مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش نرخ سود مسکن به ۶ درصد در دست‌انداز شورای پول و اعتبار

عصر ساختمان- رئیس جمهور در حالی بر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت‌های فرسوده تاکید و وزیر راه و شهرسازی را مامور تصویب این برنامه کرده است که این اقدام همچنان در سرعت‌گیر شورای پول و اعتبار مانده است.

کاهش نرخ سود مسکن به ۶ درصد در دست‌انداز شورای پول و اعتبار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، روحانی رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته به رئیس کل بانک مرکزی دستور ارائه تسهیلات بازسازی بافت فرسوده با کمک‌ به صندوق پس‌انداز مسکن صادر کرد که نرخ این تسهیلات از 8.1 درصد به 6 درصد کاهش یابد.

    اگر چه سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز به این دستور رئیس‌جمهور واکنش مثبت نشان داد و گفت: اگر نرخ تسهیلات در بافت فرسوده که 8 درصد برای کسانی که سپرده‌گذاری می‌کنند، به 6 درصد کاهش دهیم می‌تواند مشوق خوبی برای جوانان بوده و بار سنگینی را از دوش آنها بردارد که به نظر می‌توانیم به این شیوه عمل کنیم.

    سیف بر این اعتقاد است که نظام بانکی کشور با وجود محدودیت‌هایی که دارد برای اثربخشی بیشتر در تحقق رشد اقتصادی تلاش می‌کند، منابع محدود تسهیلاتی خود را هدف‌دار به سمت فعالیت‌هایی که می‌تواند آثار مثبت اقتصادی بیشتر داشته باشند و بخش مسکن یکی از آن بخشی‌ها است.

    رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر این موضوع تاکید کرد: در سال 97 و در این اقدام 100 هزار واحد مسکونی مورد توجه قرار گیرد که تا سال 1400 برای این بخش 400 هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود و می‌تواند آثار مثبتی هم داشته باشد که ایجاد 140 هزار شغل جدید،‌ شتاب بخشیدن به رونق بخش مسکن و نیز افزایش 35 درصد فضای عمومی شهری از جمله آنها است.

    آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز با استقبال از دستورات رئیس جمهور و موافقت رئیس‌کل بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به 6 درصد از ابتدای امسال پیگیر تصویب این موضوع در شورای پول و اعتبار است.

    آخوندی در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن در 19 فروردین ماه با قاطعیت از تصمیم‌گیری شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت فرسوده سخن گفت و اعلام کرد که امروز شورای پول و اعتبار در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

    اما وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود در جمع نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران گفت:نرخ کنونی تسهیلات به صورت عمومی 9.5 درصد و در بافت فرسوده 8 درصد است و دولت تقلیل نرخ سود عمومی به 8 درصد و نرخ سود بافت فرسوده به 6 درصد را پیشنهاد داده است و در حال حاضر رییس جمهور با کاهش نرخ سود تسهیلات بخش فرسوده موافقت کردند که این تصمیم بعد از عبور از مراحل شورای پول و اعتبار عملی خواهد شد.

    آخوندی معتقد است که دریافت تسهیلات در این بخش که سال گذشته 30 درصد رشد داشته نسبت به همه تسهیلات دیگر ارزان‌تر است، بنابراین بسیاری به سمت دریافت این تسهیلات متمایل می‌شوند. به این صورت دولت ابزاری را برای سیاست گذاری در بخش فرسوده نیز به دست آورده است.

    وی با اشاره به اینکه کسانی که ساکن بافت فرسوده هستند، نیز می‌توانند تسهیلات ویژه ساخت و بازسازی دریافت کنند، خبر داد: رییس جمهور گفته دولت حاضر است 1000 میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کند.

    بانک مسکن نیز وعده داده دو برابر سپرده دولت تسهیلات دو ساله ساخت را به سازنده در بخش فرسوده نصف قیمت مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت کند. اقساط ماهانه این تسهیلات اگر 100 میلیون تومان باشد ، با سود 6 درصد و در مدت 12 سال، کمتر از 900 هزار تومان خواهد شد.

    حال با توجه به آغاز نوسازی بافت های فرسوده و ساخت 100 هزار مسکن در سال نخست به نظر می‌رسد سرعت دادن مراحل تصویب این دستور رییس جمهور توسط شورای پول و اعتبار می‌تواند کمک بزرگی به تسهیل این برنامه که موجب ایجاد اشتغال نیز می‌شود باشد.

    اواخر سال گذشته کلنگ ساخت 100 واحد مسکونی در محله سیروس با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن و با حضور وزیر راه و شهرسازی و اکبر ترکان مشاور روحانی آغاز شد، اما بنا به دلایلی ظاهرا هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است. پس بنابراین برای سرعت دهی به بازسازی بافت فرسوده سیاستهای تشویقی بسیار می‌تواند مثمر ثمر و مفید باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو