مدیران خودروعصر اعتبار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

مسایل زیست محیطی ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه بررسی می شود

عصر ساختمان- رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت امور خارجه ایران، ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه را از لحاظ مسایل زیست محیطی مشترک بین دو کشور در دست بررسی دارد.

مسایل زیست محیطی ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه بررسی می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری روز شنبه در آخرین نشست خبری این سازمان در سال جاری اظهار کرد: ترکیه برای مقابله با تروریست قصد دارد دیواری به طول ١٨۰ کیلومتر با کمی فاصله از مرز دو کشور احداث کند.
    وی با اشاره به اینکه این دیوار در بخشی از حوضه آبریز ارس ساخته خواهد شد، افزود: از آنجا که ممکن است احداث این دیوار برای عبور و مرور حیات وحش و گذر آب های مرزی مشکل ایجاد کند، از طریق وزارت خارجه در حال پیگیری هستیم تا مشکلات محیط زیستی احتمالی برطرف شود.
    کلانتری با تاکید بر اهمیت حفظ آب های مرزی گفت: مساله مذاکره درباره آب های مرزی به ویژه در شرق کشور درخصوص هامون از سوی وزارت خارجه با جدیت دنبال می شود.
    وی با اشاره به اهمیت روابط بین المللی ایران با کشورهای دیگر در زمینه مسایل محیط زیستی افزود: آلودگی رودخانه ارس یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری است.
    کلانتری گفت: یکی از مسایل اصلی در بخش بین الملل، معاهده پاریس است که باید بر اساس آن تا سال ٢۰٣۰ چهار درصد بدون شرط و ٨ درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها انتشار گازهای گلخانه ای کشور را کاهش دهیم.
    معاون رییس جمهوری با بیان اینکه شورای نگهبان بر این توافق ایراداتی گرفته است که در حال رفع آن هستند، افزود: مشخص شده است اگر نسبت به کاهش ٨ درصدی تا قبل از رفع اشکالات اقدامی نکنیم، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ بنابراین مشکل قابل حل است.
    وی تاکید کرد: این توافق دستاورد بزرگی است و با توجه به مکاتبات صورت گرفته، مشکلات قابل حل است و از طریق وزارت خارجه پیگیری می شود.
    رییس سازمان محیط زیست درباره برنامه های این سازمان در رفع مشکل با گرد و غبار گفت: در این زمینه، توان خود را روی مهار کانون های داخلی گذاشته ایم البته در کنار آن در حال مذاکره با بخش بین الملل نیز هستیم.
    کلانتری افرود: در این زمینه دولت عراق خوب عمل کرده است؛ این کشور به تالاب های خود نسبت به ما بیشتر اهمیت می دهد و اولویت آنها در تخصیص همان مقدار آب کمی که از ترکیه وارد فرات می شود، تالاب ها هستند.
    وی ادامه داد: تفاوت تالاب های ایران و عراق، در نحوه قرارگرفتن آنها در حوضه آبخیز است؛ تالاب های عراق در جوار رودخانه ها قرار دارند اما تالاب های ایران مانند گاوخونی، جازموریان و ارومیه در انتهای بستر رودخانه ها هستند بنابراین اگر رودخانه آبی نداشته باشد، آبی هم به تالاب نمی رسد.
    به گفته کلانتری، تالاب هورالعظیم در ایران تنها حوضه آبی است که در انتهای رودخانه واقع نشده و بر همین اساس تا حدودی احیا شده است.
    وی با بیان اینکه روی رود درودزن، سد احداث شده است؛ بنابراین آبی وجود ندارد تا به تالاب بختگان برسد و گاوخونی نیز همین وضعیت را دارد، تاکید کرد: تالاب ها اولویت ما هستند و امیدواریم احیا شوند اما به شرطی که آب موجود باشد، هرچند تاکنون نیز چند تالاب احیا شده است.

    *** راه چاره کاهش آلودگی هوا نوسازی خودروها و سوخت استاندارد است
    کلانتری درباره آلودگی هوا گفت: منشا آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است ، در هوای سرد بیشتر منشا آلودگی سوخت به ویژه گازوییل است اما آلودگی در فصل گرم سال به تمام فاکتورها بر می گردد.
    وی افزود:عامل اصلی دو سوم آلودگی هوا به 50 تا 60 هزار کامیون و اتوبوس و حدود از 10 هزار مینی بوس فرسوده بر می گردد.
    کلانتری اظهار کرد: در زمان آلودگی هوا و بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی یک سری اقدامات انجام می شود اما کافی نیست، از جمله اینکه ورود کامیون های بالای 15 سال سن به تهران ممنوع می شد، همچنین از ورود حدود هزار دستگاه اتوبوس فرسوده به ناوگان شهری جلوگیری شد البته راه چاره نوسازی خودروها و استاندارد کردن سوخت و خودرو است.
    وی گفت: در شهرهایی مانند پاریس و مکزیکوسیتی تردد خودروهای گازوییل سوز به ویژه در فصول سرد سال متوقف شده است.
    کلانتری تاکید کرد:بنابراین راه چاره استاندارد کردن گازوییل است که بالای 50 PPM گوگرد نداشته باشد ،البته اگر دراین روند خودروها هم نوسازی نشوند اما اصلاح سوخت فایده ای ندارد.
    کلانتری گفت:خودروسازان اعلام کرده اند که اگرسوخت استاندارد تولید شود از ابتدای سال 97 دیگر هیچ خودرویی با موتور قدیمی تولید نخواهند کرد .
    وی ادامه داد: البته سوخت به ویژه بنزین در حال تغییر است اما با استانداردها فاصله زیادی داریم ، وزیر نفت اعلام کرد برای استاندارد سازی سوخت به 7 تا 8 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و قول داد تا پایان برنامه شش این اتفاق بیفتد زیرا با سوخت و خودروی غیر استاندارد نمی توانیم هوای سالم داشته باشیم.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین وزارت صنعت معدن و تجارت قول داد واحدهای تولید موتورسیلکت برقی که 12 درصد آلودگی به آن مربوط است، را هر چه سریعتر راه اندازی کند و این راستا دو واحد در تهران و اصفهان به صورت آزمایشی راه اندازی کرده است.
    وی با بیان اینکه کاری که شروع شده ممکن است یک یا دو سال زمان ببرد ، افزود: اکنون تقریبا بنزن تمام بنزین ها زیر یک درصد و آروماتیک ها زیر 35 درصد است اما در برخی موارد گوگرد آنها به ویژه گازوییل بالای 500 PPM است .
    کلانتری گفت: خودروسازان می گویند اگر سوخت استاندارد نباشد موتور استاندارد آنها را به سرعت و در زمان کوتاهی از کار می اندازد.
    وی با انتقاد از روند تولید خودروهای بی کیفیت در کشور گفت: واضح است که ایجاد شغل و خودروی پاک منافاتی با هم ندارند اما در شرایطی که رقابت در حوزه خودرو وجود ندارد خودروساز زحمت تولید خودروی با کیفیت را به خود نمی‌دهد و وقتی موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت پایین عرضه می‌شود فرصت و امکان برای تولید موتور برقی وجود ندارد.
    رئیس سازمان حفاطت محیط زیست با بیان اینکه همه جای دنیا خودرو ارزان و سوخت گران است، گفت: در عربستان قیمت سوخت 3.5 برابر قیمت سوخت در کشور ما است و متاسفانه در کشور ما خودرو گران و سوخت ارزان عرضه می‌شود و از دو خودروساز تحت هر شرایطی حمایت می‌کنیم و سوخت را ارزان ارائه می‌دهیم و طبیعی است که مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

    *** من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با کیفیت پایین سوار نمی‌شوم
    وی تاکید کرد: خودروسازها قوی هستند اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه‌گر خواهند بود. من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با کیفیت پایین سوار نمی‌شوم، مردم اگر آگاهی داشته باشند و در برابر تولید خودروهای بی کیفیت ایستادگی کنند خودروساز موظف به تولید خودروی با کیفیت می‌شود در چنین شرایطی روشن است که باید سیاست ‌ها را در حوزه خودرو و سوخت تغییر دهیم.

    *** مردم باید از بلاتکلیفی خارج شوند
    کلانتری درباره مصوبه کاهش یا افزایش مناطق حفاظت شده گفت: تمام مصوبات قابل تغییر هستند ، این مصوبه 40 سال پیش که جمعیت ایران 30 میلیون نفر بود تصویب شد و اکنون که جمعیت به بالای 80 میلیون نفر رسیده نیازمند بازنگری بود که انجام شد.
    وی افزود: میزان کاهش از مناطق حفاظت شده کمتر از سه در هزار مناطق حفاظت شده بود در مقابل هم پیشنهاداتی برای افزایش مطرح شد اما به علت محدودیت نیروی انسانی در سازمان محیط زیست تلاش می کنیم مناطقی که بیشتر معنی دار هستند جزو مناطق حفاظت شده قرار گیرند.
    معاون رییس جمهوری اظهار کرد: در این راستا دو مورد افزایش و 24 مورد کاهش داشتیم، به عنوان مثال 25 درصد شهر خلخال داخل زیستگاه قرار دارد که امکان گرفتن هیچ گونه مجوزی برای فعالیت و توسعه وجود ندارد در حالیکه کشور نیازمند اشتغال و توسعه است.
    وی گفت: با کار کارشناسی که صورت گرفت مشخص شد با همین سه در هزار ، دهها هزار واحد صنعتی از بلاتکلیفی خارج می شوند، باید تکلیف مردم روشن شود و بلاتکلیف نباشند.
    کلانتری افزود: اکنون مناطق زیادی برای پیوستن به مناطق حفاظت شده مطرح شده که در در صورت امکان حفاظت از آنها در جلسه بعدی شورای عالی محیط زیست مطرح خواهیم کرد، در واقع هر جا لازم باشد کم و هر جا لازم باشد اضافه می شود، باید رفاه حال مردم را در نظر بگیریم و اینکه خطی بکشیم و بگوییم مشکل مردم به ما ربطی ندارد ، سیاست ما نیست.

    *** آبهای شیرین در حال شور و لب شور شدن هستند
    کلانتری درباره موضوع آب در کشور گفت: اصل قضیه به این بر می گردد که آیا ما تابع استانداردهای بین المللی در کشور هستیم یا خیر؟ در شرایط عادی بر می گردد به اینکه حق داریم از چه میزان آب تجدید پذیر استفاده کنیم، بر اساس استانداردهای جهانی تا 40 درصد حق برداشت داریم اما در کشور 110 درصدد برداشت می شود.
    وی افزود: به دلایل سیاسی می گویند باید خودکفا شویم ، مجلس می گوید باید 95 درصد در تمام محصولات خودکفا شویم در حالیکه برای اعمال این سیاست ها به آب نیاز داریم، کل آبهای جابجا شده در کشور دو درصد کل موجودی آب کشور است بنابراین وقتی 110 درصد از آب موجود را استفاده می کنیم تمام مشکلات ادامه خواهد داشت.
    کلانتری گفت: 20 سال پیش گفتم کشت دوم را متوقف کنید ما نه تنها متوقف نشد بلکه کشت سوم هم روی کار آمد.
    وی افزود: 88 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم اما مصرف ما 97 میلیارد متر مکعب است این یعنی نابودی سرزمین ، نتیجه سیاست خودکفایی برای آب ، خاک و گیاه غیرقابل جبران است ، اینها سیاست های تحمیل شده به بخش کشاورزی است .
    کلانتری گفت: اگر برنامه ششم توسعه احرا شود به 35 میلیارد متر مکعب دیگر آب نیاز است در حالی که به هیچ عنوان این مقدار آب وجود ندارد، آبها دارند تمام می شوند، آبهای شیرین در حال شور و لب شور شدن هستند ، سیاست های دولت با محیط زیست همسو نیست و این عواقب بدی دارد.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دیگر توان طبیعی کشور پاسخگوی این خواسته ها نیست باید خیلی جدی تجدید نظر کنیم ، در واقع سیاست های غلط چهار دهه گذشته امروز مردم را به جان هم انداخته است ، شرق اصفهان با غرب اصفهان یا تهران با قم بر سر منافع خود درگیر می شوند، اما حاضر نیستیم واقعیت ها را بپذیریم.
    وی گفت: به عنوان مثال مجلس تصویب کرد تمام چاه های غیرمجاز ، مجاز اعلام شوند، در حالیکه بارش کشور از 250 میلیمتر در سال به زیر 200 میلمتر رسیده است، در واقع در شکننده ترین وضعیت محیط زیست قرار داریم.
    کلانتری افزود: بنا به تحقیقات صورت گرفته گرمایش زمین موجب شد در منطقه ما 5 تا 10 درجه طول جغرافیایی بارندگی ها به سمت شمال کشیده شود و حداقل برای دهها و شاید صدها سال آینده برنگردد یعنی دیگر بارندگی گذشته را نخواهیم داشت. امسال فقط در چهار استان بارندگی ها نرمال بود اما 21 استان با کم آبی خیلی جدی مواجه هستند.
    وی تاکید کرد: مشکل بر سر این است که ما علم را نمی پذیریم ، سیاست بر علم غالب و تخصص است ، وقتی سیاستمدار حرفی می زند متخصص دیگر حق اظهار نظر ندارد ، به عنوان مثال اگر بخواهیم در مصرف آب به استاندارد جهانی برسیم باید 62 میلیارد متر مکعب مصرف آب را کاهش دهیم ، اما آیا امکان پذیر است ؟
    کلانتری اظهار کرد: مشکل آب کشور مشکل نگرش و سیاست های کلان تحمیل شده به دستگاه های اجرایی است . اینکه همه چیز را با هم بخواهیم امکان پذیر نیست باید بپذیریم ظرفیت تولیدی ما چقدر است ، معجزه هم نمی شود کرد ؛ اگر جامعه ، سیاستمدار و حاکمیت این را پذیرفتند به سمت پایداری پیش خواهیم رفت در غیر اینصورت وضعیت بدتر خواهد شد.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مشکل اساسی این است که سیاست های اجرایی ما تابع علم نیستند ، اگر بتوانیم به سیاستمداران و قانونگذاران تفهیم کنیم که پایداری به جز با علم امکان پذیر نیست بسیاری از مشکلات حل و کشور حفظ می شود.

    *** حیات دریاچه ارومیه در گرو تامین اعتبارات
    کلانتری درباره دریاچه ارومیه با بیان اینکه مالک اصلی این دریاچه سازمان محیط زیست است گفت: وضعیت دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته بد نیست، ارتفاع آن حدود پنج سانتیمتر و وسعت آن 10 درصد نسبت به سال گذشته ببشتر است.
    وی تاکید کرد: مساله اصلی تامین منابع است تا برنامه های احیا سریعتر اجرا شود ، اگر بتوانیم از فاینایس استفاده کنیم کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت از این رو درخواست فاینایس کرده ایم.
    کلانتری ادامه داد: چهار تا چهار و نیم میلیارد دلار اعتبار به غیر از سرمایه گذاری ههایی که تاکنون صورت گرفته ، برای احیای دریاچه ارومیه نیاز است برای همین منظور مجوز دریافت فایناینس به ستاد احیا داده شده که در حال مذاکره با خارحی ها هستیم.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون فقط 30 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده برای دریاچه تامین شده است ، اگر همین میزان هم تامین نمی شد الان دریاچه خشک شده بود اما حداقل الان حدود 50 درصد از وسعت آنرا داریم. اگربتوانیم تا پایان سال 99 آب رودخانه زاب را با 650 میلیون متر مکعب به سمت دریاچه هدایت کنیم ، کمک بزرگی به حیات دریاچه خواهد کرد.
    وی ادامه داد: صرفه جویی ها از مصارف کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 21 درصد بوده است بدون اینکه کیلویی از تولید محصولات کشاورزی کاسته شود.

    *** تشکیل گروه چهار نفره برای پیگیری بازداشتی های محیط زیستی
    معاون رییس جمهوری درباره وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشت شده گفت: ما هم اطلاعات دقیقی نداریم ، اطلاعات ما هم در حد اطلاعات شما است، رییس جمهوری یک گروه چهار نفره تشکیل داده تا به وضعیت آنها رسیدگی کنند و در حال مذاکره هستند .
    وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند تا طبق قانون اگر فردی مقصر است مشخص و افراد بی گناه آزاد شوند.
    کلانتری درباره برخی بازداشت شده ها گفت: مثلا هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی غیر از یوز و رفتن به بیابان چیز دیگری نمی‌ داند مگر اینکه چهره‌ دیگری داشته باشد که من نمی‌ شناسم، باید یادآوری کنم که دوربین‌هایی که ادعا می‌شود از طریق آنها جاسوسی اتفاق افتاده بردشان تا 20 متر است و قطعا این دوربین‌ها شتر را از یوز تشخیص نمی‌دهد.

    *** پیگیر اصلاح قانون معدن هستیم
    کلانتری با تاکید بر اینکه قانون سال 90 درباره معدن سازمان حفاظت محیط زیست را خلع اختیار کرده است، گفت: اگر یک معدن مستقر در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مجوز بگیرد طبق این قانون دیگر نیازی به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ندارد و این سازمان نمی ‌تواند معدنکاری را در آن منطقه منع کند بنابراین این قانون مشکلات زیادی را در حوزه معدن برای محیط زیست ایجاد کرده است به همین دلیل با برخی از نماینده ‌های مجلس در این مورد صحبت کرده‌ایم و اصلاح این قانون را پیگیری می‌کنیم.

    *** برای انتشار گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی ترسی نداریم
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است تمام گزارش های ارزیابی زیست محیطی پروژه ها منتشر شود و در این زمینه نه از کسی ترسی داریم و نه از قانون غفلت داریم تا قرار دادن آنها ابایی داشته باشیم.
    کلانتری با تاکید بر اینکه معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست باید تمام گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی را روی سایت سازمان قرار دهد، اظهارکرد: تاکنون حدود 80 گزارش روی سایت سازمان گذاشته شده است و نباید فراموش کنیم که طبق قانون، این سازمان موظف است طی دو ماه به درخواست مجوزها جواب دهد و برای این درخواست‌ها تعیین تکلیف کند.

    *** رایزنی با سازمان برنامه برای تامین بودجه پروژه تکثیر یوز در اسارت
    کلانتری در ادامه در مورد تکثیر و پرورش یوز در اسارت گفت: قرار شد زمینی به مساحت 30 هزار هکتار برای حفاظت از یوز در نظر گرفته شود اما بر اساس نظر متخصصان مساحت این زمین 85 هزار هکتار باشد.
    وی افزود: برای اجرای این طرح موافقت تلویحی سازمان برنامه و بودجه را کسب کرده‌ایم و برای اجرای این طرح حدود 50 میلیارد تومان نیاز داریم، بر اساس نظر متخصصان این زمین در یزد انتخاب شده است.

    *** صدور مجوز تولید تیلاپیا برای استان های بدون رودخانه
    کلانتری درباره تکثیر ماهی تیلاپیا در کشور گفت: اکنون تیلاپیا در 147 کشور سالانه به میزان 7.5 تن تولید می شود، تقریبا تمام کشورها از آمریکا گرفته تا اندونزی ، اروپا و جنوب شرق آسیا تیلاپیا تولید می کنند.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امکان تولید 200 تن ماهی تیلاپیا در یک هکتار زمین سر پوشیده وجود دارد.
    وی با تاکید بر اینکه نباید با حرف‌های غیرمستند کشور را از برخی منابع محروم کنیم، گفت: تیلاپیایی که در بافق یزد تولید می‌شود چطور می‌تواند به آب‌های کشور راه پیدا کند؟ روشن است که مجوز تکثیر و پرورش تیلاپیا در استان‌هایی که رودخانه ندارند، داده می‌شود. همچنین از بین 147 گونه موجود ماهی تیلاپیا به یک گونه بی خطر مجوز تولید داده می‌شود.
    کلانتری با بیان اینکه تولید ماهی تیلاپیا در استان‌هایی که به آب راه ندارند، مشکلی ندارد گفت: ماهی تیلاپیا به لحاظ ارزش غذایی هیچ فرقی با ماهی سفید ندارد چون تیلاپیا 20 اسید آمینه دارد پس به لحاظ ارزش غذایی جایگاه مناسبی دارد، تکثیر ماهی تیلاپیا در سمنان، بیرجند و بافق هیچ اشکالی ندارد و ما که قصد نداریم اجازه تولید این ماهی را در سفید رود بدهیم.
    وی تاکید کرد: برخی وقتی به محیط زیست فکر می‌کنند مسائل اقتصادی کشور را به طور کامل فراموش می‌کنند در حالیکه محیط زیست نباید مانع ایجاد اشتغال شود و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست تولید تیلاپیا در منطقه‌ای که رودخانه ندارد بدون اشکال است.

    *** الزام رسیدن به یک اجماع در مورد آب
    کلانتری گفت: تا چندی پیش سیاست ها به گونه ای بود که آب جزو اولویت های آخر بود اما با گفت و گو اهمیت موضوع بر همگان روشن شد و تلش کردیم تا به یک تفاهم کلی در مورد آب دست یابیم تا برنامه ها بر همان اساس پیش رود.
    وی افزود: سازمان محیط زیست ، برنامه و بودجه ، وزارت کشاورزی ، صنعت معدن تجارت و کشور در موضوع آب ذینفع هستند که به تفاهم رسیدیم تا به سمت سازگاری با کم آبی پیش رویم.
    کلانتری گفت: شورای عالی آب مشکلات را بررسی می کند اما کمیته اصل 34 موضوع آب را ریزتر دنبال می کند و هر هفته تشکیل جلسه می دهد.
    وی افزود: به عنوان مثال اگر قرار است در حوضه زاینده رود آب کم باشد باید برای تمام بخش ها به طور یکنواخت کم شود اینطور نباشد که مثلا تمانم آب صنعت فولاد تامین شود اما کشاورز بدون آب بماند ، اگر فولاد به آب زیادی نیاز دارد باید مازاد نیاز خود را خریداری کند.

    *** دنبال سیاست کلی توسعه پایدار هستیم
    معاون رییس جمهوری گفت: 80 درصد جمعیت جهان در سواحل زندگی می کنند و بیش از 80 درصد صنعت دنیا در سواحل مستقر است ، اما ما سواحل خود را برای توسعه بسته ایم، از ابادان تا چابهار یک میلیون و 700 هزار نفر زندگی می کنند که نیاز به شغل دارند.
    کلانتری افزود: مردم شمال سرایدار تهرانی ها شده اند، حدود 450 هزار هکتار برنج کشت می شود که حدود 30 هزار شغل ایجاد می کند در حالیکه جمعیت آن 7.5 میلیون نفر است ، اگر توسعه پایدار را دنبال کنیم تمام مشکلات حل و مردم زیادی شاغل می شوند، فقز روز به روز کمتر و محیط زیست بهتر حفظ می شود.
    وی گفت: ممکن است در کوتاه مدت به خودکفایی هایی برسیم اما در دراز مدت موجب نابودی منابع می شود، یکی از کارهای خوب دولت نهم و دهم اصلاح قیمت نان بود، نان کیلویی یک تومان جایگزین کنستانتره کیلویی 10 تومان شده بود، سرانه مصرف نان در کشور 240 کیلو بود که با این قیمت گذاری به 90 کیلو رسید که حجم زیادی در تولید گندم صرفه جویی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار