مدیران خودروعصر اعتبار

نوروزگردی در اصفهان؛

حمام خسروآقا؛ ویرانه‌ای که احیا شد

عصر ساختمان- حمام خسرو آقا در ضلع شمالی محور عظیم دولتخانه صفوی قرار داشته، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین حمام‌های تاریخی اصفهان بوده که توسط یکی از درباریان دوران شاه سلیمان صفوی ساخته شده است و امروزه تنها شاهد بخش کوچکی از آن هستیم.

حمام خسروآقا؛ ویرانه‌ای که احیا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، اگر شما امروز مهمان اصفهان شده باشید و قصد بازدید از حمام‌های تاریخی این شهر را داشته باشید، قطعاً زمانی که گذرتان از سمت چهارباغ به سمت میدان نقش جهان بوده باشد؛ درست راسته خیابان سپه، نبش خیابان حکیم بنری بزرگ را مشاهده خواهید کرد که روی آن سرگذشتی از حمام خسروآقا نوشته شده است.

    اگر بخواهیم عقب‌گردی به گذشته داشته باشیم که یادآوری آن برای بزرگان خاطرات شیرینی دارد و اگر پای سخن مادربزرگ‌ها بنشینید حتماً از آن‌ها می‌شنوید که در فرهنگ ایرانی و تا پیش از دوره معاصر حمام‌های قدیمی فقط جایگاه‌ شست‌وشو نبوده بلکه یک مکان ارتباطی برای دیدار مردم و کسب اخبار و پرس‌وجو از احوال یکدیگر نیز بوده است؛ در واقع حمام‌ها در آن زمان یک نهاد اجتماعی مهم محسوب می‌شده است.

    اصفهان نیز به دلیل پایتخت بودن در دوران صفویه و معماری نفیس در آن زمان، حمام‌های تاریخی زیادی داشته که این روزها تعداد زیادی از آن‌ها باقی نمانده، حمام‌هایی که به بهانه توسعه و در برخی زمان‌ها به دلیل غفلت پادشاهان وقت و جنگ و کینه تخریب شدند.

    در میان همین اتفاقات ناگوار یکی از حمام‌هایی که تخریب شد حمام خسرو آقا بود، حمامی بسیار بزرگ و زیبا که بخشی از آن در نبش خیابان باقی مانده و این روزها مسؤولان به فکر احیا و بازسازی آن افتاده‌اند.

    خسرو آقا، برادر علیقلی آقا است و هر دو نفرشان از خواجگان دربار صفوی بودند، این 2 برادر حمام‌های باشکوهی در این دوره بنا کردند؛ علیقلی آقا حمامی در محله بیدآباد ساخت و خسرو آقا نیز حمامی نزدیک به میدان تاریخی نقش‌جهان بنا کرد.

    حمام خسرو آقا در ضلع شمالی محور عظیم دولتخانه صفوی قرار داشته، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین حمام‌های تاریخی اصفهان بوده که توسط یکی از درباریان دوران شاه سلیمان صفوی شده است و امروزه تنها شاهد بخش کوچکی از آن هستیم.

    حمامی که برای دیدن آن نیازی به خرید بلیت و در صف ایستادن نیست اما به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی به این مکان تاریخی در دوره معاصر سبب شده عابران هم بی‌صدا از کنار آن عبور کنند.

    *ویرانه‌ای که احیا شد

    هادی قدرتی، مسؤول برنامه نمایش حمام خسروآقا در ارتباط با تاریخچه حمام خسروآقا در اصفهان اظهار داشت: باید توجه کرد حمام خسروآقا محدوده‌ای بسیار وسیع داشته که متاسفانه تنها یک قسمت از آن باقی مانده و بخش اعظمی از آن تخریب شده است.

    وی افزود: فاز اول از محدوده به جا مانده از حمام احیا شده و قرار است محدوده‌های بعدی آن کم کم تا جایی که امکان پذیر است به فاز اول الحاق شود تا حداقل بخش‌هایی از این یادگاری تاریخی را بتوان به نمایش گذاشت.

    مسؤول برنامه نمایش حمام خسروآغا با بیان اینکه برای حمام خسروآقا نمایشی تعریف شده تا بتوان آن را به جامعه معرفی کرد، تصریح کرد: چندین نمایش پرفورمنس یا چند نفره برای نشان دادن کارکردهای حمام‌های قدیمی طراحی شده که در این مجموعه‌ها اجرا می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین داخل حمام نیز تصاویر مربوط به زمان قدیم آن نصب شده تا مردم بتوانند اطلاعات بیشتری از آن جمع آوری کنند.

    *تخریب‌های پی در پی ابنیه تاریخی

    وی با اشاره به استفاده عکس اولیه هر مکان در جایگاه فعلی ابنیه گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما تخریب ابنیه تاریخی در دوره‌های مختلف به ویژه دوره ظل السلطان است و به گفته برخی مورخان حدود 70 بنای تاریخی و به نقل برخی دیگر بالای 100 مکان تاریخی در آن دوره خراب شده است.

    مسؤول اجرایی نمایشگاه عکس دولتخانه صفوی افزود: درحال حاضر مشغول به شناسایی این قبیل مکان‌ها هستیم تا اگر آثاری از آن باقی مانده بتوان آن را احیا کرد و حرکتی شبیه به کشف پایه‌های کاخ جهان نما را برای آن انجام داد.

    وی افزود: باید اتفاقاتی که درون هر یک از ابنیه تاریخی رخ می‌داده، نمایش داده شود مانند رژه سربازانی که در میدان نقش جهان مشق نظام می‌گرفتند و غیره که لازم است در این مورد جلسه‌ای با میراث فرهنگی و سازمان زیباسازی شهرداری برگزار کرد تا این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو