای راه، دست همکاری به سوی بخش خصوصی توانمند و مدیران متخصص برخاسته از بطن سازمان های تخصصی وزارت و راه و شهرسازی دراز نمود و با توانمندی مدیریتی خود، علیرغم کمبود شدید بودجه و فشارهای اقتصادی و گسترده بودن حوزه های تحت مدیریتش، توانست وزارتخانه ی راه و شهرسازی را با راهبردهای جدید، اندیشمندانه اداره کند.

    این بیانیه یادآورشده است، از جمله اقدامات قابل تقدیر وزیر راه و شهرسازی ، واگذاری واقعی امور به بخش خصوصی و به حیطه عمل در آوردن اندیشه هائی است که پیش از وزارت به آنها اعتقاد داشت و بر آنها پای می فشرد. عملیاتی کردن پروژه به محاق رفته توسعه بندر چابهار، اقدام بزرگی بود که اثرات مهمی در توسعه حمل و نقل چندوجهی و ترانزیت کالا و به تبع آن احیای اقتصادی و اجتماعی شرق کشور و سواحل مُکران دارد.

    حمایت انجمن شرکت‌های راهسازی ایران از وزیر راه و شهرسازی

    هرچند پرسش و توضیح خواستن از مسئولین اجرائی کشور در حیطه وظایف نظارتی آن نمایندگان محترم می‌باشد ولی نباید فراموش کرد که: " انتظارات باید متناسب با امکانات باشد " و امید است نحوه برگزاری این استیضاح، نمونه‌ای از افتخار جمهوری اسلامی ایران در برقراری عدل و عدالت گردد.

    -امروزه کشور ما با دارا بودن 2600 کیلومتر آزادراه، 17000 کیلومتر بزرگراه، 37000 کیلومتر راه اصلی، 50000 کیلومتر راه فرعی، 90000 کیلومتر راه روستائی؛ 250 کیلومتر مترو، 70 فرودگاه و اسکله، زیرساخت‌های توسعه‌ای مناسبی دارد و لازم است ضمن حفظ و نگهداری از این سرمایه ملی به تداوم احداث زیرساخت‌ها متناسب با برنامه‌های توسعه‌ای آینده کشور اقدام کنیم.

    جناب آقای دکتر آخوندی که مهندس عمران و دکترای اقتصاد دارند، در این شرایط نامساعد، با درایت تمام و همت کامل و ایجاد حسن رابطه با کل مجموعه خرد و تمامی نهادهای صنفی، مهندسی، حرفه‌ای کشور در راه توسعه صنعت ریلی، هوایی و دریایی کشور می‌کوشند و ساختار سازمانی بسیار متعادلی را در سازمان‌های مربوطه به وجود آورده‌اند که تداوم مسئولیت ایشان، شرایط درخشان‌تری را برای کشور رقم خواهد زد.

    حمایت 7 انجمن‌ صنفی حمل ونقل بین‌المللی ایران از عملکرد وزیر راه دولت تدبیر و امید

    به اعتقاد ما، مشکل ساختاری اصلی، ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارت راه و شهرسازی بوده که از همان ابتدا مباحث و انتقادات تندی را در پی داشته است. به یاد داشته باشیم که در اثر تصمیم به ادغام نامتجانس وزارتین و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، فعالیت‌های حمل و نقلی و ترابری که بر مبنای تعریف قانون تجارت، یک فعالیت تجاری و بازرگانی محسوب می‌گردند، علی الخصوص در حوزه بین المللی، کشتیرانی، جاده ای، هوایی، ریلی و ترانزیت از قلمرو کشور، عناصر فرامرزی و بین المللی که نقش اصلی در فرآیند فعالیت خود دارد از یک سو و مسکن و شهرسازی که شاکله آن یک فعالیت و نیاز اولیه هر شهروند را تشکیل می‌دهد و اساسا با حوزه تجارت نامرتبط و ناهمگون است، از سوی دیگر، دو فعالیتی از حوزه اجتماعی و بازرگانی که بدیهی است راه را برای رسیدن به ایفای نقش اصلی و بین المللی حوزه راه و ترابری با کندی مواجه کرده و اوضاع را همچنان آبستن اتفاقاتی دیگر با هر وزیر دیگری خواهد نمود.

    با اعتقاد بر زحمات علمی و دانش ‌پژوه وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی، طرح استیضاح را در این برهه از زمان، که هرروز شاهد پیشرفت و برنامه‌های کشورها و رقبای سنتی و جدید مسیرهای رقیب ترانزیت از کشور هستیم، به صرفه و صلاح بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور نمی دانیم و پیشنهاد اکید می‌کنیم که برای رهایی از معضلات موجود حوزه حمل و نقل و راه و ترابری، نمایندگان  محترم، طرح تفکیک 2 وزارت‌خانه و اعاده وضعیت سابق و حتی اندکی فنی‌تر و بین‌المللی‌تر، ایجاد وزارت حمل و نقل را وجهه همت خود قرار دهند.

    حمایت انجمن صنایع ریلی ایران از فعالیت وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر در حوزه ریلی

    دولت یازدهم و شخص وزیر محترم راه و شهرسازی تلاش‌های ویژه‌ای جهت سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی در زمینه توسعه ریلی انجام داده‌اند که جای سپاس بسیار دارد که در این راستا تهیه بسته حمایتی از صنایع ریلی داخلی که با پیگیری و دستور ایشان توسط کارگروهی متشکل از مسئولان دولتی و با نظر و مشورت صاحبان صنعت و متخصصان این حوزه در حال انجام است می‌تواند تحول بزرگی در توسعه و گسترش صنعت حمل‌ونقل ریلی را فراهم کند.

    بی تردید هرگونه تلاش برای توقف این حرکت ارزشمند به صنعتی لطمه خواهد زد که تمامی فعالیت های اقتصادی کشور در گرو آرامش آن است. ما بر این باوریم که نقشه راه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی به درستی ترسیم شده و هر تلاشی برای تغییر مسیر به دلسردی فعالان این حوزه ، منتهی خواهد شد.

    حمایت اتحادیه مالکان کشتی از اقدامات وزیر راه و شهرسازی

    وزارت راه و شهرسازی با تنوعی از شرح وظایف پیچیدگی خاصی در اجرای امور در بخش‌های مختلف دارد که در سالیان اخیر بیش از دیگر ارگان‌ها زیر ذره‌بین قرار گرفته است. باید پرسید نقایص موجود و مشکلات عدیده در حمل و نقل و مسکن صرفا معطوف به این دوره بوده و تنها بر گردن یک وزارتخانه و در راس آن برعهده وزیر مربوطه است؟ حمل و نقل دریایی کشور بیش از 10 سال است در تحریم های ناجوانمردانه قرار داشته و علیرغم برنامه جامع اقدام مشترک هنوز به صورت کامل برطرف نشده است. بیشترین فشارها بر خطوط کشتیرانی وارد شده و در صحنه جهانی شاهد رقابت نابرابر با غول های کشتیرانی هستیم. هم اکنون که با همت دولت تدبیر و امید و با وجود فشارهای فراوان داخلی و خارجی به سمت توسعه و ثبات به خصوص در صنعت حمل و نقل حرکت می‌کنیم، شایسته است تا با سعه صدر و ثبات در مدیریت وزارتخانه‌های کلیدی این فرصت را از دست ندهیم. به تازگی اقدامات مثبتی در تاسیس و توسعه بنادر جنوبی و شمالی، نوسازی ناوگان، جذب سرمایه‌گذار خارجی و هدف‌گذاری توسعه تجهیزات زیربنایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است که به نتیجه رسیدن آنها قطعا نیازمند ثبات مدیریتی در وزارتخانه و سازمان‌های زیرمجموعه است.

    حمایت انجمن پایانه‌داران بندری ایران از اقدامات وزیر راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید

    باید اذعان داشت که این وزارتخانه کلیدی و تاثیر گذار در حوزه حمل و نقل و اقتصاد کشور نه تنها به هیچ وجه تقویت نگردیده بلکه با بهانه های واهی مورد بی مهری نیز واقع شده است.

    حال که وزارت راه و شهرسازی در سالیان اخیر با حضور جناب آقای دکتر عباس آخوندی و مدیران شایسته ، متعهد و متخصص سازمان‌های تابعه راه خود را پیدا نموده و با اقتدار  در جاده سازندگی وپیشرفت جهت رفع عقب افتادگی ها قرار گرفته هر گونه تغییری در سطح وزارت راه و شهرسازی در این مقطع زمانی را تلاش در جهت ایجاد وقفه در رشد بالنده حمل ونقل به عنوان شریان اصلی توسعه اقتصادی کشور می‌دانیم.

    حمایت کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های مسافربری خوزستان از فعالیت وزارت راه و شهرسازی

    آنچه مسلم است تشکیلات صنفی همواره بازوی توانمند اجرایی در بخش حمل نقل جاده‌ای بین شهری مسافر، نقش به سزایی ایفا نموده  و برتعامل و همکاری با مسئولین محترم وزارت راه و شهرسازی تاکید داشته و دارند و البته نوع نگاه و بینش مسئولین محترم وزارتخانه یاد شده با محوریت جناب آقای دکتر آخوندی نیز برحمایت از تشکلات صنفی، مرتبط با بخش حمل ونقل مسافر بوده است.

    در همین راستا و به پاس قدردانی از تعامل جاری در بخش حمل ونقل مسافر بین تشکلات صنفی و وزارت راه و شهرسازی که نتیجه آن تامین امنیت و آسایش مسافرین و مردم شریف میهن عزیزمان بوده و خواهد، لازم می‌داند بدینوسیله حمایت بی‌دریغ خود و همکاران از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، جناب آقای دکتر آخوندی را اعلام داشته و استمرار موجبات خدمت‌رسانی ایشان و تمامی خادمین ملت شریف و به ویژه مردم قهرمان پرور خوزستان را از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تقاضا نماییم.

    حمایت کانون سراسری انبوه سازان ایران از وزیر راه و شهرسازی

    ما معتقدم علیرغم وجود کاستی ها و نواقص در عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر، اما دور از انصاف است که نپذیریم سیاست ها و برنامه های دکتر آخوندی بویژه در بخش‌های مربوط به تغییرات اساسی در آیین نامه ها و بخشنامه های مربوط به صنعت مسکن و ساختمان وسیاست های توسعه شهری مبتنی بر بازآفرینی و توانمند سازی بافت فرسوده کشور توانسته تا حدودی کشتی توفان زده مسکن را کنترل و روزنه ی امیدی برای روزهای آینده در میان توسعه گران همچنان نگه دارد.

    لذا امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با عنایت بر اصل منافع ملی و با توجه به نگاه مثبت به نظرات بخش خصوصی، تصمیم به ادامه فعالیت برادر عزیزمان آقای دکتر آخوندی در سمت وزارت فعلی بگیرند.

    داشته‌های نظریه‌ای عباس آخوندی

    حسین ایمانی جاجرمی استاد دانشگاه تهران طی یادداشتی در حماست از نظریه‌های وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در کنار اندیشه ایرانشهر، چارچوب فکری دیگری که یاری‌رسان آخوندی در شرایط متغیر سیاسی شده است، اندیشه حکمراویی خوب است که در سال‌های اخیر، هم به عنوان الگوواره‌ای برای کشورداری و هم به عنوان چارچوبی برای داوری عملکرد حکومت‌ها در سطح بین‌المللی به کار رفته است. آنچه این اندیشه را از نمونه‌های پیشین خود جدا می‌کند، تقسیم کاری است که میان دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی صورت می‌گیرد و هریک از آنها به تناسب سرمایه‌ها، توان و ظرفیتی که دارند، در انجام امور صاحب مسئولیت می‌شوند. در این چارچوب فکری دولت از مقام انحصار بر تمامی امور فاصله گرفته و به عنوان راهنما و سیاست‌گذار و ناظر کلان در تقسیم کاری شراکتی به مدیریت امور می‌پردازد. بخش خصوصی می‌تواند نقش خود را در توسعه ظرفیت‌های تولیدی و بازرگانی ارتقا بخشد و مسئولیت اجتماعی را به عنوان تعهد خود به دولت و جامعه سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

    از دیگر نقاط قوت این پاردایم فکری، نقشی است که جامعه مدنی و گروه‌های مختلف تشکیل‌دهنده آن مانند سازمان‌های غیردولتی و فعالان مدنی دارند و با بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی در کنار نقادی از سیاست‌های دولتی و خصوصی، همکار و شریک آنها در پیشبرد امور هستند. در چنین تفکری نه بخش خصوصی طرد می‌شود و نه به گروه‌های جامعه مدنی نگاه خصم‌آلودی وجود دارد. حکمروایی خوب با تکیه بر شاخص‌های قانون‌گرایی، شفافیت و مشارکت به مبارزه با فسادهای سیستمی برخاسته و زمینه‌های شکل‌گیری و فعالیت آنها را در بخش‌های سه‌گانه دولتی، خصوصی و مدنی از میان می‌برد.

    آخوندی وزیری است که به زعم ظاهر سیاسی، هیچ گاه در تصمیم  نظرات سیاسی خود را دخالت نداد

    محمد لطیفی در یادداتشی با تأکید براینکه عباس آخوندی وزیری است که به زعم ظاهر سیاسی، هیچ گاه در تصمیم  نظرات سیاسی خود را دخالت نداد گفت: بررسی روند سئوالات و موارد استیضاح وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد، عمده‌ترین سئوالات و انتقادات به وی، درخصوص حوادث و اتفاقات حوزه حمل و نقل بوده است و عموما سایر موضوعات مرتبط با مدیریت عباس آخوندی در انتصابات و همچنین مشارکت بخش خصوصی در اجرای امور مورد پرسش قرار نگرفته و اصولا این موضوعات هیچ گاه برای افکار عمومی بازگو نشد. وزیری که به زعم ظاهر سیاسی، هیچ گاه در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی ها، نظرات سیاسی خود را دخالت نداد.

    به عنوان مثال، یکی از موضوعاتی که استیضاح کنندگان بر آن تاکید دارند نوسازی هواپیما‌ها است و اینکه اگر این موضوع با جدیت دنبال می‌شد دیگر شاهد حوادث تلخ سوانح هوایی نبودیم، عباس آخوندی هم با این دیدگاه موافق است و در اظهاراتش بار‌ها تاکید کرده است که باید برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اقدامات جدی انجام داد.

    مدیران شرکت‌های هواپیمایی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیز چندین بار بر نوسازی ناوگان تاکید کرده اند، اما همین گفته‌ها در تریبون‌های مختلف، مورد انتقاد مخالفان خرید هواپیما قرار گرفت و دولت را زیر سوال بردندکه چرا بودجه کشور باید صرف خرید هواپیما‌های نو بشود. با تمام فشار‌ها و گفته‌های مایوس کننده، یکی از مهم‌ترین اتفاقات خوب وزارت آخوندی، خرید هواپیما و امضای قرارداد‌هایی برای خرید هواپیما‌های جدید بود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست برای خرید 200 فروند هواپیما قرارداد امضا کند و 11 فروند آن را تحویل بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار