مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست شهرداری تهران

ایجاد خزانه واحد در شهرداری با هماهنگی شورا

عصر ساختمان- سرپرست شهرداری تهران گفت: با هماهنگی شورای شهر تهران، خزانه واحد ایجاد شده و در قراردادها نیز با جدیت پیگیری می کنیم که شفاف سازی و ارایه اطلاعات به مردم صورت گیرد.

ایجاد خزانه واحد در شهرداری با هماهنگی شورا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سمیع الله حسینی مکارم صبح امروز طی سخنانی در نشست سراسری مدیران سازمان بازرسی شهرداری تهران که در محل سالن ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد، عنوان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد؛ بنابر این اگر ما بخواهیم فساد را کم کرده و آن را از بین ببریم باید در نظر داشته باشیم که یکی از اساسی ترین امور در دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری، شفاف سازی و اطلاع رسانی است.

    وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم تمامی اقدامات خود را شفاف و بدون هیچ مداخله ای به اطلاع مسئولان، نخبگان، اصحاب رسانه و مردم برسانیم، طبعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. همچنان که یکی از وعده های ارایه شده به مردم از زمان استقرار شورای شهر پنجم و مدیریت جدید شهری این است که شفاف سازی و انضباط مالی ایجاد کرده و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

    سرپرست شهرداری تهران با اشاره به گام های موثر برداشته شده برای شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی، عنوان کرد: مردم حق دارند، بدانند پولی که برای اداره شهر می دهند، در کجا خرج می شود. از این رو ما خودمان را مکلف دانستیم که اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه را به اطلاع مردم برسانیم؛ در ادامه نیز اگر این سیاست دنبال شود بخش وسیعی از فساد برداشته خواهد شد.

    حسینی مکارم بر ضرورت وجود نظارت مردمی در کنار اطلاع رسانی به مردم تاکید و تصریح کرد: مادامی که شورای شهر با این رویکرد و نگاه حضور داشته باشد، ما این راه ادامه می دهیم و فرایندهای انجام کار را برای اطلاع رسانی و نظارت مردمی فراهم می کنیم.

    وی در ادامه یکی از اساسی ترین راه های مبارزه با فساد را اصلاح فرایندها دانست و گفت: اگر فرایندها و رویه های انجام کار مشخص شود، بخشی از موضوع فساد کاهش پیدا خواهد کرد. همچنان که در ابتدای شروع دوره مدیریت شهری دکتر نجفی فرمودند اصل اول انضباط مالی، شفافیت و مبارزه با فساد است؛ در این راستا امید می رود این سیاست و نگاه تا پایان دوره مدیریت شهری ادامه یافته و منویات مردم و شورای شهر برای مبارزه با فساد و اصلاح فرایندها ادامه پیدا کند.

    سرپرست شهرداری تهران با اشاره به وجود بودجه نقد و غیرنقد در شهرداری تهران و وجود هزینه کرد فاقد در بودجه های سنوات گذشته، ابراز کرد: اجرای ناصحیح بودجه نقد و غیرنقد موجب بروز فسادهای بسیار گسترده شده است، تا جایی که منابع شهرداری از کنترل و نظارت شهرداری مرکز خارج می شده است؛ البته نمی گویم خدای ناکرده این منابع در جهتی غیر از جهت اصلی خودش هزینه می شده است اما فرایند صحیحی در کار نبوده است.

    حسینی مکارم ادامه داد: در بودجه نقد، پول از مودی گرفته می شود و پس از واریز به خزانه شهرداری، از مسیر صحیح خود در بودجه هزینه می شود اما وقتی بودجه غیرنقد وجود داشته باشد، شهرداری منطقه وقتی از مودی پولی دریافت می کند، بخشی از پول را برای پرداخت به پیمانکاران به صورت غیرنقد پشت باجه می آوردند، مهر می زدند و در اختیار کارگزار قرار دادند.

    وی عنوان کرد: خود این فرایند یکی عوامل اصلی آن است که که شهرداری برای پرداخت ها دچار مشکل می شده است و شهرداری های مناطق آن طور که خودشان تشخیص می دادند، هزینه می کردند از این رو  اصلاح فرایندها یکی از مسایل بسیار مهم به شمار می رود که همه باید نسبت به آن اهتمام بورزیم و مسئله را حل کنیم.

    سرپرست شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم تمرکز و جدیت در اجرای قانون، گفت: ما قانون مناقصه و مزایده داریم؛ چراکه مناقصه باید برای رقابت صحیح تر، قیمت عادلانه تر و کیفیت بالاتر انجام شود اما وقتی ترک تشریفات تبدیل به رویه شد، دیگر نمی توان نظارت داشته باشیم؛ از این رو قیمت عادلانه نیست، رقابت وجود ندارد و محصول نیز محصول درستی نیست.

    وی یادآور شد: یکی از عواملی که مدیریت جدید بر آن اصرار دارد، رعایت قانون مناقصه و مزایده است. این موضوع در معاونت های متعدد هم مورد تاکید قرار گرفته و کماکان بر این اصرار خواهیم داشت که تا حد ممکن به کسی ترک تشریفات نخواهیم داد. به این ترتیب با رقابت ایجاد شده، قیمت ها نیز پائین می آید چراکه یکی از دلایلی بالا بودن قیمت ها در شهر تهران همین موضوع ترک تشریفات است.

    حسینی مکارم در ادامه عنوان کرد: ما یک شرکتی داریم که از ترک تشریفات استفاده کرده و به تبع هزینه ها به صورت ظاهری افزایش پیدا می کند. وقتی شرکت عمران مناطق واسطه می شود، در مرحله اول نمی داند که پیمان کار چه کسی و با چه ویژگی هایی است؛ در کنار آن درصد هزینه ها و مالیات بالاتر می رود؛ حتی مواردی را کشف کردیم که هم شهرداری منطقه و هم شهرداری مرکز هر دو مالیات و بیمه داده اند و پرداخت های دوگانه بوده است.

    سرپرست شهرداری تهران همچنین ضرورت وجود سلامت مالی و شفافیت در مدیران ارشد شهرداری تهران را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر ما به عنوان مسئول، معاون شهردار و شهردار منطقه شفاف عمل نکنیم و خودمان مبتلا شویم، به طور قطع "رطب خورده منع رطب" نخواهد کرد. از این رو اول باید خودمان را در مبارزه با فساد جدی بگیریم و بعد مراقب باشیم که سوءاستفاده صورت نگیرد.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران علاوه بر نظارت بر فرایندها باید رعایت دقیق قوانین و مقررات را نیز مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: باید پیشگیری، همراهی و هدایت در اجرای قوانین و مقررات داشته باشیم؛ همچنین عملکرد ما نباید به نحوی باشد که کار دستگاه دچار اشکال شود یا امکان تصمیم گیری برای مسئولان را سلب کنیم.

    حسینی مکارم خواستار عدم مداخله بازرسی در کار اجرایی شد و عنوان کرد: در سازمان بازرسی شهرداری تهران افرادی مومن، صادق، قانون مند و مورد اعتماد مسئولان شهرداری حضور دارند؛ از این رو انتظار داریم در اجرای قانون، شفاف سازی و ایجاد انضباط به ما کمک کنید و در کنار آن مچ گیری و مداخله در کار اجرایی نیز صورت نگیرد.

    سرپرست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نباید ارعاب و وحشت وجود داشته باشد، ابراز کرد: گاهی برخی مدیران گله می کنند که بعضی دوستان بیش از حد از وظایف خود عدول کرده و در کار اجرایی مداخله می کنند، به همین جهت درخواست دارم در مسایل به ما کمک کنید تا کار در راستای قوانین و مقررات پیش رود.

    وی افزود: در انتصابات نیز همکاران سازمان بازرسی باید به ما کمک کنند تا افراد دارای سابقه و کسانی که شرایط خوبی در شفاف سازی نداشتند، در پست های جدیدی منصوب نشوند.

    حسینی مکارم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در کشور کارهای خوبی انجام می شود اما با بعضی از سوءاستفاده ها و فسادی که ایجاد می شود، کارهای خوب هم تحت شعاع قرار می گیرند؛ مصداق عینی این موضوع درباره شهرداری است که دوستان در شهرداری خیلی زحمت می کشند و اقدامات ارزنده ای دنبال می شود.

    سرپرست شهرداری با اشاره به بازدید شب گذشته خود از مرکز کنترل ترافیک برای بررسی وضعیت معابر پایتخت در زمان بارش باران، گفت: در جریان این بازدید شاهد بودم که دو نفر از معاونان شهردار و تعدادی از مدیران در مرکز کنترل ترافیک هستند و تمامی شهرداران مناطق و معاونان نیز در صحنه حضور دارند.

    وی نگهداشت شهر و خدمت رسانی به شهروندان را یکی از وظایف اصلی شهرداری عنوان و ابراز کرد: در این بازه زمانی هشت ماهه شهر به نحو احسن اداره شده است؛ حتی در موضوع بارش برف که مورد انتقاد برخی قرار گرفت نیز با وجود حجم وسیع بارش برف، همه راه های اصلی شهر در ساعت هفت صبح باز بود. در این شرایط حیف است که زحمات همکاران در ستاد و مناطق، با یک درخواست غیرمتعارف یک همکار ما در منطقه خنثی شود.

    حسینی مکارم تاکید کرد: این خوب نیست که براساس نظرسنجی ها، درصدی از مراجعه کنندگان به شهرداری عنوان کنند با درخواست های غیرمتعارف مواجه می شوند؛ چراکه این موضوع سرمایه اجتماعی و خدماتی که به مردم ارایه می کنیم را مخدوش می کند. البته با اطلاع رسانی انجام شده و نظارت های صورت گرفته، از زمان حضور دکتر نجفی در شهرداری تهران تا امروز گزارش مشخصی از تقاضای غیرمتعارف وجود نداشته و این موضوع یک سرمایه اجتماعی به شمار می رود که ایجاد شده است.

    وی در ادامه از اعتماد کارمندان مناطق و کارشناسان به شهرداری، به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند دوره جدید یاد کرد و گفت: در دوره جدید معاونان شهردار، شهرداران مناطق و کارکنان پاک دست هستند و این اعتماد عمومی بین مسئولان، دستگاه های نظارتی و مردمی به عنوان سرمایه اجتماعی ما محسوب می شود که امید را ایجاد کرده و جلوی ایجاد تبعیض را می گیرد.

    سرپرست شهرداری تهران یکی از عوامل جدی در بروز فساد را وجود تبعیض دانست و تصریح کرد: اگر کسی احساس کند نسبت به دیگران یا نسبت به سطح درآمدی فعلی خود استحقاق بیشتری دارد، این احساس تبعیض منشا فساد می شود؛ در این زمینه باید مقداری آموزش داده شود و در کنار آن به طور جدی نظارت هم صورت گیرد.

    حسینی مکارم خاطر نشان کرد: امیدوارم این سرمایه اجتماعی به خوبی تقویت شود تا وقتی یکی از کارمندان شهرداری تهران بین مردم می رود با افتخار، قامت بلند و سینه سپر کرده بگوید، من کارمند یا مدیر شهرداری هستم و همه بدانند که علاقه مند است به شهر و مردم خدمت کند.

    وی تاکید کرد: هم اکنون با هماهنگی شورای شهر تهران، خزانه واحد ایجاد شده و در قراردادها نیز با جدیت پیگیری می کنیم که شفاف سازی و ارایه اطلاعات به مردم صورت گیرد؛ مردم باید بدانند این قراردادها با چه مصالح، زمان و منابعی داده شده است و چه کسانی جزو رقبا بوده اند.

    به گفته سرپرست شهرداری تهران در شرایط رقابت برابر بین متقاضیان ایرانی و خارجی، اگر پیمانکارانی وجود داشته باشند که در داخل از کشور می توانند فعالیت کنند، به طور قطع در اولویت قراردادهای شهرداری تهران قرار می گیرند.

    وی به بخش نامه دکتر نجفی برای حمایت از کالای ایرانی اشاره و تاکید کرد: این بخش نامه تنها برای کالای فیزیکی نیست بلکه پیمانکاران ایرانی ارایه دهنده خدمات نیز برای ما در اولویت هستند؛ البته در مواردی که به تکنولوژی و دانش فنی نیاز داریم، قطعا از پیمانکاران خارجی هم استفاده خواهیم کرد.

    حسینی مکارم در بخش پایانی سخنان خود به بخش نامه 32 ماده ای صرفه جویی و مدیریت هزینه اشاره و تاکید کرد: نباید در جایی که ماموریت ما نیست، پولی را خرج کنیم چراکه این موضوع هم یکی از موارد فساد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی