مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تهیه دستورالعمل اجرایی طرح بازآفرینی شهری

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه دستورالعمل اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری برای آغاز ساخت مسکن در زمین های متعلق به دولت در بافت‌های فرسوده کشور خبر داد.

تهیه دستورالعمل اجرایی طرح بازآفرینی شهری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از بانک مسکن، محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کرد: دستورالعمل اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری که به منزله نسخه عملیاتی طرح ملی بازآفرینی شهری است طی روزهای اخیر در وزارت راه و شهرسازی و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تهیه شده و برای تصویب در هیأت وزیران به دولت ارسال شده است.
    به گفته وی نسخه اجرایی و عملیاتی طرح ملی بازآفرینی شهری نیازمند تهیه و تصویب یک دستورالعمل اجرایی است که پس از فرمان رییس جمهور مبنی بر آغاز طرح ملی بازآفرینی شهری از سوی ستاد بازآفرینی شهری پایدار تهیه و هم اکنون برای تصویب و اعمال نقطه نظرات نهایی به دولت ارسال شده است.
    ایزدی با بیان اینکه این دستورالعمل اجرایی در واقع پلان عملیاتی طرح بازآفرینی شهری پایدار برای ساخت و ساز بر روی اراضی دولت در بافت های فرسوده، ناکارآمد شهری و هدف نوسازی است، خاطرنشان کرد: در طرح ملی بازآفرینی شهری منابع مختلفی برای تامین مالی پروژه های ساخت مسکن و سایر زیربناها و روبناهای شهری در ساخت و سازهایی که قرار است بر روی اراضی دولتی انجام شود تعیین شده است که اختصاص این منابع، برداشت از آن ها و تامین مالی پروژه ها با استفاده از آن ها در دستورالعمل اجرایی تهیه شده، مشخص شده است.
    وی افزود: استفاده از این منابع به صورت رسمی پس از تصویب نهایی دستورالعمل اجرایی طرح بازآفرینی شهری پایدار میسر خواهد شد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل آنکه تا کنون اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درگیر تهیه نسخه عملیاتی و دستورالعمل اجرایی این طرح بوده و به تازگی این طرح برای اظهار نظرهای نهایی و تصویب در دولت به هیأت وزیران ارسال شده است، هنوز منابعی برای اجرای این طرح تخصیص نیافته است،گفت: با این حال از روز 19 بهمن ماه 96 همزمان با فرمان رییس جمهور، عملیات اجرایی مربوط به این طرح در نقاط مختلف کشور آغاز شده است هر چند هنوز منابعی در قالب تسهیلات مورد نظر به این طرحها اختصاص پیدا نکرده است.
    ایزدی تصریح کرد: به این معنا که اگرچه تا زمان تصویب دستورالعمل اجرایی طرح بازآفرینی شهری پایدار در دولت استفاده از منابع مالی ذکر شده در این طرح قابل انجام نبوده و نحوه تخصیص آن نیز مشخص نیست، اما از همان نوزدهم بهمن ماه برنامه های عملیاتی اولیه مربوط به ساخت و ساز بر روی اراضی دولتی در قالب فاز اول اجرای این طرح کلید خورد.
    وی ادامه داد: بر این اساس و از آن زمان تا کنون زمین هایی که قرار است در فاز اول در نقاط مختلف و هدف گذاری شده ساخت و ساز بر روی آن ها انجام شود مشخص شده، توسعه گران و پیمانکارانی که قرار است مسئولیت ساخت و ساز و عملیات اجرایی را بر عهده بگیرد نیز تعیین شده اند و حد و حدود ساخت و ساز بر روی اراضی دولتی در شهرهای مختلف نیز شناسایی شده است؛ به گفته ایزدی، اگرچه بخش قابل توجهی از اراضی دولتی با قابلیت ساخت و ساز و اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در شهرهای مختلف شناسایی شده است اما فعالیت ها و تلاش ها برای شناسایی زمین های دولتی و یا اراضی قابل تملک برای اجرای این پروژه ها در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری کماکان و به صورت مستمر ادامه دارد.
    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در حالی هم اکنون با آغاز عملیات اجرایی آن عملا در کشور شروع شده است که بخشی از آن که مربوط به نحوه تامین مالی پروژه‌های نوسازی است نیازمند اخذ مجوزهای لازم و طی سایر مراحل قانونی است.
    وی خاطرنشان کرد: شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در نقش سیاستگذار پولی با اعمال نقطه نظرات نهایی خود در خصوص نحوه تخصیص منابع مشخص شده در طرح ملی بازآفرینی شهری طی روزهای آینده مقدمات لازم برای کسب مجوزهای مورد نیاز به منظور قابل برداشت شدن منابع مالی مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، منابع بانک ها و ... را در قالب تسهیلات ارزان قیمت فراهم خواهند کرد.
    ایزدی همچنین با اشاره به حضور مستمر مدیرعامل بانک مسکن و سایر مدیران این بانک در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار،گفت: دکتر رحیمی انارکی، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن نیز پیشنهاد مفیدی در خصوص نحوه تامین مالی طرح ملی بازآفرینی شهری در فاز اجرایی مطرح کرده است که این پیشنهادات در دست بررسی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار