مدیران خودروعصر اعتبار

وضعیت ظاهری شهرها نیاز به رسیدگی دارد

افزایش بافت فرسوده در کلانشهرها

عصر ساختمان:ظاهر و بافت ساخت و سازها در زیبایی شهر تاثیر بسزایی دارد. اولین نکته‌ای که در بدو ورود به یک شهر خود را نمایان می‌کند، ظاهر ساختمان‌ها و بافت شهر است. اکثر شهرهای ایران از نظر ساخت و ساز پیشرفت داشته‌اند اما بافت فرسوده در بعضی استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک کاملا به چشم می‌آید.

افزایش بافت فرسوده در کلانشهرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روزنامه جوان، در فهرست شهرهای فرسوده نام برخی شهرها و مراکز استان تعجب‌آور است و باور نمی‌کنیم که آنها نیز جزو لیست شهرهای فرسوده باشند. تهران اولین شهر فرسوده ایران است اما بعد از تهران نام شهرهای چون تبریز، اصفهان و کرج، و... در این لیست دیده می‎‌شود. مسئولان کشوری و استانی در این زمینه به فکر افتادند که برای این مشکل چاره بیندیشند و فضای شهرهای بزرگ را تغییر دهند.

    بافت فرسوده شهرهای ایران باعث شده است که مسئولان برای رسیدگی به این موضوع اقداماتی انجام دهند. طبق گفته عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، تسهیلات نوسازی مسکن سهم حمایت دولت برای احیای بافت فرسوده است.مجید روستا چند روزقبل با بیان اینکه تسهیلات نوسازی به این منظور نیست که بتوان با ارائه آن ساختمانی را مرمت و احیا کرد، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که سال 93 به تصویب هیئت دولت رسید مقرر شد سالانه 300 هزار فقره تسهیلات نوسازی مسکن برای نوسازی بافت های فرسوده تخصیص یابد.وی افزود: در قالب این مصوبه مبلغ تسهیلات در کلان شهرها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 500 میلیون ریال است. این مبلغ در شهرهای زیر 200هزار نفر و مراکز استان ها 400 میلیون ریال و در سایر شهرها 300 میلیون ریال و 200 میلیون ریال وام ودیعه اسکان موقت است که به متقاضیان امر نوسازی پرداخت می‌شود.روستا اعلام کرد: در کنار این تسهیلات بسته‌های تشویقی از قبیل تخفیف شهرداری‌ها برای صدور پروانه کار و تخفیف برای انشعاب آب، برق، گاز و تلفن در دستور کار قرار دارد.

    این عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: ارائه تسهیلات سبب ایجاد انگیزه در نوسازی مسکن بافت فرسوده شهرها می‌شود و دولت نیز در این زمینه اید سهمی داشته باشد.طبق آماری که ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌ها، شهر تبریز بعد از کلانشهر تهران رتبه دوم را از نظر مساحت بافت فرسوده در کشور دارد. مساحت کل بافت‌های فرسوده شناسایی شده این استان پنج هزار و 800 هکتار است و این درحالی است که 44 درصد سطح کل بافت فرسوده استان آذربایجان شرقی در تبریز واقع شده است. بر این اساس مساحت بافت فرسوده این استان معادل 13 درصد مساحت محدوده شهری استان و هشت درصد کل بافت‌های فرسوده کشور در این استان واقع شده است. عواملی چون بافت‌های فرسوده شهری، بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی باعث شده است که بعد از تهران رتبه دوم را داشته باشد.

    بافت فرسوده در کلانشهرهای اصفهان و کرج

    اصفهان یکی از کلانشهرهایی است در بافت شهری خود دارای نقاط فرسوده بسیار است. در بحث ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده مردم نقش بسزایی دارند. برای تشویق شهروندان اصفهانی مسئولان این شهر تسهیلاتی در نظر گرفته‌‎اند که طبق گفته رئیس اداره عمران و بهسازی اصفهان سازندگانی که در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده شهر حضور دارند، می‌توانند به ادارهعمران و بهسازی اصفهان مراجعه کنند و از وام ارزان قیمت 14 درصدی استفاده کنند.منصور فخاران اعلام کرد: مردم با مراجعه و گرفتن پروانه از شهرداری‌ها در امر ساخت‌وساز مشارکت می‌کنند و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی بافت فرسوده اصفهان تلاش می کنیم.

    وی افزود: استان اصفهان نزدیک دو هزار واحد مسکونی سهمیه دارد که باید تا پایان اسفند این سهمیه که از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی در اختیار ما قرار گرفته را جذب کنیم.فخاران گفت: مبلغ تسهیلات در سه سقف متفاوت قابل پرداخت است که در کلان‌شهرها 50 میلیون تومان، در مراکز استان‌ و شهرهایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر وام 40 میلیونی و شهرهای زیر 200 هزار نفر نیز تسهیلات 30 میلیون تومانی خواهد بود و این تسهیلات حداکثر 80 درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد و این طرح در استان اصفهان نزدیک به هفت هزار هکتار بافت فرسوده را شامل می‌شود.کرج نیز از نظر بافت فرسوده جزو پیشتازان است و در اخرین بررسی‌های مسئولان در حال حاضر حدود 785 هکتار بافت فرسوده در شهرستان کرج وجود دارد.بر اساس گفته رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر کرج احیا و عمران بافت‌های فرسوده از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری کرج است.

    حجت الله غلامرضایی افزود: طبق قانون باید هر سال 10 درصد بافت‌های فرسوده توسط شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی احیا شود ولی این امر در عمل محقق نمی‌شود. هرچند مدیریت شهری به طور ویژه به موضوع احیای بافت فرسوده کرج نگاه می‌کند ولی گاه ساکنان بافت‌های فرسوده برای احیای واحدهای مسکونی خود همکاری نمی‌کنند.وی اعلام کرد: در راستای اجرای طرح احیای فرسوده، از ابتدای سال تاکنون پنج درصد از بافت‌های فرسوده کرج احیا شده است.

    رسیدگی ویژه به بیرجند

    بیرجند از جله شهرهایی است که در اولویت نوسازی بافت‌های فرسوده قرار دارد و وسعت بافت‌های فرسوده استان 425 هکتار و 164 هکتار بافت فرسوده در بیرجند است. یکی از اقدامات مسئولان برای احیا و بازآفرینی شهر بیرجند، پروژه 11 هکتاری فرزان بیرجند است که بهره‌برداری از این پروژه می‌توانست به عنوان پل دسترسی میان محله‌های فرسوده و محله‌های حاشیه شهر بیرجند ارتباط برقرار کند اما طبق گفته معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اجرای پروژه‌ بافت فرزان در استان بد شروع شد و آثار منفی به جای گذاشته است. همایون نخعی‌نژاد اعلام کرد: خراسان جنوبی به لحاظ بافت تاریخی از استان‌های مطرح در کشور است وهمچنین در شهرستان‌های خوسف، بشرویه و... بافت‌ها ارزشمندی وجود داشته که مورد توجه است که باید برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده بیرجند و شهرستان‌ها چاره اندیشی کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار