مدیران خودروعصر اعتبار

پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام، ارثیه‌ای پُرهزینه برای دانشگاه‌ها

عصر ساختمان- بسیاری از دانشگاه‌های کشور با مشکل ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای رو به رو هستند که در ریاست قبلی دانشگاه‌ها، مصوب و کلنگ زنی شد؛ اما در میانه کار به صورت نیمه‌تمام، راکد ماند و در نتیجه در زمان مقرر خود به بهره‌برداری نرسید.

پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام، ارثیه‌ای پُرهزینه برای دانشگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان » به نقل از ایسنا ،ساختمان‌های نیمه‌کاره در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های برتر به وضوح دیده می‌شود، کمتر دانشگاهی در کشور وجود دارد که پروژه عمرانی نیمه‌تمام در خود نداشته باشد. در چنین شرایطی از یک طرف بحث هدر رفت سرمایه‌های راکد به میان می‌آید که در دولت جدید باید در اولویت دانشگاه‌ها قرار گیرد و از طرف دیگر مشکل کمبود بودجه در دانشگاه به عنوان مانعی بر سر اتمام پروژه‌های ساختمانی و عمرانی تلقی می‌شود.

    گفتنی است ،برای بررسی این موضوع  معاونان و مشاوران مالی و اداری دانشگاه های بزرگ کشور توضیحاتی دادند که شرح آن در ذیل می آید:

    با مشکل اتمام پروژه های نیمه تمام مواجه هستیم

    سید حسین گلدان ساز - معاون اداری و مالی دانشگاه تهران- با بیان اینکه در دانشگاه تهران پروژه‌های ساختمانی وجود دارد که در سال‌های قبل برنامه‌های ساخت و ساز مربوط به آنها به تصویب رسیده است، اظهار کرد: این پروژه‌ها شاید به دلیل اینکه برنامه‌ریزی اولیه مناسبی نداشتند یا شروع به کار نکردند یا اینکه نیمه‌کاره رها شدند.

    وی افزود: بازسازی ساختمان‌ها را نسبت به تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام در اولویت دانشگاه تهران قرار داده‌ایم. تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در دانشگاه تهران زیاد نیست، اما در همین تعداد نیز برای تأمین بودجه جهت ادامه فعالیت‌های ساخت و ساز در پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه با مشکل مواجه هستیم.

    تخصیص بودجه در بخش عمرانی بسیار کم است

    حسین عسگریان - معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی امیرکبیر- به ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشگاه اشاره و اظهار کرد: ساختمان‌های نیمه‌تمام بسیاری در دانشگاه امیرکبیر از دولت قبل باقی‌مانده است. ساختمان دانشکده‌های مهندسی پزشکی، مدیریت و مهندسی شیمی از جمله ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشگاه محسوب می‌شوند.

    وی افزود: تخصیص بودجه در بخش عمرانی بسیار کم بوده و این یکی از مشکلات اساسی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام محسوب می‌شود.

    معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در این خصوص خیرین وارد عمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: هزینه‌های مربوط برای اتمام ساختمان دانشکده هوا و فضا و دانشکده برق، توسط خیرین تأمین شد اما مقدار هزینه‌ای که از طرف خیرین تأمین می‌شود در برابر بودجه مورد نیاز بسیار اندک است.

    ضرری که متوجه دانشگاه ها است

    معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس نیز پیرامون ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در دانشگاه تربیت مدرس اولویت با تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام است و تمام تلاش بر این بوده که ساختمان‌های نیمه‌تمام از طریق درآمدهای دانشگاه به اتمام برسد. هر ساختمانی که روند تکمیل آن طولانی تر شود، ضرر بیشتری متوجه دانشگاه خواهد کرد.

    محمد زاده ادامه داد: با توجه به اینکه تمام توان و تلاش خود را برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام گذاشته‌ایم، اما همچنان ناموفق هستیم و نیازمندیم تا بودجه ویژه‌ای برای این امر نیز در نظر گرفته و به دانشگاه تزریق شود.

    300 میلیون تومان برای تکمیل تنها پروژه نیمه‌تمام دانشگاه خواجه نصیر

    محمدعلی حق شناس - مشاور معاون اداری و مالی دانشگاه خواجه نصیر طوسی- نیز در این باره گفت: در دانشگاه خواجه نصیر طوسی تنها ساختمان دانشکده عمران، به صورت نیمه‌تمام از دولت قبل وجود دارد که برای تکمیل آن حدود 300-400 میلیون تومان کمبود بودجه وجود دارد.

    15 سال بودجه عمرانی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام

    ابوالفضل باباخانی - معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد - با اشاره به وضعیت ساختمان‌های نیمه‌کاره دانشگاه گفت: متأسفانه در دولت قبل پروژه‌های بسیاری کلنگ زده شد و این موضوع در دانشگاه فردوسی مشهد نیز وجود دارد.

    وی افزود: اگر حداقل تا 15 سال آینده، صد درصد اعتبارات مربوط به تملک دارایی و اعتبارات عمرانی را به دانشگاه‌ها تخصیص دهند و هیچ ساختمان جدیدی کلنگ زنی نشود، تنها می‌توان همین پروژه‌های باقی‌مانده و نیمه‌تمام را تکمیل کرد. این در حالی است که در بهترین حالت ممکن تنها 40 درصد اعتبارات عمرانی به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

    معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در سال جاری هیچ اعتباری برای پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌ها تخصیص پیدا نکرد، ادامه داد: با روندی که وجود دارد، پروژه‌های نیمه‌تمام در دانشگاه‌ها سالیان سال روی زمین خواهد ماند.

    ساختمان نیمه‌تمام در دانشگاه صنعتی اصفهان نداریم

    برخلاف بسیاری از دانشگاه‌ها که پروژه‌های بسیاری را به صورت نیمه‌تمام در خود می‌بیند، حسین خادمی- معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی اصفهان- درباره پروژه‌های عمرانی این دانشگاه اظهار کرد: ساختمان نیمه‌تمامی از سال‌های گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان وجود ندارد و پروژه‌های عمرانی با مدیریت مناسب، به خوبی پیش رفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو