مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت مسکن ، سال ٩٧ رشد می کند؟

عصر ساختمان- در طول ۵ یا حتی ۱۰ سال گذشته به اتکای رکود تحمیلی مبتنی بر سیاستهای تبلیغاتی دولت ها قیمت مسکن از یک ثبات تلخ و اجتناب ناپذیری برخوردار بوده که سال ٩٧ میتواند بخش مهمی از عقب ماندگی در مقایسه با نرخ طلا و ارز و قیمت دستمزد و مصالح و مواد را تا حدی جبران کند.

قیمت مسکن ، سال ٩٧ رشد می کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صبح اقتصاد، بنظر بسیاری از متخصصین در امر بازار و مبانی اقتصادی عناصر مهمی که بر روی افزایش قیمت مسکن در سال 1397 تاثیر مستقیم خواهند داشت  را میتوان به چند بخش تقسیم نمود که اهم أنها به شرح زیر است:

    در اولین پیش بینی باید اذعان کرد که جبران بازگشت ارزش و قیمت نسبی مسکن به  بیش از ١۰ سال قبل عامل بسیار کلیدی شتاب دهنده برای تغییر قیمت خواهد بود.

    عنصر مهم دیگر رکود پنج ساله  و متاسفانه مستمر در بخش ساختمان و مسکن،  بخش مسکن را با عطش فراگیری در شتاب رشد قیمت مواجهه داده است.

    سیاستهای غلط و غیر منطقی و قفل کردن سرعت گردش پول ، بی ثبات کردن عوامل تاثیر گذار در اقتصاد همیشه از این نوع عوارض ها بجای میگذارند.

    از سویی دیگر کاهش تعداد پروژه های ساختمانی و بخصوص مسکن  و روند رو به کاهش سرمایه گزاری را که در این بخشطی سالها شاهد بوده ایم ، طبعا توازن عرضه و تقاضا را شامل نوسان نموده است و همین امر هم بر افزایش قیمت موثر خواهد بود.

    افزایش بهای نهاده های ساختمانی و به خصوص اقلام مهمی مانند زمین، فولاد و آهن آلات و مواد وارداتی همه در طول 5سال گذشته تاثیر زیادی بر افزایش قیمت مسکن نداشته اند و طبعا به مجرد بروز منفذ در بستر عرضه و تقاضا در حوزه تغییر ساختاری رکود خود را نشان میدهند.

    نرخ ارز در طول 5 سال گذشته در حد غیر قابل قبولی افزایش یافته و به نوعی شاخص بی ارزش شدن پول ملی را تعریف نموده است.

    رشد شدید بازارهای دم دستی ولی بسیار مهم مانند ارز، سکه و طلا و بورس و به تعدیل بازار مداوم تر یعنی مسکن ، حتما به افزایش قیمت بهای مسکن منجر خواهد شد، چرا که زمین در ایران یک کالای سرمایه ایست و دولتها هیچگاه امکان ایجاد تغییر در فرهنگ استفاده از زمین را نیافته اند.

    مهمتری عنصر از نهاده های قیمت مسکن قیمت و تنوع استفاده از آن است .

    دولت نهم و دهم تا حدی به چنین امری بدون برنامه دراز مدت و با ساختار تفکر راضی کردن مردم برای گرفتن رای در انتخابات ، مسکن مهر را که فی الواقع اگر به صورت صحیح و در یک تداوم قانونمند ملی قابلیت تداوم داشت ، میتوانست تقاضای مسکن را کاهش داده و حریم بورس بازی را در حیطه مسکن و محیط لوکس تحدید نماید که البته همانگونه که سهام عدالت را از ارزش واقعی در اجرا انداخت مسکن مهر را هم با انقلت های اصولی در سازمان فکر و فرهنگ و اجرا به تباهی کشانید.

    و ای کاش دولت یازهم دلسوزانه موضوع مسکن مهر را به سمت و سوی عقلانیت حرکت می داد و نمیگذاشت این حرکت که بنای فقر زدایی آن از هر بنایی مستحکم تر بود به تباهی کشیده شود.

    مسکن در سال 97 یقینا دستخوش کسب بیشترین تورم خواهد بود چرا که آنچه در این سرمقاله در حیطه  مقولت افتاد همه دلالت بر این دارد که نوبت افزایش قیمت مسکن و فرار اقتصاد از رکود در این حوزه فراهم آمده و دولت دوازدهم نیز ناتوان از اجرای سیاست درست در کنترل منطقی ارزش پول ملی به افزایش قیمت زمین و مسکن دامن خواهد زد.

    آرزو به دل مردم ایران ماند که عقل و درایتی در مجلس و دولت یک برنامه 20 ساله برای نجات مردم کم بضاعت از رنج بی مسکنی و اجاره نشینی ، تدوین و تصویب و مردانی در پیمانکاری ها و با حمایت از راهبرد با ثبات آن را اجرا نمایند.

    حمید رضا نقاشیان

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار