مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی

نقشه‌ پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تهیه نقشه‌های ۱۰ کلانشهر در دستورکار سال ۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، قرار دارد و منابع بودجه‌ای آن نیز تامین شده است، گفت: نقشه پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

نقشه‌ پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی  ضمن ارایه تمامی نقشه‌های گسلی 22 منطقه شهری تهران برای انتشار و اطلاع عموم شهروندان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مورد اهمیت اطلاع‌رسانی این نقشه‌ها برای عموم شهروندان نکاتی را ارایه کرد.
    ایزدی گفت: پیرو مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 95 در موضوع تهیه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران و با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر، کار مشترکی با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد و اولین نقشه‌ها برای شهر تهران تهیه شد.
    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: در نقشه‌های تهیه شده، پهنه‌های در سه پهنه پرخطر متوسط و ضعیف در نقشه‌ها شناسایی شده است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دقت نقشه‌های گسلی شهر تهران به نحوی است که قابل تشخیص حتی پلاک‌های ساختمانی است و پلاک‌ها می‌توانند تشخیص دهند که در کدام پهنه قرار دارند.
    ایزدی با اشاره به اینکه نقشه‌های پهنه‌های گسلی برای 22 منطقه تهران نقشه‌ها تهیه شده است، یادآور شد: طبق روال شورا، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران، نقشه‌های فوق به شهرداری و سایر دستگاه‌هایی که در این زمینه در امر ساخت و ساز در شهر تهران ذی‌مدخل ساز هستند ابلاغ شده است.
    این مقام مسئول همچنین گفت: آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای 12 طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.
    ایزدی افزود: به دستگاه‌های مختلف دیگر که در این عرصه فعال هستند، گوشزد می‌شود که مصوبه شورای‌عالی و جزئیات نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران رعایت کنند و در این پهنه‌ها ساخت و سازی را انجام ندهند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از همه مهمتر آنکه شناسایی این پهنه‌ها به ما کمک می‌کند که ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارد، ضرورت دارد که مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی این اسناد است که تولید شده‌اند.
    وی تصریح کرد: به غیر از تهران نقشه پهنه‌های گسلی شهر کرج و بیرجند نیز آماده شده است. همچنین نقشه پهنه‌های گسلی شهر تبریز نیز آماده شده است منتها باید به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیاید و روند شورای‌عالی را طی کند تا همانطور که برای تهران ابلاغ شد برای سه شهر دیگر نیز ابلاغ شود.
    ایزدی همچنین در بیان برنامه‌های شورای‌عالی برای تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی سایر شهرها در سال آتی، گفت: تهیه نقشه پهنه‌های گسلی 10 کلانشهر دیگر برای سال 97 در دستور کار قرار گرفته است. البته کلیه شهرهای بزرگ و کلانشهرها باید نقشه پهنه‌های گسلی‌شان آماده شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بودجه سال 97 نیز منابع این موضوع پیش‌بینی شد و با تاکیدی که معاون اول رئیس‌جمهوری داشتند این منابع اختصاص داده شد و ما امیدواریم که علاوه بر 10 کلانشهر که در مصوبه قید شده است بتوانیم آن را تا سقف 20 شهر کلانشهر و شهرهای بزرگ تعمیم دهیم و پهنه‌هایش را مشخص کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار