مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات بسته حمایتی عرضه مسکن در سال ۹۷

عصر ساختمان- کارشناس مسکن گفت: از دیماه ۹۶ شاهد روند کاهشی معاملات مسکن بودیم و در اسفند میزان معاملات ۳۳درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

جزئیات بسته حمایتی عرضه مسکن در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان  تهران در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار داشت:انباشت تقاضا به دنبال رکود چند ساله بازار مسکن ، نگرانی در خصوص افزایش قیمت ها پس از رونق گرفتن بازار را ایجاد کرد. اما در حال حاضر که معاملات مسکن کمی رونق گرفته با وجود طولانی بودن مدت رکود ، افزایش قیمت ها شدید نبوده است.

    وی افزود:اواخر سال 96 شاهد افزایش قیمت در بخش مسکن بودیم که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم قابل انتظار بود ؛اما به دلیل افزایش نیافتن توان اقتصادی مردم این گرانی ادامه پیدا نکرد و پس از مدتی قیمت ها به حالت اول بازگشت و در پایان سال رشد قیمتی در بازار مشاهده نشد.
    رونق بازار مسکن با کمک زمین های دولتی

    رهبر در خصوص راهکارهای ادامه رونق بازار مسکن گفت: باید بتوانیم در عرضه و تولید هزینه ها را کاهش دهیم که بخش عمده این امر به قیمت زمین بر می گردد ؛ در این خصوص رییس جمهور پیشنهاد تهاتر زمین های دولتی و اجرای طرح نوسازی بافت های فرسوده را ارائه داده است.
    نائب رئیس انجمن انبوه سازان گفت: دولت باید طرح جامع و برنامه ریزی دقیق با توجه به قدرت خرید مردم و شرایط مناطق مختلف داشته باشد و سازندگان را مطابق نیاز به ساخت و ساز مناسب هدایت یا ملزم کند.

    رهبر ، افزایش تسهیلات، طولانی تر شدن مدت بازپرداخت اقساط و کاهش نرخ سود تسهیلات را در رونق بازار مسکن مهم برشمرد و افزود: دولت همزمان باید هم از تولیدکنندگان و هم از مصرف کنندگان حمایت کند تا تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود و شاهد افزایش جهشی قیمت نباشیم.

    وی اضافه کرد: در شرایط فعلی سرمایه گذار با برنامه ریزی های دولت وارد این بخش نمی شود مگر اینکه شرایط خاص حمایتی مثل تسهیلات ارزان قیمت برای واحدهای زیر 100 متر اعمال شود .
    جزئیات بسته جدید بانک مسکن در حوزه ساخت مسکن

    بر اساس این گزارش علی چگینی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات بسته جدید بانک مسکن برای خرید مسکن در سال 97 گفت: بانک مسکن در روزهای اخیر بسته ای را پیشنهاد داده است که به عرضه مسکن کمک می کند و تسهیلات به سازندگان پرداخت می کند.

    وی درباره این بسته گفت: این تسهیلات بسته به منطقه جغرافیایی محل ساخت مسکن ، از 40 میلیون  تا 90 میلیون تومان متغیر است البته در این بسته قید شده کسانیکه از تکنولوژی نوین در ساخت استفاده کنند می توانند تا مرز 110 میلیون تومان  نیز تسهیلات دریافت کنند.

    چگینی افزود: اجرای این بسته به دلیل محدودیت منابع در سال گذشته قطع شده بود و امسال با تامین منابع مالی بانک ها مجدد اجرا می شود.
    وی با بیان این که پیشنهاداتی در حوزۀ مسکن وجود دارد که در حال بررسی است افزود: افزایش سقف وام مسکن، افزایش مدت بازپرداخت وام و میزان سود وام در مجموعه دولت بررسی می شود که در صورت تصویب وام صندوق پس انداز مسکن یکم با توجه به مناطق و شرایط مختلف، از 80 به 100 میلیون تومان ، از 60 به 80 و از 40 به 60 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

    مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین پیشنهاد شده تا دوره بازپرداخت تسهیلات هم از 12 سال به 15 سال برسد.
    کاهش ساخت و ساز بازار مسکن را با مشکل مواجه می کند

    روانشاد نیا کارشناس بازار مسکن در ادامه برنامه در خصوص وضعیت بازار اظهار داشت: بازار مسکن را در سال 96 می توان به 4 دوره تقسیم کرد که در سه ماهه نخست به دلیل انتخابات ریاست جمهوری تغییری در بازار مشاهده نشد ؛ در سه ماهه دوم تعداد معاملات افزایش پیدا کرد که اوج معاملات در آذر ماه با افزایش 50 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال قبل انجام شد.

    وی افزود : این امر موجب افزایش قیمت ها شد اما به دلیل پایین بودن توان اقتصادی مردم از دیماه شاهد روند کاهشی معاملات مسکن بودیم و در نهایت در اسفند ماه میزان معاملات 33درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و تنها نیم درصد بیش از اسفند سال 95 رشد داشت.

    روانشادنیا با اشاره به کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور افزود: علی رغم وجود 2.6 میلیون واحد خالی مسکن در کشور، در 10 سال آینده به واسطه کاهش ساخت و ساز و عرضه مسکن مورد تقاضا، با مشکل روبرو خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار