مدیران خودروعصر اعتبار

«آمازون» در مسیر معماری پایدار

عصر ساختمان- شرکت «آمازون» دفتر مرکزی خود در سیاتل را به شکل گوی شیشه‌ای که دارای باغ جنگل ابر است، احداث کرده که شامل قسمت‌های اداری برای کارمندان و فضای سبز برای عموم است.

«آمازون» در مسیر معماری پایدار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶:۰۰
  • «آمازون» در مسیر معماری پایدار
  • «آمازون» در مسیر معماری پایدار
  • «آمازون» در مسیر معماری پایدار

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»،‌ پروژه‌ «اسفیرز» (Spheres)  شامل سه گنبد شیشه‌ای متصل به هم است که در وسط برج‌های اداری آمازون در مرکز شهر واقع شده است‌. در تاریخ 29 ژانویه 2018، جف بزوس (Jeff Bezos) مدیرعامل و بنیانگذار شرکت آمازون این پروژه را با صدور حکمی به معاون دیجیتال شرکت، به صورت رسمی دستور راه‌اندازی این ساختمان را ابلاغ کرد. این سازه به وسیله شرکت معماری آمریکایی «NBBJ» طراحی شده که مجوز طراحی این پروژه را در سال 2013 به دست این شرکت سپردند.
در وب‌سایت آمازون اینگونه اعلام شده است  که «این طراحی خاص به دلیل دارا بودن ویژگی تطابق با طبیعت و همچنین به عنوان محافظ منابع طبیعی و تاریخی انتخاب شده است (مانند باغ‌های کیو در جنوب غربی لندن)». پروژه «ادن»  در «کورنوال» بریتانیا و همچنین پروژه ‌ آرامگاه سرد در باغ‌های سنگاپور که توسط «بای» اجرا شده، پروژه‌های مشابه این سازه خاص هستند.
این سه گوی لعابی از 620 تن فولاد ساخته شده و روی پد استایل‌های بتنی بنا شده است. همچنین نقطه اشتراک آنها یک فضای باز در داخل مجموعه است که با هزاران گونه گیاه پر شده واز نقاط مختلف نیز قابل رویت هستند. بزرگ‌ترین گوی تقریبا 27 مترارتفاع و 39 متر قطر دارد. کل سازه با 643/2 قطعه شیشه که به صورت سطح منحنی شکل طراحی شده‌اند، پوشیده شده است.
نمای هندسی این سازه از اشکالی که در طبیعت یافت می‌شوند و به عنوان «سالید کاتالان» (Catalan solid) شناخته می‌شوند‌، الگوبرداری شده است. زیرشیشه‌ها یک لایه پرده وجود دارد که موجب می‌شود علاوه بر کنترل سطح اشعه مادون قرمز، داخل مجموعه را نیز خنک نگه دارد.
این سازه که در کنار برج‌های اداری و قدیمی آمازون ساخته شده دارای بیش از 40 هزار نوع گیاه است که از سراسر جهان جمع‌آوری شده و فضاهای اداری و اتاق‌های جلسه را برای کارمندان در محیطی همسو با معماری پایدارفراهم آورده است.
آمازون این سازه را به عنوان «یک پیوند مستقیم با طبیعت» برای کارمندانش توصیف کرده که آنها را قادر می‌سازد تا از اتاق‌های«خانه‌درختی»  برای جلسات بهره ببرند. این طرح با کفپوش چوبی، پله‌های شناور، تراس‌ها و امکانات آبی اجرا می‌شود و شامل یک دیوار به طول 4 طبقه پوشیده از انواع گیاهان طبیعی است.
بنا به گفته‌ وب‌سایت آمازون، تحقیقات حاکی از آن است که فضاهایی که شامل طرح‌های  زیست‌گرایی(بیوفیلیک) هستند، می‌توانند منجر به خلاقیت بیشتر شوند و حتی عملکرد مغز را افزایش می‌دهند.
بیشتر گونه‌های گیاهان در این سازه از اکوسیستم‌های «جنگل ابر» که نمونه ‌شرایط سرد و مرطوب هستند، جمع‌آوری شده‌اند. این مجموعه گیاهان شامل نمونه‌هایی از دانشگاه واشنگتن و باغ گیاه آتلانتا هستند، همچنین یک درخت فیکوس با ارتفاع 17 متر(بلندترین گیاه داخل مجموعه) که در سال 1969 در کالیفرنیا کاشته شده‌ نیز در این ساختمان وجود دارد.
«این سازه به صورت چرخه ‌روزانه عمل می‌کند که دمای روزانه داخل را در میانگین 22 درجه سانتیگراد با رطوبت تقریبی 60 درصد و دمای شبانه را در میانگین 12 درجه سانتیگراد با رطوبت تقریبی 85 درصد نگه می‌دارد.»
همچنین این مجموعه در تمام سال باز است و بازدید آن برای عموم آزاد است. در طبقه ‌پایین این مجموعه فضای باغ، نمایشگاه گیاهان به نام «آندراستوری» (Understory) وجود دارد که مراجعان می‌توانند از آن دیدن کنند.
جان اسچوتلر (John Schoettler) نایب رئیس املاک و مستغلات جهانی آمازون گفت: «هدف ما در رابطه با پروژه ‌اسفیرز ساخت یک مجتمع منحصر‌به‌فرد بود تا علاوه بر ایجاد فضای تعامل و همکاری برای کارمندان، مردم نیز بتوانند تنوع زیست محیطی در مرکز این شهر را تجربه کنند.»
این شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی در سیاتل انجام داده است. طبق گزارش‌ها از سال 2010 تا 2016‌، 38 میلیارد دلار ارزش افزوده به اقتصاد این شهر اضافه شده است، این در حالی است که شرکت آمازون ایده‌های جدیدش برای آینده را نیز در همین شهر آزمایش خواهد کرد. اوایل ژانویه 2018، آمازون یک فروشگاه بدون صندوق در سیاتل تاسیس کرد که مشتریان با یک اپلیکیشن وارد می‌شوند و به راحتی با مواد غذایی که خریداری کردند خارج می‌شوند. جست‌وجوی این غول خرده‌فروشی برای ستاد دومش در آمریکای شمالی موجب رقابت میان شهرهایی شد که خواستار جذب شرکت و استفاده از مزایای مالی مشابه آن بودند.

 

مترجم : مارال لاریجانی

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار