مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی:

۲۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی

افت صادرات خدمات فنی و مهندسی با حذف مشوق‌ صادرات

عصر ساختمان:رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: از سال ۸۱ که مشوق‌ صادراتی برقرار شد، رشد ۴۵ درصدی در این حوزه طی ۱۰ سال روی داد، اما با وجود ظرفیت ۲۵ میلیارد دلاری، این رقم به زیر یک میلیارد دلار در دو سال اخیر رسیده است.

۲۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، با توجه به افزایش بیکاری در دانش آموختگان دانشگاهی، لازم است با صدور خدمات فنی و مهندسی این جوانان تحصیل کرده، فرصت اشتغال مناسب برای این افراد فراهم شود.

    صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از موضوعاتی است که دولت طی دو سال اخیر توجه ویژه‌ای به آن داشته تا حدی که در سال 94، مشوق‌های صادراتی برای این خدمات و خدمات دانش‌بنیان در نظر گرفته شد، اما به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها و عدم صدور ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای صادرکنندگان ایرانی در کشورهای مختلف این صادرات به دو کشور عراق و افعانستان محدود شد.

    اکنون با اجرایی شدن برجام و نیاز کشور به افزایش حجم صادرات غیرنفتی به‌ویژه خدمات فنی و مهندسی، محمدرضا انصاری رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اظهار امیدواری می‌کند که شاهد تحول عظیمی در این بخش در سال 95 باشیم.

    وی افزود: تا پیش از این خدمات فنی و مهندسی گرفتار موانعی از قبلی عدم صدور ضمانت‌نامه بود و همچنین بسته بودن سوئیفت و گشایش اعتبارات اسنادی و از طرف دیگر عدم امکان جابه‌جایی کالا و انتقال پول بود.

    نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در دوران تحریم بسیار آسیب دید و عدد 4.5 میلیارد دلاری در سال 90، به زیر یک میلیارد دلار در سال 93 و 94 رسید و جالب‌تر آنکه کشورهایی چون عراق محدود شد، تا حدی که 80 درصد خدمات در این کشور ارائه شد.

    انصاری با اشاره به اینکه با اجرایی شدن برجام موانع بانکی و صدور ضمانت‌نامه‌ها برطرف شده، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی به دلیل سخت‌کوشی‌شان امکان رقابت در دنیا دارند و در گذشته نشان داده‌اند که خوب رشد کرده‌اند.

    وی به نقش جایزه صادراتی در رشد صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: در سال 1381 که جایزه صادراتی مصوب شد، تا سال 90 صادرات خدمات فنی و مهندسی 45 درصد رشد داشت.

    رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی این را هم گفت: در تمام دنیا دولت‌ها از صفر تا صد با ارائه مشوق‌های گوناگون صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را حمایت می‌کنند، حتی در صحنه‌های جهانی با اعمال نفوذ و معادلات سیاسی حمایت می‌کنند یا حتی در بسیاری از مناقصات بزرگ، دخالت مستقیم بسیاری از رؤسای جمهور را شاهدیم.

    انصاری در پاسخ به این سؤال که سفر اخیر رئیس‌جمهور به ایتالیا و فرانسه چه تأثیری برای رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است، گفت: در این دو کشور زمینه حضور برای خدمات فنی و مهندسی چندان مهیا نیست و در شرایطی که اروپایی‌ها گرسنه هستند و خود نیروی مازاد خدمات فنی و مهندسی دارند، فعالیت در آنجا راحت نیست.

    وی تصریح کرد: کم‌هزینه‌ترین صادرات غیر نفتی، در مورد خدمات فنی و مهندسی است و از دولت می‌خواهیم که در این زمینه حمایت‌های لازم ازجمله مشوق‌های صادراتی را دوباره برقرار کند. به‌ویژه جایزه صادراتی که اکنون با بی‌تفاوتی به آن نگاه می‌شود.

    به گفته انصاری دولت می‌تواند از روابط سیاسی مطلوب خود با برخی کشورها برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده کند.

    رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: طبق محاسباتی که انجام داده‌ایم، ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای هدف، 25 میلیارد دلار است.

    انصاری گفت: کشورهای آسیای میانه، شمال آفریقا، کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای لاتین به‌عنوان کشورهای هدف نگاه می‌‌کنیم که شرکت‌های ایرانی در آنجا تمرین کرده‌اند و اولویت‌ها را هم در آنجا شناسایی کرده‌ایم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار