مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس:

معاملات مسکن یک دهم شرایط ایده‌آل است

عصر ساختمان:یک کارشناس با اشاره به ۱۰۶ هزار مورد معاملات خرید و فروش مسکن کل کشور در بهمن ماه گفت: معاملات باید حداقل ۱۰ برابر حجم فعلی باشد تا بتوان گفت بخش مسکن وارد رونق شده است.

معاملات مسکن یک دهم شرایط ایده‌آل است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، یک کارشناس با اشاره به 106 هزار مورد معاملات خرید و فروش مسکن کل کشور در بهمن ماه گفت: معاملات باید حداقل 10 برابر حجم فعلی باشد تا بتوان گفت بخش مسکن وارد رونق شده است.

    بیت الله ستاریان، ظهار کرد: بخش مسکن تابعی از اقتصاد کلان است. افزایش نسبی معاملات از مهرماه تا بهمن ماه سال جاری نیز واکنش روانی است که در کل اقتصاد ایجاد شده و در بخش مسکن هم به تصویر کشیده می‌شود.

    وی افزود: وقتی برجام امضا شد تاثیرات روانی خود را بر اقتصاد گذاشت و بخش مسکن شروع به حرکت کرد.

    این کارشناس مسکن به آغاز دوران رکود مسکن در سال 1392 اشاره کرد و گفت: بخش مسکن بعد از شروع دوره رونق در سال 1386 طبیعتا باید از اواخر سال 1392 وارد رکود می‌شد ولی دیدیم که از اوایل آن سال به رکود برخورد و علت آن هم تحریم‌های اقتصادی بود.

    ستاریان تصریح کرد: هم‌اکنون بارقه‌های امید در اقتصاد کشور دیده می‌شود و در بخش مسکن هم تظاهری را می‌بینیم که ناچیز است. ولی اگر برجام تاثیر خود را بر اقتصاد کشور بگذارد می‌توان از نیمه دوم سال آینده شاهد تحرک بخش مسکن بود.

    وی با بیان این‌که رونق مستلزم چهار پارامتر افزایش معاملات، افزایش قیمت، افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است، گفت: این چهار پارامتر در دوره رکود با کاهش مواجه شدند. البته در آن شرایط معاملات به شدت کم شد اما قیمت کاهش نیافت.

    این کارشناس مسکن به افزایش 10.4 درصدی اجاره بها در شش ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکید کرد: افزایش اجاره بها ناشی از پایین بودن توان خرید است و البته می‌تواند نشانه‌های پیش‌رونق مسکن باشد؛ چرا که همواره تظاهر اولیه رونق مسکن در افزایش اجاره بها دیده می‌شود.

    ستاریان پیش‌بینی کرد: در شش ماهه ابتدای سال 1395 اجاره بها رشد می‌کند و خرید و فروش در معاملات خرد خود را نشان می‌دهد، سپس معاملات کلان با تاخیر جلوه می‌کند. یعنی باید از نیمه دوم سال آینده شاهد افزایش نسبی قیمت و رونق در بخش مسکن باشیم.

    در کل کشور در مهرماه سال جاری 77 هزار و 453 قرارداد خرید و فروش امضا شده است. در آبان‌ماه 81 هزار و 200 قرارداد به امضا رسید. در آذرماه 85 هزار و 118 قرارداد داشتیم. در دی‌ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش 107 هزار و 738 مورد بود و در بهمن‌ماه به 106 هزار و 496 قرارداد خرید و فروش رسیدیم. همانطور که آمار و ارقام نشان می‌دهد از مهرماه تا بهمن‌ماه سیر معاملات مسکن صعودی بوده اما حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعتقاد دارد این به معنای شکستن یخ‌های رکود مسکن نیست و پیش‌بینی کرد معاملات مسکن در تابستان سال آینده رونق بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار