مدیران خودروعصر اعتبار

مظاهریان:

اجاره‌بها هنوز هشدار نمی‌دهد

عصر ساختمان:معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که بخش اجاره از نظر اقتصادی صرف نمی‌کند، سپرده‌گذاری در بانک را مناسب‌تر از اجاره‌دادن ملک دانست و گفت: افزایش ۱۱ درصدی اجاره‌بها منطقی است و هنوز آلارم نمی‌دهد.

اجاره‌بها هنوز هشدار نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان – معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی – در نشست خبری هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان در پاسخ به این سوال که علت افزایش 11 درصدی اجاره‌بها چیست؟ اظهار کرد: وقتی به کلان اقتصاد فکر کنیم شاخص‌ها در نهایت بهم می‌رسند. افزایش قیمت مسکن بسیار دنباله‌روی تورم است. اجاره هنوز از نظر اقتصادی صرف نمی‌کند، چرا که اگر مالکان خانه‌ها را بفروشند و در بانک سپرده‌گذاری کنند سود بیشتری نسبت به اجاره‌بها دریافت خواهند کرد، لذا اگر بخش اجاره سرکوب شود ما شاهد خروج سرمایه از این بخش خواهیم بود.

    وی افزود: فرآیندی که باید دنبال آن باشیم این است که در یک نظام بازار مالکین وارد بازار اجاره شوند و حس کنند خیلی متضرر نمی‌شوند افزایش 11 درصدی اجاره‌بها همچنان پایین‌تر از نرخ تورم است و منطقی است، بنابراین اجاره‌بها هنوز آلارم نمی‌دهد. البته درک می‌کنم که اجاره‌دادن سخت است ولی راه‌حل‌های پوپولیستی که مبتنی بر دخالت بی‌منطق در بازار باشد چاره‌ساز نیست.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات مسکن در سال آینده افزایش می‌یابد؟ ادامه داد: سیاست ما گسترش بازار رهن است و فکر می‌کنیم مردم باید تا حداقل تا 50 درصد قیمت خانه را تسهیلات دریافت کنند و مدت زمان بازپرداخت هم باید افزایش یابد، اما بعضی جاها بانک‌ها مشکلات اعتباری دارند.

    مظاهریان تصریح کرد: بانک مرکزی با افزایش وام 80 میلیون به 100 میلیون تومان به صورت اصولی موافق است، ولی این مبلغ تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و در سال آینده بررسی می‌شود. بانک مرکزی نگران این است که بانک‌ها با کاهش اعتبارات مواجه شوند ولی سیاست ما افزایش سیاست تسهیلات و مدت‌زمان بازپرداخت است.

    وی همچنین در خصوص کاهش سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: کاهش نرخ سود مسکن به عهده شورای پول و اعتبار است و چون نرخ سود بانکی را کاهش داده طبیعتا باید در مورد کاهش سود تسهیلات نیز چاره‌اندیشی شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با توجه به سهم عمده ساخت‌وساز قاچاق در کشور و پایین‌بود ایمنی و مقاومت ساختمان‌ها در این بخش اضافه کرد: این معضلات آزاردهنده است که آن را به بی‌انضباطی در شهر مربوط می‌دانیم. شروع ساخت‌وساز با دو نقشه انجام می‌شود. افراد یک نقشه دارند و یک نقشه دیگر را پیاده می‌کنند که مدیریت شهری از آن آگاه است، ولی از آن جلوگیری نمی‌کنند.

    مظاهریان تصریح کرد: شهرهایی هستند که اجازه می‌دهند ساخت‌وساز صورت بگیرد تا بتوانند از طریق ماده 100 با پروژه‌ها برخورد کنند، البته پیشرفت‌هایی در خصوص تدوین مقررات داشته‌ایم و یکی از وظایف اصلاح مقررات این است که مسوولیت‌ها مشخص شود تا امکان رسیدگی و جبران وجود داشته باشد.

    وی درباره‌ی مدت زمان طولانی صدور پروانه ساخت در ایران گفت: قبول دارم ما رتبه خوبی در زمان صدور پروانه ساختمان نداریم و طبق اعلام بانک جهانی رتبه‌ ما در سال گذشته بین 188 کشور رتبه ایران 130 بود، امسال شرایط مقداری بهتر شده ولی خوب نیست و مدت زمان صدور پروانه ساختمان در ایران 100 روز طول می‌کشد.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ادامه داد: فرآیند‌هایی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند این است که در همان زمان شروع اصلاح را به اطلاع عموم می‌رسانیم. ما الان پیش‌نویس‌ها را از طرق مختلف به اطلاع ذینفعان رسانده‌ایم، چون نمی‌خواهیم در اتاق دربسته تصمیم‌گیری‌ کنیم، لذا با هم‌اندیشی از همه تبعاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید مطلع می‌شویم.

    مظاهریان درباره‌ی اقداماتی که شهرداری‌ها انجام می‌دهند و از آن به عنوان شهرفروشی یاد می‌شود، گفت: شهرداری‌ها معمولا برای جبران بودجه تراکم‌فروشی می‌کنند که در برنامه ششم توسعه به این مساله جواب داده شده است. ما باید درآمدهای شهرداری را به درآمدهای محلی و ملی تقسیم کنیم. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند کمک خوبی برای حل مشکل آلودگی هوا، ترافیک و غیره باشد که شهرداری‌ها خیلی خود را مسوول این قضایا نمی‌دانند. شهرداری‌ها باید بتوانند درآمد کسب کنند و متناسب با آن مسوولیت‌های واقعی را بپذیرند.

    در ادامه این نشست رضا شیخ انصاری – معاون مدیر کل مقررات ملی ساختمان – با اشاره به برگزاری هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان با موضوع سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات که طی روزهای 11 و 12 اسفند‌ماه در بندرعباس برگزار می‌شود، گفت: تاکنون شش همایش در سطح استان‌های کشور برگزار شده که امسال هفتمین آن در شهر بندرعباس است. وزارت راه و شهرسازی برای بخش تمرکززدایی برخی از وظایف را از طریق ابلاغ به استان‌ها واگذار کرده است. بتن یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های مورد استفاده در ساختمان است و انتخاب استان هرمزگان هم به خاطر شرایط این استان بوده که سازه‌ها در معرض تخریب قابل ملاحظه‌ای قرار دارند.

    وی گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسوولیت کمیته علمی همایش را برعهده دارد.

    همچنین عرفانیان – مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی – توضیحاتی درباره‌ی بتن ارائه کرد و گفت: در حال حاضر در سطح دنیا بتن‌هایی استفاده می‌شود که نور را عبور می‌دهند همچنین بتن‌هایی خودشوینده هستند که غبار و آلودگی روی آنها تاثیر نمی‌گذارد. در آمریکای شمالی تمامی پروژه‌های بلندمرتبه سازی با بتن اکسپوز انجام می‌شود که بدون اضافه کردن سنگ و چوب و الحاقات دیگر است که باعث می‌شود وزن ساختمان کاهش یابد.

    وی با بیان این‌که در همایش بندرعباس سعی شده به این رویکرد توجه شود، ادامه داد: در کشور ما ظرف 20 سال گذشته 35 کارخانه تولید سیمان راه‌اندازی شده که این می‌طلبد به همین میزان در خصوص تکنولوژی سیمان و بهره‌وری توجه لازم انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار