مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه امروز شورای شهر تهران صورت گرفت

تصویب طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی سطح شهر تهران

عصر ساختمان- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر با ۱۲ رأی موافق و هفت رأی مخالف به طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی و نواقص هندسی معابر و بزرگراه‌ها رأی دادند.

تصویب طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی سطح شهر تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جریان بررسی این طرح مجید فراهانی گفت: باید لایحه دوم طرح جامع حمل و نقل و ترافیک ارائه شود.

    وی افزود: در چارچوب طرح جامع شهر تهران در شورای اول الزام شده بود که بحث طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تدوین شود. خوشبختانه در سال 87 اولین طرح جامع حمل و نقل شهر تهران به تصویب شورا رسید و این مصوبه تا سال 1392 یعنی پنج سال افق این طرح بود که در سال 1393 شهردار وقت تهران لایحه دوم طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را ارائه کرد.

    فراهانی ادامه داد: در این لایحه و لایحه قبلی موضوع رفع گره‌های ترافیکی و نواقص هندسی شهر تهران وجود داشته و در حقیقت جزء کوچک طرح جامع بررسی نواقص هندسی و گره‌های ترافیکی بوده است.

    وی تاکید کرد:‌ در دوره چهارم فرصت نشد تا این لایحه مورد بررسی قرار گیرد. لذا در دستور کار شورای پنجم قرار گرفت. با شروع کار شورا آقای نجفی درخواست کرده بود با توجه به تغییر سیاست‌های حمل و نقلی، لایحه دوم طرح جامع حمل و نقل از شورا به شهرداری عودت داده شود اما ما به عنوان شورا در حال بررسی بخشی از آن لایحه هستیم.

    وی ادامه داد: به اعتقاد بنده این کار بی توجهی به موضوع حمل و نقل و ترافیک و نگرش یکپارچگی سیستم است. ما باید لایحه طرح جامع ترافیک داشته باشیم و معاونت حمل و نقل و ترافیک را الزام کنیم هر چه سریعتر لایحه دوم را که مشمول موضوع بررسی گره‌های ترافیکی نیز هست ارائه کند تا به صورت جامع این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. اگر بخواهیم لایحه را به صورت تکه تکه و غیر یکپارچه تصویب کنیم ناقض نگاه کلی و اهدافی است که شورا دنبال می‌کند.

    در بخش دیگری از بررسی این لایحه پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تشریح جزئیات این طرح گفت: این طرح در کمیسیون مورد بحث قرار گرفته و چیز خاصی ندارد. لذا ضرورتی برای تصویب آن در شورا وجود ندارد. چرا که در برنامه پنج ساله این الزام یعنی تهیه طرح شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی مورد تاکید قرار گرفته است. لذا نیاز است که اعضای شورای اسلامی شهر تهران به استناد همین بند از شهرداری تهران در این حوزه درخواست گزارش کنند. تا کنون 33 مورد از اصلاحات هندسی در شهر تهران به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده تا اجرایی شود و هفت نقطه نیز به دلیل اینکه قابل اجرا نبوده از این طرح حذف شده است.

    در بخش دیگری از بررسی این طرح زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی گفت: زمانی که طرح به شورا ارائه می‌شود باید ضرورتی برای آن وجود داشته باشد. در اینکه باید گره‌های ترافیکی شهر تهران رفع شود شکی نیست اما الزام آن در برنامه پنج ساله دوم و در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران دیده شده است.

    وی افزود: مطابق با ماده 9 برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری تهران، شهرداری موظف است به منظور ارتقای ایمنی معابر و کاهش حوادث و سوانح ترافیکی و همچنین بهبود و ارتقای ایمنی شبکه معابر و تسهیلات مرتبط اقداماتی همچون شناسایی، اولویت بندی، بازدیدهای دوره‌ای و رفع نقاط حادثه خیز شبکه معابر را در دستور کار قرار دهد.

    صدر اعظم نوری ادامه داد: باید اصلاح هندسی معابر و تقاطع‌ها حذف و اصلاح گره‌های ترافیکی، اجرای طرح آرام سازی ترافیک در معابر، نصب چراغ‌های راهنمایی، اجرای علائم افقی و عمودی ترافیکی و راهنمای مسیر و نصب گاردریل‌ها و حفاظ‌های ایمنی معابر انجام شود.

    وی تاکید کرد: زمانی که الزام این موارد در برنامه به صراحت ذکر شده است نیازی به ارائه چنین طرحی وجود ندارد. ضمن آنکه این طرح هیچ گونه گزارش زیست محیطی نیز ندارد.

    در بخش دیگری از بررسی این طرح محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن انتقاد از صحبت‌های معاون حمل و نقل شهرداری تهران و مخالفت‌های وی در خصوص تصویب این طرح گفت: آقای پورسیدآقایی همیشه مخالف نظر کارشناسی و کمیسیون حمل و نقل هستند و در حقیقت کار ایشان مخالف خوانی است. در مورد طرح ترافیک نیز هر چه گفتیم گوش نکردند و ساز مخالف زدند.

    وی افزود: اصل و اساس کار آقای پورسیدآقایی مخالف خوانی است و در حقیقت معاونت حمل و نقل شهرداری تهران را تبدیل به سازمان طرح و ترافیک کردند.

    وی خطاب به صدر اعظم نوری نیز گفت: آیا طرح ترافیک پیوست زیست محیطی داشت.

    به گزارش ایسنا، نهایتا پس از بحث و بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این طرح اعضا با 12 رای موافق با تصویب این طرح موافقت کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار