مدیران خودروعصر اعتبار

فروریختن یک ساختمان بر اثر گودبرداری غیراصولی در سید آباد اردبیل

عصر ساختمان:عصر دیروز بر اثر گودبرادی غیر اصولی، در محله سیدآباد اردبیل ، خانه ای فرو ریخت.

فروریختن یک ساختمان بر اثر گودبرداری غیراصولی در سید آباد اردبیل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از سبلان، به عنوان نیاز اولیه جامعه بشری و به عنوان سرپناهی برای امنیت خانواده ها محسوب می شود و در این میان اگر در ساخت و ساز ها، اصول صحیح مهندسی مدنظر قرار نگیرد تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که شاید و حتما جبران ناپذیر است.

    یکی از مراحل اولیه و اصلی رعایت اصول مهندسی در ساخت و سازها، زمان گود برداری است که اگر منطبق بر دستورالعمل های قانونی انجام نگیرد باید در هر مرحله ای از ساخت و ساز، انتظار حادثه ای ناخوشایند را داشت.

    گودبرداری هایی که بنابر جنس زمین، و شرایط ویژه ای همانند وجود یا عدم وجود ساختمان و ابنیه در اطراف محل گودبرداری شرایط متفاوتی را ایجاد می کند.

    حال با تمام این شرایط گودبرداری های غیراصولی این روزها به یک معضل اساسی در استان اردبیل تبدیل شده است بطوریکه هر از گاهی شاهد حوادث و اتفاقات ناگواری هستیم که شاید با هیچ منطق و معیاری قابل برگشت نباشد.

    اگر در این میان بخواهیم مقصر یا مقصرینی را پیدا کنیم نگاه اول قطعا به سمت عدم فرهنگ پذیری کارفرمایان و البته مهندسانی است که در دو روی سکه این حوادث قرار کرفته اند.

    مهندسانی که رسالت مهندسی شان چیزی جز نظارت دقیق بر اجرای قانونی اصول مهندسی را ایجاب نمی کند.

    آنها وظیفه نظارت جدی بر ساخت و سازها را دارند و اگر کوچکترین خلافی در این مورد صورت گیرد باید برخورد کنند و گرفتار روابط دوستانه و ...، نباشند؛ چرا که یک سهل انگاری پایانی است بر زندگی چندین خانواده.

    اما در همین رابطه شاید نقش کارفرمایان پررنگ تر از مهندسان باشد؛ کارفرمایانی که شاید برای کم شدن هزینه ساخت و سازها، برخی واقعیت ها را براساس احتمالات در نظر می گیرند و به راحتی از کنار آن رد می شوند.

    متاسفانه این روزها برخی از کارفرمایان سعی می کنند با مهندسانی قرار داد ببندند که نظارت زیادی بر کار آنها نداشته باشد که این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ نگاهها به امنیت مردم باید متفاوت از نگاه هزینه ای و درآمدی باشد.

    البته موضوعی که متاسفانه برخی از کارفرمایان در همین رابطه بر آن تاکید دارند، بیمه بودن و بیمه کردن ساختمان است که خود به نوعی بی احترامی به جان انسان هاست.

    مهندسان نیز باید درک درستی از واقعیت داشته باشند که گواهینامه رانندگی عرصه سازندگی در اختیار آنهاست و در این خصوص اگر خودروی سازندگی را به کارفرمایان بی گواهینامه دهند، مشکلات پیش آمده در این مسیر قطعا گریبان خود آنها را خواهد گرفت.

    در همین زمینه عصر دیروز نیز شاهد گودبرداری غیر اصولی در محله سید آباد "کلخوران" بودیم که خوشبختانه با آگاهی یکی از کارگران از احتمال فروریختن خانه و اطلاع به ساکنین، مانع خسارت جانی شد؛ هرچند ساختمان فروریخت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو