مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی دو سیستم متفاوت گرمایش؛

گرمایش از کف و رادیاتور قرنیزی؟

عصر ساختمان- هر روزه شاهد پیشرفت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در دنیای تاسیسات هستیم. سیستم گرمایش از کف که نسل بعد رادیاتورهای دیواری به شمار می‌رود، با استقبال خوبی از سوی پیمانکاران و سازندگان ساختمان مواجه شد. به طوری که اکثر سازندگان به واسطه هزینه مناسب‌تر این نوع سیستم گرمایشی را استفاده می‌کردند.

گرمایش از کف و رادیاتور قرنیزی؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، طولی نکشید سیستم‌های جدیدی برای بهره‌وری بیشتر با مصرف انرژی کمتر وارد چرخه تاسیسات شدند. رادیاتور‌های قرنیزی که استفاده از آن در حال گسترش است، مزایایی نسبت به سیستم‌های گرمایشی قدیمی دارد که در این مطلب به تفاوت آنها می‌پردازیم.

    رادیاتور قرنیزی نوعی مبدل حرارتی است که در گرمایش از آن استفاده می‌شود. استفاده از این سیستم امروزه کاربرد فراوانی در گرمایش ساختمان‌ها دارد. فرایند انتقال حرارت در این نوع رادیاتورها به این صورت است که آبگرم مورد نیاز سیستم از یک دیگ که در موتورخانه ساختمان قرار دارد، یا پکیج تامین می‌شود. آب گرم‌شده به وسیله یک پمپ در سیستم لوله‌کشی که در قرنیز‌ها قرار دارند، فرستاده می‌شود. گرما به هوای اتاق منتقل می‌شود ودوباره آب در گردش که سرد شده است، پایین آمده و از طریق لوله‌ها به موتورخانه یا پکیج بر‌می‌گردد. در نتیجه رادیاتور‌های قرنیزی دوباره به وسیله آبگرم تغذیه می‌شود و فرایند گرمایش تکرار می‌شود. یکی از مزیت‌های منحصر‌به‌فرد رادیاتورهای قرنیزی نسبت به گرمایش از کف راندمان بالاتر و مصرف انرژی بهینه‌تر است. جنس به کار رفته در رادیاتور قرنیزی آترین آلومینیوم سری 6063 است که مطابق استاندارد 360 سازمان ملی استاندارد ایران برای سیستم‌های گرمایشی آلومینیومی الزامی شده است. سیستم رادیاتور قرنیزی به علت توزیع یکنواخت دما در سراسر محیط سرعت گرمایش بالایی دارد.
    از جمله مهم‌ترین مزایای رادیاتورهای قرنیزی نسبت به گرمایش از کف عبارتند از :
    کاهش بیش از 30درصد در مصرف انرژی
    قابلیت انتقال گرما از پایین‌ترین سطح محیط
    عدم اشغال فضای مفید ساختمان
    هماهنگ با دکوراسیون محیط و همچنین قابلیت طراحی ویژه با رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون
    مناسب برای استفاده در تمامی ساختمان‌ها از قبیل مسکونی، اداری، تجاری، هتل‌ها و بیمارستان‌ها
    همچنین رادیاتورهای قرنیزی به دلیل روکار بودن بیشتر لوله‌ها، امکان تعمیر و نگهداری بسیار آسانی دارند به علاوه آنکه به دلیل استفاده از اتصالات رزوه‌ای اینگونه رادیاتورها از آب‌‌بندی بسیار مناسب و مقاومی برخوردار هستند.
    استفاده دو‌منظوره از فضای قرنیز به عنوان سیستم گرمایشی و قرنیز از یک سو و از سوی دیگر تنوع در رنگ‌بندی و حتی امکان طراحی فرم و شکل ظاهری این سیستم توانسته است امکانات و شرایطی را فراهم سازد که بسیار مطلوب و مورد توجه مهندسان معمار و طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی قرار گیرد. سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی از ساده‌ترین مکانیسم که در رادیاتورهای معمولی مورد استفاده قرار گرفته است، جهت انتقال حرارت استفاده می‌کند. بنابراین هیچ‌گونه پیچیدگی در این سیستم وجود ندارد. از سوی دیگر به علت راندمان بالای آن، این قابلیت را به‌وجود آورده است که با کمترین امکانات و تجهیزات شرایط استفاده از این محصول فراهم شود.
    رادیاتورهای قرنیزی می‌توانند با انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی (آبگرمکن‌های خورشیدی) کار کنند. استفاده از انرژی گرمایی منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین‌گرمایی، پمپ‌های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن‌های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهایی با سطح حرارتی بزرگ است اما رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند با این منابع انرژی با بهترین راندمان کار کنند.
    اتصالات مورد استفاده در رادیاتور قرنیزی از نوع اتصالات رزوه‌ای هستند. در این نوع از اتصالات لوله‌ها به‌وسیله پیچیدن درون یکدیگر محکم می‌شوند. این امر مستلزم استفاده از رزوه برای هر کدام از اتصالات است. از محاسن بزرگ این نوع از اتصالات می‌توان به در دسترس بودن سیستم لوله‌کشی جهت تعمیرات و راحتی تعمیرات و نگهداری اشاره داشت. گفتنی است این نوع سیستم گرمایشی به واسطه سرعت بالای انتقال گرما زمان کمتری برای گرم‌کردن خانه لازم دارد و یکنواختی حرارت در محیط از دیگر مزایای این نوع رادیاتور به شمار می‌رود.

      گرمایش از کف‌
    روش گرمایش از کف به عنوان یکی از روش‌های نوین گرمایش خانه شناخته می‌شود. استفاده از سیستم گرمایش از کف دارای مزایای بسیاری است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به آزادی عمل در دکوراسیون منزل و تمیزی دیوارها و اثاثیه اشاره کرد. سیستم گرمایش از کف در کنار مزایای خود دارای معایبی نیز  هست که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

      معایب سیستم گرمایش از کف
      زمان پیش‌گرمایش سیستم گرمایش از کف
    گرمایش از کف دارای زمان پیش‌گرمایش 8 ساعته است.
      عدم اعمال تغییرات در کف ساختمان
    به دلیل کف‌خواب‌بودن سیستم گرمایش از کف و عدم استفاده از اتصالات در  لوله‌های کف‌خواب، پس از اتمام کف‌سازی دیگر نمی‌توان در کف ساختمان تغییر ایجاد کرد. همچنین تعمیرات و نگهداری از این نوع سیستم به دلیل مخفی‌بودن لوله‌ها، سخت و خرابی بالایی دارد.
      کف‌سازی قبل از اجرای گرمایش از کف
    قبل از اجرای گرمایش از کف باید روی لوله‌های آب، برق، گاز و غیره را به وسیله ملات سیمان هموار کرد تا سیستم گرمایش از کف را بتوان به درستی نصب کرد.
    در مجموع هر سیستم گرمایشی مزایا و معایبی دارد. در رادیاتور قرنیزی اگر سیستم به خوبی آب‌بندی شود که در اتصالات رزوه‌ای این مسئله به خوبی انجام می‌شود، این سیستم تمامی مزایای سیستم‌های گرمایشی را داراست.

     

    نویسنده: دکتر غیبی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار