مدیران خودروعصر اعتبار

معمار برجسته ایتالیا:

آثار باستانی و معماری تاریخی ایران سرشار از ارزش‎های فرهنگی، اسلامی است

عصر ساختمان:استاد و معمار برجسته کشور ایتالیا، گفت: آثار باستانی و معماری تاریخی ایران در برگیرنده ارزش‎های فرهنگی - اسلامی است که حفظ، نگهداری و مرمت این آثار نیازمند توجه ویژه است.

آثار باستانی و معماری تاریخی ایران سرشار از ارزش‎های فرهنگی، اسلامی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، دکتر ژوآنی اسپالا روز چهارشنبه در نشست علمی معماران برجسته کشور ایتالیا با معماران استان قم پیرامون سبک معماری اسلامی ایرانی در دفتر نمایندگی امور خارجه در قم، با اشاره به بازدید میدانی از آثار تاریخی قم، اصفهان و کاشان گفت: حفظ، نوسازی، مرمت و نگهداری از آثار باستانی و فرهنگی تاریخی دارای اهمیت زیادی است.

    این معمار برجسته ایتالیا افزود: بناهای تاریخی کشور ایران که در اوج هنر دینی قرار دارد باید به خوبی حفظ شود بی شک این آثار دربردارنده ارزش فرهنگی ایران اسلامی است.

    اسپالا تصریح کرد: معماری اسلامی دارای جذابیت های زیادی است، من آثار بی نظیری را در این شهرها به ویژه در قم دیدم که در این میان آثار تاریخی و مذهبی حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) از ویژگی های خاصی برخوردار بود که کم نظیر است.

    وی ادامه داد: معماری بکار رفته و سبک اسلامی نهفته در بنای تاریخی این مکارن مقدس، حس زیبایی به انسان می دهد در این راستا باید چنین بناهای اسلامی و ارزشمندی به عنوان یک مدل معماری مطرح شود و این مدل های گرانبها را به خوبی معرفی کرد.

    وی با تبیین برخی از شاخصه های معماری در استان قم عنوان کرد: بناهای تاریخی و سبک معماری در قم، گویای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است به خصوص وجود اشکال هندسی و ادغام آن با معماری اسلامی زیبایی های ویژه ای را به آثار می بخشد.

    وی بیان کرد: این اشکال هندسی دارای هماهنگی های منحصر به فردی است که معماری را زیبا می نماید البته اشکال هندسی در صنایع دستی و فرش های سنتی قم نیز وجود دارد.

    این معمار برجسته ایتالیایی گفت: با وجود آثار گرانبهایی که در قم وجود دارد متاسفانه ضعف هایی در مدیریت شهری وجود دارد که این آثار و نمای زیبای آن را تحت شعاع خود قرار داده است و حتی برخی از این سازه های جدید و مدرن مانع از دید این آثار می شود.

    وی ادامه داد: در تماشای آثار فرهنگی و معماری اصیل در قم، کمبود فضای سبز به خوبی مشاهده می شود، البته این گونه بیان می شود که کمبود آب موجب محدودیت در فضای سبز قم است در حالی که کمبود آب در همه جای ایران وجود دارد و می توان با مدیریت منابع و برنامه ریزی درست طبق اقلیم قم، فضای سبز را توسعه داد.

    اسپالا تاکید کرد: سبک زندگی مدرن گاهی اجازه نمی دهد که به آثار تاریخی و فرهنگی توجه شود این بناها باید به طور کامل مرمت شود در این زمینه شیوه مرمت و نگهداری آثار باستانی و معماری های اسلامی باید توسط نخبگان مورد ارزیابی قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: در صورت رفع مشکلات شهری، می توان در حفظ و نگهداری از آثار تاریخی معماری نیز موفقیت های خوبی به دست آورد که این این باره نباید در جوار این آثار تاریخی و اسلامی، از سازه های مدرن استفاده کرد که دید آثار را پنهان نماید.

    این استاد برجسته معماری ایتالیا بیان کرد: پدیده ها و طرح هایی همچون منوریل و پروژه های عمرانی باید به گونه ای ساخته شود که هویت آثار معماری اسلامی را حفظ کند برخی از این پروژه ها همخوانی مناسبی با بافت تاریخی ندارد.

    وی افزود: تردد وسایل نقلیه و وسایل موتوری در معابر و خیابان های منتهی به آثار تاریخی نیز از معضلات دیگر است در این باره باید مسیر تردد این وسایل به نحو بهتری مدیریت شود.

    وی عنوان کرد: برای استفاده از ظرفیت های علمی در احیای معماری های اسلامی لازم است تعامل خوبی میان سیاست مداران، نخبگان و صاحبان سرمایه ایجاد شود تا همه توانمندی ها، تخصص و هنر در کنار یکدیگر در معماری تبیین شود.

    استاد و معمار برجسته کشور ایتالیا، در پایان گفت: همچنین لازم است نگهداری از بناهای تاریخی نیز جزئی از قانون اساسی کشور ایران قرار بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار