مدیران خودروعصر اعتبار

دلایل عدم ورود بانکها به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن

عصر ساختمان- عدم ورود بانک ها به حوزه مسکن به دلیل ترس از استمرار و تعمیق رکود در این بخش و همچنین نرخ پائین فروش و عدم بازگشت سرمایه بوده است.

دلایل عدم ورود بانکها به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکترای اقتصاد مالی در یادداشتی نوشت: احتمال خروج از رکود فعلی بازار مسکن و استعداد جذب نقدینگی این بازار و جهش قیمت ها در آینده، اذهان فعالان اقتصادی را به خود معطوف کرده است. طبق پیش بینی های مبتنی بر چرخه های رونق و رکود این بازار در طی سال های گذشته، انتظار بر این بود که گردش مالی جهت کاهش انجماد پول در بازار مسکن بهبود یافته و انگیزه سرمایه گذاران برای تزریق منابع افزایش یابد.

    به لحاظ این که پروژه های ساخت مسکن از سوی سرمایه گذاران خصوصی و یا اخذ تسهیلات از بانک ها تامین مالی شده و هزینه فرصت بالا به همراه دارد، لذا در صورت گذشت بیش از 30 ماه از سرمایه گذاری در ساخت مسکن و عدم نهایی کردن و فروش آن، با توجه به سودهای بانکی، نرخ تورم و حاشیه سود ساخت مسکن، سرمایه گذاری در این حوزه زیان ده خواهد شد به همین دلیل عدم سرمایه گذاری بیش از این مدت به لحاظ اقتصادی قابل تحمل نخواهد بود.

    بر اساس گزارشات اعلامی بانک مرکزی ج.ا.ا. مبنی بر افزایش سرمایه گذاری در حوزه های شروع به ساخت خانه های جدید، اتمام پروژه های نیمه تمام و در مجموع افزایش خانه های جدید در بازار مسکن مهر تاییدی بر این ادعا گذاشت  که در این میانبا توجه به هوشمند بودن بازار و فعالان اقتصادی و انتظارات عقلایی آنان، انتظارات رونق نسبی بازار مسکن هر چند با تاخیر چند ماهه، تبدیل به واقعیت شده است.

    به نظر می رسد عدم ورود بانک ها در حوزه مسکن به دلیل ترس از استمرار و تعمیق رکود در این بخش و همچنین نرخ پائین فروش و عدم بازگشت سرمایه و همچنین پیش بینی افزایش قیمت ها در آینده سبب اجتناب از فروش و کاهش انگیزه سرمایه گذاری مجدد شده بود.

    اما طبق آمارها، حجم کل سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در ماه نهم سال گذشته افزایش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشته است. این حجم به تفکیک درحوزه ساختمان های جدید، نیمه تمام و تکمیل شده به ترتیب 23 درصد، منفی 3 درصد و 59 درصد بوده است. با توجه به آمارها، رشد قابل ملاحظه سرمایه گذاری در پروژه های تکمیل شده و ساختمان های جدید، یقینا رشد قابل توجهی در عرضه مسکن در سال 1397 را به دنبال خواهد داشت.

    این درحالی است که اگر سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌های تکمیل نشده افزایش یابد؛ اما در بخش ساختمان های تکمیل شده کاهش یابد موجب انجماد دارایی ها خواهد شد که همین مسئله در دوران رونق چند سال پیش که منجر به رکود گردید اتفاق افتاد، اما وضعیت در شرایطی فعلی عکس شده و رشد سرمایه گذاری در بخش ساختمان های تکمیل شده به مراتب بیشتر از سایر بخش های ساختمانی شده است، به همین دلیل با احتمال بالا، رشد قابل ملاحظه ای را در بخش عرضه مسکن شاهد خواهیم بود.

    از طرفی، این حجم از سرمایه گذاری به واسطه ارتباطات پیشین بخش مسکن با سایر بازارها، اثرات مطلوبی در تحریک و رشد فعالیت در اقتصاد خواهد داشت. از طرفی در حوزه تقاضا به دلیل سرکوب شدن نرخ ارز و وضعیت پرنوسان بازار سرمایه، نقدینگی عمدتا به سمت بانک ها، بازار مسکن و در نهایت خرید سکه و طلا سوق خواهد یافت. بنابراین اثرات ضد تورمی افزایش عرضه از طرف افزایش تقاضای مسکن تقریبا خنثی شده و رشد متناسب با تورم برای بخش مسکن ایجاد خواهدشد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو