مدیران خودروعصر اعتبار

تولید مسکن در شیب منفی

عصر ساختمان- در پاییز سال ۹۶ تعداد صدور پروانه احداث ساختمان نسبت به فصل قبل از آن حدود ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است و قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۲.۳ درصدی دارد.

تولید مسکن در شیب منفی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین، بازار مسکن این روزها در تب و تاب افزایش قیمت‌ها بسر می‌برد، کارشناسان معتقدند بهترین راهکار کنترل قیمت مسکن افزایش تولید و رساندن آن به سطح تقاضا است. بعد از پنج سال رکود آمار افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در اسفند 95 و ادامه آن تا تابستان 96 نوید به افزایش تولید را می‌داد اما در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار در پاییز 96 آمار صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش را نشان می‌دهد.

    البته فصل پاییز همواره نسبت به تابستان میزان ساخت و ساز و به تبع آن صدور پروانه کمتر می‌شود اما با توجه به رکود پنج ساله و انتظار ادامه روند افزایش صدور پروانه ساختمان، کاهش آن در فصل پاییز که با افزایش قیمت ساخت همراه است نگرانی از کاهش تولید در مقابل افزایش تقاضا را بیشتر می‌کند.
    بر اساس اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در فصل پاییز سال ١٣٩٦ تعداد 23هزار و 792 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 19.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 0.1درصد کاهش داشته است.
    در شهر تهران در فصل پاییز سال ١٣٩٦، تعداد 16 هزار و 304 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 13.1درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 10.6درصد افزایش داشته است.

    متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان 7.2واحد بوده است. براساس این گزارش تعداد 2 هزار و 262 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در فصل پاییز ١٣٩٦ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 14درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 14.4درصد افزایش داشته است.مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل پاییز ١٣٩٦ بالغ ‌بر 2 هزار و 872 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 18.9درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 7.4درصد افزایش داشته است.
    در فصل پاییز سال ١٣٩٦، تعداد 67هزار و 511 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 18.2درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۰.٨ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٢.٨ واحد بوده است‌.
    ریسک سرمایه‌گذاری در مسکن
    فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت گو با «ایران» کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی را به علت ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن عنوان می‌کند و می‌گوید برای افزایش تولید چاره ای جز حمایت از تولید‌کنندگان و حذف موانع و قوانین دست و پاگیر برای بخش خصوصی و سازندگان نداریم.پورحاجت معتقد است صنعتی که پنج سال در رکود بوده برای خروج آن از رکود باید مشوق‌های مختلفی برای عوامل تولید درنظر بگیرد اما در سال‌های رکود مشوق خاصی برای این عوامل ایجاد نشد. افزایش هزینه دریافت تسهیلات ساخت یکی از موانعی است که سازندگان را برای ساخت دچار تردید می‌کند.
    به گفته پورحاجت سیاستگذاری دولت روی بافت‌های ناکارآمد و ساخت و ساز در این بافت‌ها دستاورد قابل توجهی برای دولت است اما نباید تمرکز فقط روی ساخت در بافت فرسوده باشد و باید تمایل سازندگان برای ساخت در مناطق دیگر نیز درنظر گرفته شود. برنامه ساخت  برای مناطق و دهک‌های جامعه باید متفاوت باشد و نمی‌توان شرایط یکسانی را برای سازندگان درنظر گرفت.دبیر کانون سراسری انبوه سازان کاهش تولید را منجر به ایجاد رکود یا تورم دانست، بر اساس طرح جامع مسکن باید سالی حدود 800 هزار واحد مسکونی بسازیم اما کل پروانه‌های صادر شده برای سال 96 حدود 300 هزار واحد است که 500 هزار واحد از برنامه عقب است.
    افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی
    گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٦ با 12.3 درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٥، به عدد 212.1 رسید، در حالی که این شاخص در سال ١٣٩٥ عدد 188.9 بوده و نسبت به سال ١٣٩٤، 6.6درصد افزایش یافته بود. این شاخص در تمامی فصل‌های سال ١٣٩٦با افزایش رو به رو بوده است. بیشترین تغییرات فصلی مربوط به این شاخص، در فصل تابستان با تورم فصلی٧.3درصد است. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در گروه «آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» با 32.9 درصد، گروه «خدمات» با ٧.٥ درصد و گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١٤.٩ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ترتیب بیشترین تأثیر را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به سال قبل ١٣٩٥ داشته‌ است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار