مدیران خودروعصر اعتبار

با روند افزایشی قیمت مسکن شدت گرفت

خطر ورود سیل نقدینگی به بازار مسکن

عصر ساختمان- توجه به اینکه بازار ارز مزیت اقتصادی خود را از دست داده و در نوعی سردرگمی و وضعیت برزخی به سر می‌برد، خطر هجوم نقدینگی بازار مسکن را تهدید می‌کند که مستقیما دودش در چشم مردم عادی می‌رود.

خطر ورود سیل نقدینگی به بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزنامه کیهان، پس از وقوع بحران در بازار ارز که با ورود دولت به جلوگیری از خرید و فروش ارز در صرافی‌ها و... انجامید، عملا جذابیت سودده بودن این بازار برای دارندگان ثروت‌های کلان پایین آمد. بنابراین از هم‌اکنون زنگ هشداری برای مسئولان به صدا درآمده تا مراقب ورود این سیل نقدینگی موجود در کشور به سایر بازارها و تکرار آنچه در ارز اتفاق افتاد باشند.
    طبق گزارش بانک مرکزی در پایان بهمن‌ماه سال گذشته، حجم نقدینگی موجود در کشور، به بیش از یک هزار و 489 هزار و 640 میلیارد تومان رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل آن رشد بیش از 23 درصدی را نشان می‌دهد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این سرمایه ممکن است به چه سمتی منتقل شود؟
    حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن در سال جاری با افزایش ناگهانی و غیر منتظره مسکن روبه رو خواهد شد یا خیر؟ به خبرگزاری مهر گفته است: این اظهاراتی که برخی درخصوص بازار مسکن در سال 97 بیان می‌کنند، از نظر وزارت راه و شهرسازی منتفی است و پیش‌بینی ما افزایش قیمت مسکن در امتداد نرخ تورم است.
    به گفته این مقام مسئول، البته باید تلاطماتی که در بازارهای موازی وجود دارد، به سرانجام برسد تا بهتر بتوان درخصوص وضعیت بازار مسکن پیش‌بینی دقیق تری داشت.با این وجود، در وضعیت کنونی بازار مسکن، اگر حجم بیشتری سرمایه وارد این بازار شود، در اولین واکنش قابل مشاهده، قیمت مسکن به طرز عجیبی بالا می‌رود و کسانی که همین الآن هم امکان خرید خانه ندارند در آن زمان ناامیدتر می‌شوند.
    در طرف مقابل، افزایش قیمت مسکن موجب گران‌تر شدن اجاره خانه هم می‌شود و کارگرانی که با حقوق پایین مشغول به کار هستند در تامین هزینه‌های زندگیشان دچار مشکلات اساسی می‌شوند. بنابراین دولت موظف است نسبت به این مسئله سریعا برنامه‌ریزی کند.
    طی سالیان گذشته یکی از مهم‌ترین انتقادات به عملکرد آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، بی‌توجهی او به تامین نیاز مسکن مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر بود. او در مدت مسئولیت خود نه تنها وعده‌های دولت برای ساخت و تحویل مسکن‌های مهر باقی‌مانده را عملی نکرد، حتی طرحی که خود او نیز برای تامین مسکن با عنوان مسکن اجتماعی آماده کرده بود هم به نتیجه نرسید.بنابراین، اقدام مسئولان دولتی در عمل به وعده‌های گذشته و همچنین اعلام برنامه عملیاتی برای ساخت و بهسازی مسکن در آینده نزدیک ، اجرای کامل و سخت‌گیرانه قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و راه‌اندازی فوری سامانه‌ ملی املاک از راه‌های کنترل و مقابله با نوسانات احتمالی بازار مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو