مدیران خودروعصر اعتبار

رکود مسکن از انبوه خانه های خالی آب می خورد

عصر ساختمان:مشکل مازاد تولید مسکن سطحی نیست؛ طبق امارهایی که مسئولین اعلام کردند بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که متقاضی برای خرید آنها داوطلب نمی شود.

رکود مسکن از انبوه خانه های خالی آب می خورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصادپرس، یکی از حوزه های مناقضه برانگیز در حوزه اقتصاد، بخش مسکن است که با مشکل مازاد تولید روبه روی است و از حباب قیمتی در رنج است.

    برای بهبود اوضاع مسکن لازم است  این حباب تا جای ممکن تخلیه شود چرا که قیمت ساخت ساختمان، هزینه مصالح و نیروی کار در بالاترین میزان یک الی دو میلیون برای هر متر مربع خواهد بود ولی در بازار, ملک از 4 تا 18 میلیون قیمت گذاری می شود که دلیل این موضوع قیمت زمین و سود سازندگان است که قیمت های کاذب ایجاد کرده و لازم است دولت قیمت زمین را کنترل کند.

    اما علت ادامه پیدا کردن رکود به این حد طولانی چیست؟ به گفته کارشناسان از یک سو مصرف کننده های واقعی توان لازم را برای خرید ساختمان ندارند از سوی دیگر همیشه در بازار مسکن علاوه بر خریداران واقعی کسانی هستند که سرمایه گذاری می کنند؛ مسکن خریداری می کنند تا درآینده آن را با قیمت بیشتری بفروشند. اما حالا به دلیل این که قیمت ها راکد است این افراد پول خود را در بانک ها گذاشته و سود % 18تا 20% می گیرند و سرمایه گذاری های خود را روی مسکن انجام نمی دهند.

    برای عبور از رکود مسکن و فعال شدن و تحرک بخش مسکن تمام تدابیری که تا حالا انجام شده اثرات محدودی داشته چرا که دولت هدف خود را راه اندازی بخش مسکن تعریف کرده بدون آن که اصلاح ساختاری در این حوزه را جدی بگیرد.

    قیمت های مسکن باید منطقی باشد تا مردم مجبور نباشند سالهای طولانی وام های خرید مسکن با بهره های بالا را پرداخت کنند. خریداری ملک با وام مسکن در ظاهر مردم را خانه دار می کند اما در حقیقت مردم سالهای بیشتری باید درآمد خود را صرف پراخت وام مسکن بکنند.

    بخش مسکن پیش از هر چیز نیاز به اصلاح ساختاری دارد، مشکل مازاد تولید مسکن سطحی نیست؛ طبق امارهایی که مسئولین اعلام کردند بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد  که متقاضی برای خرید آنها داوطلب نمی شود.

    وام 60 میلیونی هم تاثیر قابل توجهی  بر افزایش خرید مسکن نخواهد داشت، بنا به گفته ی انبوه سازان این وام ها گره ی مشکلات را باز نمی کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار