مدیران خودروعصر اعتبار

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

بررسی ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

عصر ساختمان- در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری(۹۷)، ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز با حضور مسئولان ملی و استانی مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نظر اکثریت اعضا، بازنگری طرح جامع نطنز به صورت فوریتی در ۳ ماه آتی مورد اجماع قرار گرفت.

بررسی ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در شورای‌عالی شهرسازی و معماری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 97 به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری محمدسعید ایزدی با حضور اعضای اصلی شورا (نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط) و همچنین اعضای استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    در جلسه فوق، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن شنیدن طرح ویژه از سوی مشاور طرح، نظرات مسئولان استانی شرکت کننده در نشست همچون مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان، شهردار نطنز و رئیس شورای شهر شهرستان، و همچنین نظرات نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط به عنوان اعضای اصلی شرکت‌کننده  در نخستین جلسه شورا در سال 97 به ارایه نقطه نظرات خود در این رابطه پرداخت.

    آخوندی گفت: در تمامی شهرهای کشور شاهد هستیم که تحولات جمعیتی در حال محدود شدن است و در اکثر بررسی‌ها شاهدیم که جمعیت به افق پیش‌بینی طرح نمی‌رسد. بنابراین بیش از آنکه نیاز داشته باشیم تا از نو طرحی جدید همچون طرح ویژه برای شهرها داشته باشیم باید به حل مساله فکر کنیم و توجه داشته باشیم که طرح‌های جامع شهرها، طرح‌های مهمی هستند که باید به آنها استناد کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فکر می‌کنم به جای تهیه طرح جدید تحت‌عناوینی همچون طرح ویژه، نیازمندیم تا بازنگری طرح جامع را داشته باشیم زیرا تمامی موارد و موضوعاتی که  در طرح ویژه باغشهر تاریخی نظنز، می‌خواهیم اعمال کنیم در شرح خدمات طرح جامع می‌تواند جای بگیرد.

    رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: معتقدم باید کاری کنیم که مشکلات ناشی از عدم رعایت قانون و ضوابط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به حداقل ممکن برسد و امکان هرگونه تخلف احتمالی را از متخلفان بگیریم.

    وی گفت: به نظرم، به جای تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز، بازنگری طرح جامع ملاک عمل قرار بگیرد و مبنای بازنگری نیز حفظ یکپارچگی و توجه به حوزه نفوذ باشد. در عین‌حال، توجه به ساختاری باغشهری، حفظ هویت اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی شهر نظنز ملا عمل قرار گیرد ضمن آنکه خدمات نیز برای آن در نظر گرفته می شود.

    آخوندی تصریح کرد: در بازنگری طرح جامع شهر نطنز، مبنای شهر باید گردشگری باشد. بنابراین کاری که باید به فورتی تهیه شود بازنگری در طرح جامع است و پیشنهاداتی که امروز در جلسه شورا مطرح شد در شرح خدمات آورده شود. در راستای سرعت بخشیدن به  کار نیز، کمیته فنی شورای‌عالی رسیدگی به موضوع را در اولویت قرار دهد.

    وی همچنین از امکان تسریع در بازنگری طرح جامع شهر نطنز خبر داد و گفت: بازنگری طرح جامع شهر نطنز به فوریت و در مدت زمان 3 ماه آینده تهیه و به شورای‌عالی بیاید.

    محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلسه فوق، اعلام کرد: جلسه آینده شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ارایه گزارشی از مجموعه اقدامات شورا در 4 ماه گذشته اختصاص دارد. در جلسه فوق در نظر داریم تغییر رویکردها در تهیه طرح‌ها را در شورای‌عالی ارایه کنیم که این جلسه با حضور اصناف و نمایندگان حرفه خواهد بود.

    ایزدی همچنین در رابطه با شهرستان نطنز در استان اصفهان ضمن تاکید بر ویژگی‌های منحصربفرد شهر نطنز و باغشهر بودن آن، بر داشتن نگاه کیفی بر تهیه طرح‌های توسعه‌شهری تاکید کرد و افزود: در نظر داریم شیوه و رویکرد خود را نسبت به تهیه طرح‌های شهری اصلاح و تجدیدنظر کنیم که در این راستا در سال گذشته نیز اقداماتی انجام شد.

    محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در جلسه فوق، ضمن اظهار خرسندی از اینکه اولین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به موضوع نطنز و حفظ هویت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهرستان فوق و تهیه طرح ویژه برای آن شهر اختصاص یافته است، گفت: نطنز یکی از شهرهای بسیار مهم کشور است که در فهرست میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار دارد.

    طالبیان با اشاره به اینکه تهیه طرح ویژه برای نطنز می‌تواند واجد اهمیت باشد، اما باید از طرح‌های بالادستی خود تبعیت کند، افزود: نظنز آنقد مهم بوده که در فهرست 100 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: طرح‌های تفصیلی عموما ضدتاریخ و تجربه تاریخی به اجرا درآمدند و همواره به تجربه‌های تاریخی بی‌توجه بودند با این توجیح که ضد توسعه هستند. به همین دلیل ما که دغدغه میراث‌فرهنگی و حفظ آن را داریم هیچگاه مخالف تجربه‌های جدید نیستیم اما باید تجربه‌های جدید در راستای تجربه‌های گذشته باشند و در تداوم است که توسعه معنا پیدا می‌کند.

    طالبیان تصریح کرد: در تهیه هرگونه طرح برای نطنز و سایر شهرهای ایران باید ساختار تاریخی شهرها حفظ شوند.

    محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در نشست فوق اعلام کرد: پیوند شهر نطنز با پیرامون آن است که می‌تواند نقشی اثرگذار داشته باشد به همین دلیل لازم است روستاهای ویژه پیرامون نطنز را با طرح ویژه ببینیم که قطعا داشتن این گونه نگاه بر نقش گردشگری و رونق آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

    کامبیز مشتاق‌گوهری مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه درخواست تهیه طرح ویژه در معاونت معماری و شهرسازی و همچنین کمیته‌های فنی آن مورد بررسی قرار گرفت، گفت: باید توجه داشته باشیم که تهیه شرح خدمات در طرح‌های جامع بر اساس ویژگی شهرها انجام می‌شود. همچنین در رویکرد جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شرح خدمات بر اساس ویژگی شهر است و بر پایه مردم محوری و پایش‌پذیر بودن تهیه می‌شود.

    به گفته مشاور طرح، طرح هادی نطنز در سال 76 تهیه و ابلاغ شد. طرح جامع شهر نطنز نیز در سال 87 تهیه و در سال 88 ابلاغ شد که در آن طرح با حذف باغات میانی، محدوده شهرستان تغییر پیدا کرد و حدود 33 هکتار به محدوده شهر اضافه شد که همین امر نیز باعث ایجاد حقوق مکتسبه برای برخی از افراد شد.

    به گفته شهردار شهر نطنز، شهرستان نطنز دارای چهارشهر و هشت بخش است که جمعیت آن هم اکنون 14122 نفر است و از سال 83 تاکنون نظنز در لیست شهرهای کشور آمده است.

    شهردار نطنز در جلسه شورا درباره مسکن مهر نطنز گفت: مسکن مهر شهر نطنز تقریبا یک چهارم جمعیت شهر نطنز را به خود اختصاص داده است که در مسیر رودخانه و محورهایی که آب از کوه سرازیر می‌شود قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که در مطالعات ساخت مسکن مهر این شهرستان خطرات سیل دیده نشده است.

    این مقام استانی ادامه داد: تعدادی از اماکن حساس نظنز بر روی گسل زلزله احداث شده است و به همین دلیل تهیه طرح ویژه برای آن و یا بازنگری در طرح‌های گذشته، ضروری به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار