مدیران خودروعصر اعتبار

با پنج میلیون تومان صاحب نیروگاه کوچک برق شوید

عصر ساختمان- طرح خرید تضمینی برق از سامانه‌های خورشیدی خانگی در شهر تهران در حال انجام است.

با پنج میلیون تومان صاحب نیروگاه کوچک برق شوید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از سوخت‌های فسیلی به منظور تأمین انرژی مورد نیاز، آلودگی هوا و آسیب به محیط زیست را تشدید کرده است و بسیاری از کارشناسان را به فکر استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر انداخته است.

    در بسیاری از کشور‌های اروپایی استفاده از انرژی‌های نو شتاب بیشتری گرفته و کشور‌هایی مانند هلند و آلمان بخش عمده انرژی‌های خود را منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کنند.

    مطابق با برنامه ششم توسعه میزان تولید انرژی‌های نو تا پایان سال 1400 باید به 5 هزار مگاوات برسد، طرحی که اینبار با پیگیری‌های موجود در مسیر محقق شدن گام برمی‌دارد.
    برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر ساخت داخل تا سقف 30 درصد گران‌تر خریداری می‌شود

    حسین صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت برق، اظهار کرد: با توجه به وضعیت جوی در کلان شهری مانند تهران، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله مسائلی است که باید در نظر گرفته شود.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، تأکید کرد: با توجه به نیاز روزافزون انرژی و مشکلات مربوط به احداث نیروگاه سوخت فسیلی از جمله محدودیت این منابع و همچنین محدودیت فضا و هزینه، کمک به توسعه احداث مولد‌های پراکنده از اهمیت بالایی برخوردار است.

    به گفته وی؛ هدف از اجرای این طرح، توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر و عبور از پیک مصرف است.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است، تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از محل بند 69 قانون بودجه سال 93 و از تبصره 9 بند "ز" در مجموع 430 کیلووات (ظرفیت نامی) فتوولتائیک شامل 130 کیلووات در 24 مسجد، مدرسه و ساختمان اداری و همچنین 300 کیلووات در 11 نهاد دولتی نصب کرده است. ضمنا شرکت توزیع از محل منابع داخلی خود نیز مزرعه خورشیدی با قدرت 200 کیلو وات که در نوع خود در تهران منحصر به فرد می‌باشد، تأسیس کرده است.

    وی ادامه داد: از سال 95 تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو در 95/02/19، در خصوص خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی از جمله فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود.

    صبوری با بیان اینکه میزان استقبال در سال 96 پیشرفت چشمگیری نسبت به سال 95 داشته است، تأکید کرد: با توجه به روند فرهنگ‌سازی استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر برای حفظ محیط زیست استقبال شهروندان از این طرح رشد چشمگیری داشته است، به طوری که در سال 96 میزان قرارداد‌ها و ثبت نام مشترکان به طرز قابل توجهی نسبت به سال 95 افزایش داشته است.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به قرداد 20 ساله تضمینی خرید برق از مشترکان، ابراز کرد: سرمایه‌گذاری در این طرح به عهده مشترک متقاضی می‌باشد و این شرکت موظف است با تمام مشترکان متقاضی نصب مولد خورشیدی، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه قرارداد خرید تضمینی به مدت بیست سال منعقد کند.

    وی افزود: تمام مشترکان متقاضی می‌توانند از یک کیلو وات تا 100 کیلووات و تا سقف قدرت انشعاب، مولد خورشیدی احداث کنند. در صورتی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در سطح بیشتری باشند؛ از طریق سازمان ساتبا امکان پذیر خواهد بود.

    صبوری ادامه داد: در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به این طرح حدود پنج میلیون تومان در سطح نیروگاه‌های کم ظرفیت است که هزینه مربوطه مشخصاً تابع کیفیت تجهیزات و قدرت مولد مورد نظر است.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به قیمت خرید انرژی نو در صنعت برق، تصریح کرد: مبنای محاسبه نرخ خرید برق به استناد ابلاغیه به شماره مورخ 95/02/19 وزیر نیرو بوده و نرخ قرارداد فی‌مابین است که برای سال 96 در سامانه‌های با قدرت 20 کیلو وات و کمتر، به ازای هر کیلووات ساعت 8000 ریال به علاوه 7/141 ریال (نرخ خدمات انتقال) برای مدت 10 سال از دوره قرارداد است و در 10 ساله دوم نرخ خرید برق 30درصد برای انواع نیروگاه‌های خورشیدی کاهش داده می‌شود. البته در هر سال به مبلغ فوق مطابق قرارداد، تعدیل نیز تعلق می‌گیرد.

    وی افزود: این قیمت برای سامانه‌های با قدرت بین 20 تا 100 کیلووات نیز برای سال 96، به ازای هر کیلووات ساعت 7000 ریال به علاوه 7/ 141 ریال (نرخ خدمات انتقال) برای مدت 10 سال از دوره قرارداد است و در 10 ساله دوم نرخ خرید برق 70درصد نرخ مذکور بعلاوه تعدیل خواهد شد.

    به گفته وی؛ در صورت استفاده از تجهیزات با منشاء ایرانی و حمایت از صنعت ملی قیمت خرید انرژی تا 30درصدشامل افزایش می‌شود.

    صبوری با اشاره به نحوه پرداخت انرژی‌های تولیدی، بیان کرد: انرژی تولیدی مولد‌های منصوبه از محل خرید تضمینی برق خورشیدی، از طریق کنتور‌های هوشمند طرح فهام در هر دوره قرائت، قرائت شده و به حساب مالک مولد واریز خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه شرکت‌های دولتی مجاز به شرکت بدر طرح خرید تضمینی برق نیستند، اظهار کرد: به استناد مفاد مندرج در مصوبه وزیر نیرو در مورخ 95/02/19، مشترکان دولتی مجاز به شرکت در طرح خرید تضمینی برق تجدید پذیر نخواهند بود.

    وی ادامه داد: در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران در خصوص تأمین 20درصد برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر، مشترکان مشمول طرح (ادارات دولتی و خدمات عمومی)، باید 20 درصد کل انرژی مصرفی سالیانه هر اشتراکِ برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. در این طرح سامانه توسط کنتور به شبکه داخلی مشترک وصل شده و به صورت خود تامین به کاهش مصرف مشترک می‌پردازد.

    صبوری در پایان با بیان تفاوت طرح خرید تضمینی برق تجدید پذیر و تامین 20 درصد انرژی از تجدید پذیرها، گفت: همانگونه که پیش‌تر بیان شد، خرید تضمینی برق تجدید پذیر تنها برای مشترکان غیردولتی و تأمین 20 درصد برق مصرفی از تجدید پذیر‌ها و به تبع آن پرداخت جریمه در صورت عدم اجرا، بر اساس مصوبه هیات وزیران فقط برای ادارات دولتی و خدمات عمومی الزام آور است و همچنین نقطه تزریق به شبکه در طرح خرید تضمینی، در نقطه تحویل برق pcc به سمت شبکه است، در صورتیکه در طرح مربوط به تأمین 20 درصد برق مصرفی از انرژی‌های تجدید پذیر- ادارات دولتی و خدمات عمومی، نقطه اتصال نیروگاه خورشیدی می‌تواند به شبکه داخلی و به صورت خود تأمین باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار