مدیران خودروعصر اعتبار

دمای مسکن افت کرد

عصر ساختمان- کاهش محسوس روند رشد معاملات مسکن در آخرین ماه از سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی‌ها در این خصوص که این بازار در سال ۱۳۹۷ به رونق کامل می رسد را به چالش کشید.

دمای مسکن افت کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، نشانه های رکود تورمی به تدریج در بازار مسکن ظهور و بروز یافته است. از چهار ماه قبل پیش بینی "نبض مسکن" مبنی بر اینکه رشد قبل از موعد قیمت مسکن می تواند به افت معاملات منجر شود در آخرین ماه سال 1396 محقق شد. طبق اعلام بانک مرکزی معاملات در اسفندماه تنها 0.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت؛ در حالی که قیمت 26 درصد رشد نشان داد. این شرایط در حالی رقم خورد که آذرماه شاهد جهش 50 درصدی معاملات بودیم اما همزمان با این نشانه، قیمتهای پیشنهادی به طور غافلگیرکننده ای افزایش یافت. به همین دلیل رشد نقطه به نقطه خرید و فروش ملک در شهر تهران روند نزولی به خود گرفت و به ترتیب در ماههای دی و بهمن شاهد افزایش 19 و 17 درصدی معاملات نسبت به زمان مشابه سال 1395 بودیم. این افت فشار ادامه یافت تا اینکه در اسفندماه و طبق انتظار سرعت رشد معاملات تقریبا صفر شد. ادامه این شرایط به نفع فعالان بخش مسکن و ساختمان نیست و کمکی به افزایش اشتغال در این بخش نخواهد کرد.
     روند نزولی خرید و فروش مسکن در شهر تهران در حالی رقم خورده که التهاب بازار ارز اثر دوگانه در بازار مسکن ایجاد کرده است. طی سه ماه قیمت ارز از محدوده 3800 تومان به بیش از 5000 تومان رسیده یعنی 31 درصد افزایش یافته است. تقریبا چنین رشدی را در بازار مسکن نیز شاهد هستیم؛ چرا که مالکان نمی خواهند ارزش پول و دارایی آنها از بین برود. اما آیا این شرایط در بازار مسکن می تواند ادامه پیدا کند؟
    اغلب کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که جهش دلار با پرش قیمت مسکن همراه خواهد شد و رکود این بازار را تشدید می کند. یعنی بازار مسکن که هنوز به طور کامل از رکود خارج نشده باید رکودی دیگر را در سال 1397 تجربه کند.
    ایده آل ترین سناریو برای بازار مسکن 97 این است که سرعت رشد قیمت کاهش یابد. در حال حاضر قیمت مسکن 18.8 درصد بالاتر از تورم نقطه به نقطه و 3.3 درصد بالاتر از تورم عمومی قرار گرفته است. به بیان دیگر، مسکن هم اکنون کالایی سودده محسوب می شود اما موضوع این است که با توجه به مازاد 2.6 میلیونی، جهش قیمت، پایین بودن توان خرید متقاضیان موثر و عدم تناسب بین تسهیلات پرداختی با قیمت مسکن، ساخت و ساز با هدف فروش فوری با ریسک بالایی همراه خواهد بود و به همین دلیل انتظار می رود عرضه مسکن کماکان از تقاضا کمتر باشد.
    افت محسوس دمای مسکن در آخرین ماه از سال 1396 تمام پیش بینی ها در این خصوص که بازار مسکن در سال 1397 به روند رونق خود ادامه خواهد داد را به چالش کشیده است. تا قبل از این کارشناسان معتقد بودند در سال آینده قیمت مسکن 2 تا 5 درصد بالاتر از نرخ تورم قرار می گیرد و معاملات با افزایش ملایم حدود 10 درصد وارد فاز رونق خواهد شد. اما باید منتظر بمانیم تا اثر تورمی دلار و رشد یکباره قیمتهای پیشنهادی که بعضا تا 40 درصد افزایش نشان می دهد را در بازار مسکن ببینیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو